Zagrebački bibliobusi: Bibliobus oživi čaroliju čitanja i onima koji su je zaboravili
Trenutak druženja s bibliobusima iz svih krajeva Hrvatske i regije sve je bliže, pa smo i mi stigli do predstavljanja zagrebačke bibliobusne družine koja nam stiže na Korzo.
Knjižnice grada Zagreba najveća su narodna knjižnica u našoj zemlji. U svojoj bogatoj i raspršenoj ponudi imaju i dva bibliobusa, a voditeljica Bibliobusne službe Knjižnica grada Zagreba Nika Čabrić provodi nas kroz njihov rad, motivaciju i strast.
Kada bi ovo bilo pitanje za milijun dolara koje dodjeljuje tročlana komisija u sastavu startup vlasnik, marketinški stručnjak i bogati sugrađanin koji sav imetak ostavlja zajednici nakon cjeloživotnog rada u Njemačkoj, kako biste objasnili zašto je bibliobus ključan za vašu regiju?
Odgovor bi bio jednostavan, koristili bismo logiku:
Prva premisa: Dostupnost knjige je neprocjenjiva.
Druga premisa: Bibliobus je jedinstven jer na svoja četiri kotača tu dostupnost čini jednostavnom.
Konkluzija: Bibliobus je neprocjenjiv.
S ozbirom na prethodno „izračunat“ neprocjenjiv značaj bibliobusa koji proizlazi iz dostupnosti knjižne građe, važnosti čitanja i cjeloživotnog učenja - pružanje usluga „vozila na kotačima“ pridonosi razvoju zajednice i daje jednake mogućnosti pristupu znanju svim korisnicima u udaljenim mjestima regije sukladno zajednici orijentiranoj na stacioniranu knjižnicu.
Društveni značaj bibliobusne službe sadržan je u promicanju jednakopravnosti u pružanju najprilagodljivije knjižnične usluge povećavanjem mogućnosti pristupa prema potrebama promjenjivog stanovništva bez obzira na mjesto stanovanje.
Što intimno osjećate - kojoj skupini građana najviše značite i zašto?
Posebice treba istaknuti djecu i mlade od najranije pa do tinejdžerske dobi koja, korak po korak, koriste prve slikovnice, lektirnu građu, knjige za odmor i zabavu te stručnu literaturu, a žive u područjima prilično udaljenima od prve stacionirane knjižnice. Prema Pravilima Knjižnica grada Zagreba, Bibliobusna služba omogućuje i besplatan upis djece do 15. godine.
Promicanjem Projekta 65 plus, namijenjenog društvenoj integraciji osoba treće životne dobi i njihovom aktivnom uključivanju u kulturna i društvena zbivanja, Bibliobusna služba vodi brigu i o korisnicima treće životne dobi. Organizacijom raznih aktivnosti, putujućim izložbama, promicanjem važnosti medijske pismenosti, suradnjom s kulturnim, odgojno-obrazovnim i znanstvenim institucijama te brojnim korisnicima, dokazuje svoju važnost u društvu i nezamjenjivu ulogu u društvu i lokalnoj zajednici.
Ulovio nas je vremenski stroj i odveo daleko. Kako mislite da će izgledati bibliobusi budućnosti i koji aspekt čekaju najveće promjene?
Kada baš pustimo mašti na volju, vidimo „leteće“ bibliobuse opremljene najsuvremenijom računalnom opremom – nešto pomalo kao u Bessonovu filmu „Peti element“, kako putuju zračnim cestama i tako stižu do korisnika – stvarnog, potencijalnog i naslućenog.
Također, tu su i dronovi koji pomažu članovima pri povratu posuđene građe, dakle nema zakasnina!
Pogonsko gorivo u toj mašti u sferi je obnovljivih izvora energije.
Najbizarnija, najnezgodnija, najčudnija situacija iz svijeta života vašeg bibliobusa, a da ima humor ili sretan kraj?
Dolazi dječak u bibliobus. Članska iskaznica je zaboravljena, ostala je kod kuće. „Na lijepe oči“, uz provjeru imena i prezimena te datuma rođenja, posuđuje željenu knjigu i od knjižničarke dobiva uputu kako svoju člansku iskaznicu uvijek mora nositi sa sobom.
Nakon toga knjižničarka ga s osmijehom upita: „ I što ćeš ponijeti sa sobom idući put?“ Dječak odgovara: „Pa, nešto slatko!“
Najveća vrijednost bibliobusa sigurno je u svim lokacijama koje nastoji pokriti i donijeti knjigu do gotovo svakoga. Koje je najneobičnije, najegzotičnije, najspecifičnije stajalište vašeg bibliobusa?
Na bibliobusnom stajalištu kod Instituta Ruđer Bošković naši stalni korisnici – znanstvenici redovito postaju „učenici željni neobavezne lektire“, pa knjižničari–učitelji daju preporuke za lektiru po izboru.
Bibliobusno stajalište Podbrežje nalazi se upravo na autobusnom stajalištu ZET-a. Tako svaka dva tjedna, osim posjeta korisnika, redovito slijede pitanja: kolika je cijena karte, mogu li se „prošvercati“ do odredišta i kada krećemo.
Najdraža životna situacija s bibliobusom u kojoj ste osjetili "ma ipak neću sutra dati otkaz, ima ovo itekako smisla"?
To su situacije koje se proizlaze iz riječi naših korisnika:
Iz knjige utisaka:
„Osmislili ste mi ponovno život. Jednom sam volio čitati pa gotovo to zanemario. Sretan sam što ste se pojavili i čarolija se ponovno događa.“ Vjekoslav Obratov
„Ne znam što bih radila bez posade ovog našeg bibliobusa! Iz knjižničarske sam obitelji i član bezbrojnih gradskih biblioteka, a pravi pristup, pritom imam na umu stručni, našla sam tek ovdje. Želim ovom timu da se ne promijeni, a njihovoj upravi da i dalje nabavlja nove knjige.“ Mira Rački
S Facebooka: „Borba protiv crnih misli kad u životu čovjek ostane sam zna biti teška. Ja sam se uspješno borio pišući knjigu 'Priče iz mog života', savladavajući kompjuter i učeći korištenje nekih njegovih programa, fotografirajući i obrađujući fotografije na kompjuteru te ih izrađujući, ali pred spavanje ode mozak na crnu pustopoljinu u vilovanje. Viđao sam ga ja i ranije, na istome mjestu, ali mi nije padalo na pamet da zavirim. Ušao sam, toplo, mirisi na štamparsku boju, osoblje srdačno, upišem se, kao novi član, i odoh doma s četiri knjige. Dovoljno za mjesec dana. Za manje od dvije godine tako sam u krevetu pročitao preko šezdeset knjiga. Kad mi knjiga padne na nos, odložim je i odmah zaspim. Hvala Knjižnicama grada Zagreba na instituciji bibliobusa. Mog bibliobusa, u mojoj ulici.“ Ante Kladarić
Nakon ovakvih riječi, kako uopće pomisliti bilo što osim: vidimo se za dva tjedna, u isto vrijeme na istom mjestu!
1.
Marka vozila: VOLVO B10B
Proizvođač: Volvo, Švedska
Registarska oznaka: ZG 477 SU
Godina proizvodnje: 1995.
Snaga motora: 250 kW
Dimenzije vozila:
duljina: 11.96 m
širina: 2.50 m
visina: 3.60 m
Kapacitet: 5.000 svezaka knjiga - jedinica građe
Broj smjena: 2
Broj općina / gradova koje bibliobus obilazi: 13
Broj stajališta: 36
Prosječan broj prijeđenih kilometara godišnje: 20.360
2.
Marka vozila: MAN TGM C-262811
Proizvođač: MAN, Njemačka
Registarska oznaka: ZG 1932 EJ
Godina proizvodnje: 2011.
Snaga motora: 206 kW
Dimenzije vozila:
duljina: 9.94 m
širina: 2.55 m
visina: 3.80 m
Kapacitet: 4.000 svezaka knjiga - jedinica građe
Broj smjena: 2
Broj članova posade: 13 (oba bibliobusa)
Broj općina / gradova koje bibliobus obilazi: 13
Broj stajališta: 41
Prosječan broj prijeđenih kilometara godišnje: 20.526