Konture (pop)kulture: "Nevolje s rodom" Judith Butler i kako pronaći sebe pomoću Drugoga
Konture (pop)kulture su u novu godinu ušle s tvrdom kulturološkom literaturom... Na repertoaru su se našle "Nevolje s rodom" Judith Butler.
Priča o spolu nažalost je binarno ispričana, a binarno je kodiranje gotovo uvijek izvor nevolja zato što se njime određeni neuklopivi «višak» redovito proizvodi kako bi bio diskriminiran.
Feminizam se, u nemogućnosti da predstavi tjelesnost koju se cenzurira lažnim uniformiranjem pod naturaliziranom kategorijom spola, okreće političkom predstavljanju subjekta, kako bi na taj način širio vidljivost žena, no problem je u tome što se, da bi se uopće predstavilo, najprije mora biti subjektom, a to neoprezno vodi normiranju kategorije tog istog subjekta.
Konture (pop)kulture je serija tekstova o publicističkim knjigama na temu popularne kulture, sociologije, suvremenog društva i ostalim kulturološkim ljepotama.
Subjekt u ovakvom slučaju konstituira politički sustav koji bi trebao omogućiti njegovu emancipaciju, no takav juridički sustav to ne čini. On ne predstavlja dotični subjekt, već ga proizvodi, a proizvodi ga na štetu liminalnih subjekata čija je pozicija unutar kategorije spolno uvjetovane kategorizacije blago rečeno nelagodna. Navedeni je liminalni subjekt ipak paradoksalno univerzalan zbog toga što nitko u suštini ne pokriva područje norme, norma je točka, broj, izmišljena jedinica zamišljenog sistema.
Navedenu je problematiku najbolje izrazila sama Judith Butler sljedećim rečenicama:
«Granice diskurzivne raščlambe roda pretpostavljaju i unaprijed prisvajaju mogućnosti zamislivih i ostvarivih rodnih konfiguracija u kulturi. To ne znači da je bilo koja ili da su sve rodne mogućnosti otvorene, nego da granice analize postavljaju ograničenja diskurzivno uvjetovana iskustva. Te su granice uvijek postavljene u hegemonističkom kulturnom diskursu utemeljenom na binarnim strukturama koje izgledaju kao jezik univerzalne racionalnosti. Zato je prisila ugrađena u ono što jezik konstituira kao zamislivo područje roda.»[1]
٭٭٭
Subjekt koji bi egzistirao prije zakona izgleda da ne postoji, on je legitimirani nelegitimni nusprodukt zakona kojitvrdi da stvara. Predstavljanje postaje jedinim fokusom politike, no: «Možda će se, paradoksalno, pokazati da za feminizam 'predstavljanje' ima smisla jedino kada se subjekt 'žena' nigdje ne pretpostavlja».[2]
Spolno tijelo ne mora se asocirati s istoimenom rodnom konstrukcijom i to mora biti stavljeno načisto jednom zasvagda. Rascjep subjekta u tom je smislu potpun. Osim ako se zaboravi uvidjeti kulturalnu proizvoljnost samog spola, njegovu zapanjujuće blisku tvorbenu srodnost s rodom. Preddiskurzivnost spola laž je što je rod uspostavlja zbog toga što pokušava prikriti činjenicu da tijelo, odnosno njegovo značenje, nastaje unutar oznaka roda jednako kao što i subjekt nastaje unutar oznaka juridičkih sustava moći, a ti su sustavi oznaka, te su orbite značenja nepogrešivo binarne.
Subjekt je muški označitelj koji transcendira tijelo prelazeći u univerzalnu osobnost, s druge je strane tijelo ženski označitelj, prikazano kao negativ muškog, kao njegova drugost, a negativ, zna se, omogućuje razvijanje slike, slike muškarca i subjekta.
Žena, kako bi sebe identificirala, mora sebi pronaći vlastitog Drugog, ona mora ugledati simboličkog Drugog u Lacanovu identificirajućem zrcalu kako bi u procesu usporedbe ugledala sebe kao cjelovitog Subjekta, no ona uvijek već vidi sebe kao Drugog i kao Drugi se i identificira onemogućavajući istinsku subjektivizaciju. Sustavi moći u spomenutoj su točki na svojem najblistavijem i najrazvijenijem stupnju, oni hegemonistički uvjeravaju u vlastitu neophodnost.
Međuprostor između Subjekta i Drugog pritom je liminalni prostor u kojemu je nužno, ali i nemoguće pronaći sebe i pomoću Drugoga. No kako pronaći sebe pomoću Drugoga kad on ne postoji, zbog toga što muškarac u ovom slučaju nije Drugi, on je uvijek već determinirajući Treći, odnosno onaj koji uspostavlja odnos, univerzalni, jedini subjekt. On posjeduje simbolički predmet žudnje koju je nemoguće ostvariti i koja se zbog toga neprestano generira, on posjeduje moć.
Ipak, identitet je proces postajanja, a znamo da se ženom postaje, a ne rađa još iz vremena Simone de Beauvoir. Naime, proces postajanja posjeduje magičan potencijal preoznačavanja odnosno potencijal intervencije, što ukazuje na to da još uvijek nije sve izgubljeno kada se govori o ženama i reprezentira žene, već da mogućnost promjene usustavljenih paradigmi koju treba začinjati i poticati postoji, itekako postoji.
Pronađite "Nevolje s rodom" na našim policama.