Što smo naučili na fokus grupi s mladima (naravno, zbog osnivanja odjela za mlade...)
U sklopu projekta “Gejmanje, vrtlarenje, uključivanje, sviranje...baš to (ne)trebamo?, poligon za istraživanje potreba i dizajniranje knjižničnih usluga za mlade” dio sudionika pilot aktivnosti sudjelovao je i na fokus grupi kroz koju se u usmenom razgovoru sve produbilo i bolje analiziralo.
Broj sudionica: 10 s potpisne liste
Facilitatorica: Mirela Pašić
Fokus grupa provedena je u Dječjoj kući, 4. studenog 2022. godine, od 18:00 do 19:30 sati. Sudionice fokus grupe bile su mlade osobe, polaznice četvrtog razreda srednje škole Gimnazije Andrije Mohorovičića u Rijeci te studentice preddiplomskog studija kroatistike i književnosti i pedagogije.
Tema fokusne grupe bila je usmjerena na promišljanje o sadržaju i izgledu prostora budućeg Odjela za mlade pri Gradskoj knjižnici Benčić. Pitanja prema kojima je facilitatorica usmjeravala vođeni razgovor bila su usmjerena ponajviše na analizu dobivenih rezultata, a prikupljenih putem anketnog upitnika, koji je ispunilo 575 mladih s područja Rijeke i Primorsko – goranske županije. Neka od pitanja za vođeni razgovor bila su sljedeća:
- Jesi li upoznat/a s time da će se u Rijeci uskoro otvoriti Odjel za mlade pri Gradskoj knjižnici u Rijeci?
- Kako bi prema tvom mišljenju trebao izgledati prostor Odjela za mlade?
- Što bi prema tvom mišljenju trebao obuhvaćati sadržajem Odjel za mlade?
- Što bi te zainteresiralo i privuklo da odlučiš svoje slobodno vrijeme provoditi u prostoru budućeg Odjela za mlade?
- Što bi te potaknulo odnosno što bi ti olakšalo da se uključiš u provedbu programa za mlade u spomenutom Odjelu?
Zaključci koji su proizašli iz prethodno spomenute vođene fokusne grupe odnose se na prostor odnosno kako bi trebao izgledati te na sadržaj odnosno što bi mladi voljeli konzumirati od aktivnosti u istom.
Prema mišljenju mladih sudionica, prostor bi trebao odisati toplim, ali i živim bojama, koje potiču inspiraciju i utječu na opuštenu atmosferu. Smatraju i da bi trebao imati prostor za „chillanje“, a potom uspoređuju to s kafićem, u kojem bi raspored trebao biti vrlo neformalan pa tako i stolove i stolice bi trebali zamijeniti šareni jastučići, udobne fotelje, vreće za sjedenje i niski stolovi. Prilikom usporedbe ističu „...pa nešto slično kao što je ovaj kafić u Dječjoj kući samo malo više za mlade...“. U prostoru bi, mišljenja su, trebala biti ponuda pića i grickalica dok bi, za opušteniju atmosferu bila prikladna i glazba koju bi birali mladi.
Na pitanje kakvu vrstu glazbe bi preferirali da svira dok borave u prostoru ističu: „...pa glazba svakako da, ali više neka za chillanje, možda pop ili nešto tako neutralno. Nikako ne cajke...“. Važna im je, kažu, „vibra“ u prostoru, koja bi podsjećala na dnevni boravak. Osim toplih boja, prostora za zajedničko druženje i opuštanje, smatraju da bi trebale postojati prostorije za izvođenje različitih aktivnosti, primjerice prostorija za glazbene radionice, koja bi potom trebala biti opremljena s određenim instrumentima, ali i s dobrom izolacijom jer ističu međusobno tijekom razgovora: „...al' pa kako će ti tamo neki mladi svirat gitaru, a ti će u sobi do imat čitalački klub koji se neće onda ni čut' međusobno (?)...“.
Na pitanje što bi ih potaknulo da se aktivno uključe kako u provedbu tako i u sudjelovanje u programu i različitim aktivnostima Odjela za mlade većinom ističu sljedeće:
- upoznavanje novih prijatelja
- sudjelovanje u susretima s književnicima
- kreiranje tematike za čitalačke klubove
- predlaganje popularne i moderne literature
- povezivanje književnosti s drugim pravcima kao što je primjerice film ili glazba.
Prilikom razgovora o sadržaju i aktivnostima koje bi mladi voljeli da budu obuhvaćeni u budućem Odjelu za mlade ističu različite radionice, izlaganja i predavanja, a važno bi im bilo da imaju priliku predlagati njima važnu i interesantnu tematiku. To bi bilo idealno na način, kažu: „...pa bilo bi super kad bi mi mogli na primjer upisati na neki popis,...šta ja znam, na webu te stranice i da upišem ono što je meni fora ili zanimljivo pa da se onda organizira predavanje o tome. Tako nešto bi, mislim, bilo i drugim mladima cool...“.
Pored glazbenih i kreativnih radionica, kroz koje bi mogli stjecati znanja i razvijati vještine u području sviranja instrumenata ili izrade ukrasnih predmeta, ističu i tečaj kreativnog pisanja, kao aktivnost koju si često financijski nisu u mogućnosti priuštiti. Nekoliko aktivnosti i sadržaja, koje su mlade sudionice istaknule tijekom razgovora, vezane su ponajviše uz zabavni dio u samom Odjelu kao što su primjerice:
- večeri društvenih igara
- večeri i/ili vikendi Pub kvizova
- večeri ljetnog kina, na otvorenom prostoru
Kao još jednu od aktivnosti koju smatraju važnom na neki način integrirati u budući Odjel za mlade ističu uzajamno dijeljenje iskustava i pružanje podrške u području dijeljenja znanja i vještina, primjerice kroz instrukcije i/ili pokazne vježbe te poticati generacijsku solidarnost gdje bi se nastojalo motivirati “starije” mlade da poučavaju i/ili prenose znanja mlađima.
Vezano uz raspoloživo slobodno vrijeme populacije mladih koji pohađaju srednju školu, oni više preferiraju aktivnosti za mlade da budu dostupne tijekom vikenda (subota i nedjelja) obzirom na to da ističu kako im je raspored tijekom tjedna najčešće popunjen cijeli dan i da ne bi nalazili slobodno vrijeme uključiti se dok s druge strane populacija mladih studenata naglašava kako bi im češće odgovarale aktivnosti tijekom tjedna, al i jedna i druga skupina zaključile su da bi im pravovremene informacije o rasporedu ili kalendaru događanja, koji bi bio javno dostupan, bile izrazito važne kako bi mogli planirati odazvati se aktivnostima koje ih interesiraju. Također, voljeli bi da postoji više termina među kojima mogu odabrati onaj koji im u najvećoj mjeri odgovara.
Neka od pitanja koja su se otvorila tijekom razgovora na održanoj fokus grupi s mladima, vezana su uz zatvoreni ili otvoreni tip sudjelovanja odnosno bi li za pojedine aktivnosti bile potrebne prijave ili bi sudjelovanje bilo otvoreno za sve zainteresirane te ukoliko bi postojale prijave, na koji način u tom slučaju osigurati da primjerice netko, tko se prijavio na dolazak u ljetno kino, zaista i dođe.
Također, postavilo se pitanje otvorenosti Odjela za mlade prema mladima vikendom i blagdanom obzirom na to da se radi o javnoj ustanovi, na koji način bi se moglo regulirati izvođenje određenih aktivnosti subotom, nedjeljom ili blagdanom jer kod mladih postoji interes za provođenje slobodnog vremena tim danima u Odjelu za mlade.
Izvještaj izradila: Mirela Pašić, facilitatorica održane fokus grupe s mladima