Marko Šunjić bira za vas: 20 omiljenih stripova našeg najutjecajnijeg strip izdavača
Iako ne voli davati intervjue, po nekima najrelevantniji izdavač stripova u regiji, a za mnoge pravi pravcati junak domaćeg stripa, Marko Šunjić, samozatajni urednik i vlasnik "Fibre", najvažnije strip izdavačke kuće u ovom dijelu Europe, za nas je odabrao dvadeset stripova koji su ga osvojili, zbog čega je na njih otkupio prava i ponudio ih domaćoj publici.
Svoje favorite bira najaktivnije ime domaće strip scene, čovjek za kojeg Miljenko Jergović kaže kako je "više učinio za strip na hrvatskome jeziku i veći utjecaj na tu scenu ima, nego što je u dvadesetom stoljeću na našu književnost utjecao i za nju učinio Miroslav Krleža".
Art Spiegelman: Maus
Maus je autobiografski strip objavljen još 1980. u kultnom magazinu "Raw". Priča je to o Vladeku Spiegelmanu, poljskom Židovu koji je preživio Hitlerovu Europu, i njegovu sinu, crtaču stripova koji pokušava shvatiti oca, njegovu strašnu priču i samu povijest. U stripu su nacisti prikazani kao mačke, a Židovi kao miševi, Poljaci ne-Židovi kao svinje, Francuzi kao žabe, Šveđani kao jeleni, Britanci kao ribe, što ublažava prikazane grozote i unosi humornu notu u okrutne događaje holokausta. Strip je 1992. godine nagrađen Pulitzerovom nagradom.
Dave Gibbons & Alan Moore: Čuvari
Pedeset godina je američki strip u sveščićima bio rađen da ga djeca pročitaju i bace. Od toga su trideset godina njime dominirali superjunaci. Kontinentalna razdjelnica američkog i europskog stripa bivala je sve šira ... a onda su došli ČUVARI. ČUVARI su američki strip dvojice Europljana, pisca Alana Moorea i crtača Davea Gibbonsa. ČUVARI su toplo ljubavno pismo superjunacima i oproštajni govor na njihovu hladnom grobu. ČUVARI su strip u sveščićima koji nisu čitala samo djeca i koji nije odbačen: od svoga prvoga pojavljivanja prije gotovo trideset godina neprestance je u prodaji i naklada mu je, samo na engleskom jeziku, višemilijunska. U svome mediju usporedivi s "Uliksom" i "Građaninom Kaneom", ČUVARI su strip o stripu i strip stripova, jedno od ključnih svjetskih djela devete umjetnosti.
Marjane Satrapi: Perzepolis
Autobiografska priča započinje bijegom šaha Reze Pahlavija i dolaskom ajatolaha Homeinija u Iran 1979. godine. Islamistička revolucija koja će ubrzo uslijediti brutalno će ukidati i zabranjivati sve sekularne tekovine koje je Iran do tada gradio. Time će započeti rastakanje djetinjstva male Marjane kojoj su, iako tek desetegodišnjakinji, roditelji i šira obitelj već usadili moralne postavke o svijetu temeljene na razumu, istinoljubivosti i stalnom propitivanju svijeta koji je okružuje. Uslijedit će bijeg iz Irana, četverogodišnje izbjeglištvo provedeno u Beču koje će joj podariti gorko iskustvo egzila, te povratak u Teheran, koji više nije grad njezinog djetinjstva, već grad straha i diktature, ali jednako tako kao što će se u Beču kao pripadnica supkulturne pankerske skupine, usprkos tinejdžerskim dilemama i bolima, čvrsto držati vlastitih načela, i u Teheranu će nakon svih teških psihičkih lomova, izabrati put borbe za vlastito ja. Autorica je kroz jezično jednostavne, ali zato misaono zahtijevne dijaloge, kroz prizmu vlastite realne i duhovne povijesti, ispričala ne samo priču o sebi već i noviju povijest Irana. Minimalizam njezina likovnog izričaja, koji se očituje u gotovo dječje naivnom monokromatskom crtežu, na rijetko sugestivan način oblikuje ovu autobiografsku priču. Nakon što je kritika strip odmah nakon objavljivanja dočekala s ushićenjem, autorica ga je pretočila i u animirani film koji je 2007. nagrađen na festivalu u Cannesu.
Francisco Solano Lopez & Hector German Oesterheld: Eternaut
Odmah nakon objavljivanja prvog dijela 1957. godine Eternaut je oduševio argentinske čitatelje, a i danas osvaja čitatelje diljem svijeta, pa nije čudno da ga se smatra paradigmom argentinskog stripa. Riječ je o naizgled jednostavnoj, žanrovski ukoričenoj znanstvenofantastičnoj priči, u kojoj invazija izvanzemaljaca prijeti ljudskom rodu. Međutim, zahvaljujući dobrom scenariju i odličnim crtežima, Eternaut je pun napetosti i iznenađenja koja nas vode kroz svih tristo pedeset stranica. Mnogi su teoretičari i kritičari pronalazili razna skrivena značenja ili čak političke analogije u ovom stripu (npr. s diktaturom koja je vladala u Argentini sedamdesetih i osamdesetih godina 20. stoljeća), što se ne može sasvim odbaciti, ali temeljno je ipak da je ovdje riječ o jakoj sinergiji između scenarija i crteža koja za posljedicu ima kontinuirani rast novih obožavatelja Eternauta.
Manu Larcenet: Svagdanja borba
Manu Larcenet je, uz Lewisa Trondheima i Joanna Sfara, najistaknutiji predstavnik revolucionarnog novog vala strip autora koji su učmalom francuskom stripu udahnuli prijeko potreban dašak svježine, uzbudljivosti i aktualnosti. Svagdanja borba, njegovo najznačajnije i najpoznatije djelo, dobitnik Grand Prixa festivala u Angoulêmeu, priča je o suvremenom čovjeku u suvremenom svijetu, mladom fotografu koji je upao u životnu i kreativnu krizu. Nezadovoljan svojim radom, opterećen porijeklom i odnosom s roditeljima, te pritisnut sve češćim napadajima tjeskobe, izlaz pronalazi u selidbi u provinciju. Nova okolina i novi ljudi donose mu nove poticaje, ali ubrzo shvaća kako život ipak nije tako jednostavan, jer ljudi se mogu promijeniti, a i nitkovi ponekad mogu imati dušu. Potka ove potresne i dirljive drame o odrastanju, životnim odlukama, ljudskim odnosima i osjećajima je slika suvremene Francuske, njenog društva, politike i povijesti. Svi se ti elementi, u kombinaciji sa izvanrednim crtežom i prekrasnim kolorom, stapaju u jedno izuzetno kompleksno i duboko djelo, no ipak ispričano na iznenađujuće jednostavan i pristupačan način. Jednom riječju; genijalno!
Jiro Taniguchi & Baku Yumemakura: Vrh bogova
Snježna planina. Bijeli dah. Penjem se korak po korak, u svom ritmu. Iako nosim krplje, snijeg mi dopire do koljena. Negostoljubivo je snježno polje. Netaknuto je, nema ni tragova životinja. Već dugo nije me opijao ovakav osjećaj slobode. Na svojoj trećoj ekspediciji na Mount Everest, George Herbert Leigh Mallory je nestao zajedno sa svojim partnerom Andrewom Irvineom, nakon što je viđen svega nekoliko stotina metara od vrha. 1993., u maloj nepalskoj trgovini, Makoto Fukamachi, fotograf koji prati japansku ekspediciju koja je krenula u osvajanje Everesta, naleti na stari fotoaparat - West Pocket Autographic Kodak Special.
Model koji je Mallory nosio sa sobom kad je poginuo. Je li moguće da je to baš njegov fotoaparat? I krije li on u sebi odgovor na nikad razjašnjenu misteriju: jesu li Mallory i Irvine poginuli prilikom uspona ili silaska s vrha? Jer, to bi onda značilo da su osvojili Mount Everest više od tri desetljeća prije Hillaryja... Ova napeta i uzbudljiva mješavina trilera, drame i akcije, izvrsno napisana i briljantno nacrtana će vas ostaviti bez daha. Zaboravite sve što ste mislili da znate o mangama, ostavite predrasude sa strane i uzmite Vrh bogova u ruke. Nećete zažaliti.
Edvin Biuković & Darko Macan: Ponos vragova
Darko Macan i Edvin Biuković ispričali su fascinantnu priču o Agram klanu, ratu i ljubavi, ponosu i prkosu, ali i nezamislivoj okrutnosti koja bi nam možda izgledala nevjerojatno da se nedavno nije događala upravo na ovim prostorima. Iako je u stripu riječ o dalekoj budućnosti, intervencija Grendel-kana, koji je poslao svoju vojsku da smiri zaraćene i pobunjene klanove, doima nam se poznato. Za svoj briljantan crtež Edvin Biuković nagrađen je 1995. u San Diegu Manningovom nagradom, kao svjetski crtač koji najviše obećava. Bio je to početak jedne blistave karijere koju je, nažalost, prekinula preuranjena smrt. U znak sjećanja na Eddyja i njegov neizmjerni talent, predstavljamo vam Ponos vragova u ultimativnom, divot izdanju oplemenjenom prekrasnim bojama Matta Hollingswortha.
Moebius & Jodorowsky: Inkal
INKAL izgleda poput melanža svih klasičnih motiva znanstvene fantastike – prebujale civilizacije na pragu propasti, zlatne dekadencije u središtu galaktičkog carstva, plemenitih junaka, nesmiljenih ubojica, žena koje su etalon ženstva, nemani koje su ljudi i ljudi koji su nemani, bitaka koje odlučuju o sudbini postojanja i konačnog pogleda u obraz Boga – pomiješanih s halucinantnim vizijama potpirenim pejotlom i vrelim meksičkim suncem, a obješenih o vrat Johnu Difoolu, nevoljkomu junaku, nedoraslu čovjeku kojeg savjest prati u vidu betonskoga papagaja ... ali INKAL nije samo to.
INKAL je nastupni strip Alejandra Jodorowskog; djelo prvo, ali već ambiciozno preko svake mjere, pionirski ciklus albuma zamišljenih kao roman koji će promijeniti način na koji francusko tržište razmišlja o stripu. INKAL je i Moebius na vrhuncu stvaralačke snage, strip u kojem poetika svih kratkih i dužih stripova koje je Jean Giraud objavio pod tim pseudonimom doseže sintezu i rađa svemir čija će kompleksnost i do danas ostati nedosegnuta. INKAL je remekdjelo stripa, na hrvatskom jeziku dostupno prvi put, u cjelovitom opsegu i izvornom koloru, te popraćeno opsežnim analitičkim komentarom.
Manu Larcenet: Brodeckov izvještaj
Strip je adaptacija izvrsnog romana francuskog autora P. Claudela, koji kroz zastrašujuću prizmu zrcali sve užase i konflikte prisutne kako u prošlosti, tako i u suvremenom svijetu. Poseban naglasak je na dubokim podvojenostima i antagonizmima u srži europskog nacionalnog identiteta, ali i zlu koje čuči u ljudskoj podsvjesti. Grafika je vrhunska - turobna i mračna, uz povremene lirske proplamsaje vješto likovno predočene u srazu okrutnog i poetski lijepog. Fabula i ugođaj romana znalački su prevedeni u medij stripa.
Enrique Breccia & Carlos Trillo: Alvar Mayor
Alvar Mayor je remek-djelo Carlosa Trilla i Enriquea Breccie smješteno u Peru u doba španjolskih konkvistadora. Prateći protagonista otkrit ćemo svijet istovremeno udaljen i blizak našemu, u kojem pustolovina prelazi u čaroliju, a snovi na nevjerojatan način postaju stvarnost. Povodom proslave svog petnaestog rođendana Fibra ponosno predstavlja ultimativna izdanja nekih davno rasprodanih naslova koji su je proslavili.
Domingo Mandrafina & Carlos Trillo: Spaghetti brothers
Najveći dio radnje Spaghetti Brothersa smješten je u kasne dvadesete i rane tridesete godine prošlog stoljeća. U početku se čini da priča vrvi stereotipima. Talijanska udovica s četvero djece odlazi u SAD u potrazi za boljim životom, ali pri porodu petog djeteta na brodu umre. Petero siročadi stižu u novu zemlju koja bi trebala ispuniti njihova očekivanja o boljem životu. No kroz priču scenarist stvara upečatljive karaktere, a radnja čitatelja sve više intrigira. Petorica braće i sestara sasvim su različiti, njihovi su životni putovi različiti. Najstariji brat zbog patološke vezanosti za majku i nakon njezine smrti svakodnevno ćerazgovarati s njezinom fotografijom. Psihopatsko ponašanje pokazat će i kad pokuša napastovati svoju sestru Caterinu koja će postati slavna glumica, no njezin uspjeh naglo će se prekinuti pojavom zvučnog filma.
Sestra Carmela samo je naizgled domaćica. Ona se noću iskrada iz kuće i radi kao plaćeni ubojica. Brat Francesco postat će svećenik, a najmlađi brat Antonio policajac. Ovaj strip epskih razmjera (1084 stranice) potpisuju Argentinci Carlos Trillo kao scenarist i Domingo Roberto Mandrafina kao crtač. Trillo je kroz ovu priču koja je gotovo klasična u smislu tipiziranja talijanskih doseljenika, ipak dao osobni pečat vrsnog scenarista čiji živi i brzi dijalozi čitatelju ne daju da predahne. Radnja nije linearna, povremeno je ispričana i kroz retrospekcije. Usto su dijalozi često duhoviti. Mandrafina pak, kao vrstan crtač, vješto i kadrira često se koristeći krupnim planovima, a njegove nijeme table izvrsno pričaju priču i bez teksta.
Sergio Toppi: Sharaz-De
Poput grafičke skulpture, remek-djelo tisuću i jedne noći vizualno je iznova izmaštano u umjetnosti Sergia Toppija. Sharaz-De, želi li nanovo ugledati zoru, svake večeri mora ispripovijedati priču koja će nagnati kralja da je ostavi na životu. To joj i uspijeva, ona to čini opisujući svemir demona i vještica, svijet u kojem srca ljubav mori do smrti i u kojem srca ostaju tvrda do smrti. Unutar sharaz-de nalazi se cijeli Baghdad, kao i sve kamene pustinje mašte, cijelo jedno barbarsko društvo u kojem se ono čudno i bajkovito pojavljuje kao jedini lijek za nepravdu... Za umjetnika poput Toppija to je pravi poziv na slavlje. Svijet koji nam vraća još je uzvišeniji od žarkih geometrija panorama, od raskoši palača, od upalih lica opaljenih pustinjskim suncem i strastima. A u svima njima, ona, Sharaz-De, umiljata i mudra stvarateljica svjetova.
Juillard & Cothias: Sedam života kopca
Ciklus Sedam života kopca jedan je od najupečatljivijih pothvata francuskog stripa, istinska «Ljudska komedija» smještena u stoljeće Henrika IV. i Luja XIII. Strip pripovijeda neobičnu sudbinu Ariane de Troïl, odvažne mlade žene čiji se život isprepleće sa životom legendarnog maskiranog pravednika, Kopca... U maniri Alexandrea Dumasa, Cothias raspliće konce tragedije u kojoj se susreću povijesne ličnosti i fikcionalni likovi iz njegove bogate mašte, dok Juillard potpisuje crtež koji odiše elegancijom i ljepotom. Ovo nezaobilazno romaneskno remek-djelo od svog prvog pojavljivanja s razlogom je postalo jedno od najznačajnijih klasika stripa.
Vallée & Nury: Bilo jednom u Francuskoj
Strip u kojemu istaknuti francuski autori donose fikcionalnu priču o stvarnoj povijesnoj osobi, židovskom trgovcu Josephu Joanoviciju koji se za okupacije Francuske tijekom Drugog svjetskog rata silno obogatio jer je surađivao i s Nijemcima i s Pokretom otpora. Nakon rata bio je optužen kao kolaboracionist, no njegov život u osnovi je tajanstven i duboko kontroverzan, za neke je bio zločinac, za druge heroj.
Osamu Tezuka: Adolf
Groblje u suvremenom Izraelu posjećuje neobičan gost. Sohei Toge, postariji gospodin iz Japana, bivši novinski dopisnik, polaže buket cvijeća na grob izvjesnog Adolfa Kamila, zaključujući zadnje poglavlje priče o tri Adolfa: Kamilu, Židovu odraslom u Kobeu u Japanu, sinu pekara; Kaufmannu, sinu jedincu njemačkog konzula namještenog u tom lučkom gradu i njegove žene Japanke; i Führeru, s kojim je dalekoistočna nacija dijelila ciljeve. A njihova priča počinje 1936. kada Toge odlazi u Berlin izvještavati s Olimpijskih igara.
U Berlinu studira i njegov brat Isao koji se želi naći s njim kako bi mu predao iznimno važne dokumente vezane za Adolfa Hitlera, o kojima može ovisiti sudbina Njemačke, ali i cijelog svijeta. Međutim, Sohei kasni na sastanak i pronalazi brata mrtvog. Da stvar bude čudnija, vlasti ne pokazuju nikakav interes za otkrivanjem krivca i ponašaju se kao da Isao nikad nije ni postojao. Sohei pokreće vlastitu istragu i otkriva da je brat tajanstvene dokumente ipak uspio poslati u Japan... Izvorno objavljen osamdesetih godina prošlog stoljeća u nastavcima u časopisu Tjedni Bunshun, Adolf predstavlja magnum opus posljednjeg desetljeća značajne karijere majstora stripa Osamu Tezuke, autora kojeg u Japanu smatraju bogom mange.
David Mazzucchelli: Asterios Polyp
Asterios Polyp sredovječan je muškarac, uspješan arhitekt i predavač, esteta i hedonist koji, uživajući blagodati svog ugleda, pomalo cinično promatra svijet u kategorijama dualnosti. Nakon što ga napusti supruga, a u požaru strada njegov stan, Asteriosov život pretvara se u prah i pepeo. Iz požara spašava samo tri predmeta – džepni nožić, upaljač i sat, te tako (ne)opremljen napušta New York i kreće na svojevrstan put duhovne obnove. Kupuje kartu za najzabačenije mjesto na karti kako bi eventualno tamo shvatio kako živjeti u svijetu u kojem forma nije uvijek služba funkciji.
Pri tome tri spašena predmeta funkcioniraju kao elementi čijim se odricanjem lik oslobađa tereta prošlosti kako bi spoznao prave životne vrijednosti. I baš kada se čini da je spoznaja postignuta, a karmička ravnoteža uspostavljena, jedan će meteorit podsjetiti da je život ipak najveći cinik. "Asterios Polyp" višeslojan je crtani roman o smislu života, ljubavi, arhitekturi, umjetnosti, estetici, filozofiji, mehanici i još mnogočemu, u kojem stil eksplicitno prati sadržaj, a svaki lik i svaka ideja grafički su prezentirani na drugačiji način.
Jiro Taniguchi: Daleko susjedstvo
Daleko susjedstvo priča je o neobičnom putovanju kroz vrijeme, o sredovječnom muškarcu koji usred sumanutog i samonametnutog ubitačnog životnog tempa napokon zastane i podvuče crtu. Taniguchijev strip nam govori o problemu otuđenosti u svijetu koji više nema vremena za predah, obitelj, emocije, dublja promišljanja ili osvrtanja na prohujalo vrijeme, mladost, djetinjstvo.
Igor Kordej & Darko Macan: Maršal Bass
Arizona, 1875. Bivši rob, vojnik i skitnica, a sad farmer i obiteljski čovjek, RIVER BASS postao je prvi crni zamjenik maršala Sjedinjenih Američkih Država. Značku je prihvatio u želji za poštovanjem i ravnopravnošću, ali je time naglavce zaronio u okrutnost svijeta. Priča o Riveru Bassu u konačnici je priča o vrlo usamljenom čovjeku. Polazeći od povijesnih osoba i činjenica, Darko Macan i Igor Kordej u MARŠALU BASSU nalaze način da klasičnim motivima westerna pristupe na svjež način. U ovoj knjizi Fibra vam donosi dvije premijerne epizode ovog u Francuskoj vrlo dobro primljenoga serijala.
Le Boucher: Dani što nestaju
Mladom i talentiranom francuskom autoru Thimoteu Le Boucheru (1988.) ovo nije prvi strip, ali je prvi objavljen u Hrvatskoj. Od 2011. kada je izdao svoj prvi rad Skins party pa do danas sveukupno su mu objavljena četiri stripa što se čini vrlo kratkim razdobljem s obzirom na to da nije samo ilustrator i crtač boja već i scenarist. Dani što nestaju na prvi se pogled čini iscrpljenom temom podvojene ličnosti. Međutim, Le Boucherov je scenarij vrlo inventivan iako se ne zamara s podrobnijim scenarističkim ulaženjem u psihu „onoga drugog” koji preuzima vlast nad primarnom ličnošću. U početku je priča naizgled jednostavna, glavni lik budi se svakog drugog dana da bi postupno shvatio kako se drugi dio njega, dakle druga polovica njegove podvojene ličnosti ubacila u njegov život.
On pokušava na neki način stupiti u kontakt sa svojim drugim ja, pa čak odlazi i na psihoanalizu, ali sve se čini uzaludnim. Njegov alterego je nadmoćniji, životno sposobniji, organiziraniji, pa iako emocionalno hladan, zagospodarit će životom „domaćina” i polako ga gasiti. Zanimljivost toga scenarističkog pristupa upravo je u tome što je autor gotovo u potpunosti posvećen životu primarne ličnosti, tj. gubitnika, dok se osobnost pobjednika naznačava u kratkim crtama. U svakom slučaju, to je vrlo zanimljiv strip pa nije čudno da je već najavljeno i snimanje filma.
Paco Roca: Kuća
Vezanost čovjeka uz prostor, bilo da je riječ o kući, vrtu ili bilo kojoj vrsti ljudskog prebivališta, česta je tema. Roca se u ovom stripu prije svega posvećuje jednoj obiteljskoj kući koja na prvi pogled nije u arhitektonskome smislu posebno zanimljiva. Dapače, oronula je i zapuštena. Njezin posljednji stanar umro je i ona sada pripada njegovoj djeci. Prva misao im je kuću prodati i podijeliti novac koji im svima treba. Ali kuću prvo treba donekle dotjerati jer u ovakvom bi stanju otjerala kupce. Braća će stoga prionuti poslu ne bi li zajedničkim snagama što prije dovršili posao. Ali kako vrijeme prolazi, nadiru sjećanja praćena snažnim osjećajem nostalgije... sve troje djece imaju svoje male emocionalne priče iz prošlosti vezane uz kuću i taj narativni niz začuđujuće dobro daje uvid u tu neraskidivo povezanu povijest prostora i njegovih stanara. Crteži Paca Roce prelijevaju se u dominirajuće narančasto-smeđe-zelenim pastelnim nijansama stvarajući vrlo sugestivnu atmosferu. Iako maloga formata, to je u svakom pogledu velik strip.
Izdavačka kuća Fibra osnovana je u lipnju 2006. u Zagrebu. Marko Šunjić, glavni urednik, jedan je od aktivnijih ljudi na domaćoj strip-sceni u posljednjih nekoliko godina, u prvom redu kao osnivač i glavni urednik internet strip portala www.stripovi.com, koji je već 20 godina ključno "virtualno" okupljalište ljubitelja stripa na našim prostorima, čiji je rad značajno doprinio renesansi stripa kod nas. No, internet portal kao medij ima svoja ograničenja, te se iz potrebe za još većim i opipljivijim doprinosom strip sceni rodila ideja o pokretanju izdavačke kuće. Nakon dvije godine uspješne suradnje sa izdavačkom kućom Libellus, koja je rezultirala s nekoliko uspješnih projekata (od kojih se posebno ističe Ken Parker, koji uostalom i nastavlja s izlaženjem u Fibri), nastala je Fibra, s ponešto drugačijom koncepcijom i ciljevima. Uslijed procvata strip izdavaštva i povećanja ponude strip naslova na domaćoj sceni, smatramo kako postoji prostor za izdavačku kuću koja će se fokusirati na izdavanje "drugačijih", dosad neobjavljenih i široj javnosti manje poznatih stripova, oslanjajući se, umjesto na komercijalni, prvenstveno na njihov autorski i umjetnički potencijal. Količina kvalitetnih i značajnih naslova koji, uslijed velike rupe u izdavaštvu koja nas je zadesila, već godinama prolaze mimo naših striparnica je ogromna, a naš je cilj i želja objaviti ih što je moguće više, u što kvalitetnijoj opremi, i naravno, s puno pažnje i strasti, kao što i zaslužuju.