Jesper Juul: Škola u infarktnom stanju: što učiniti kako bi djeci, roditeljima i nastavnicima bilo bolje

Statistički gledano, vjerojatno je osamdeset posto ljudi koji su bili od velikog kreativnog ili konstruktivnog značaja za zapadni svijet imalo velikih problema u školi.

Među nastavnicima nesumnjivo ima sjajnih i angažiranih osoba koje pate pod trenutnim okolnostima. Naša kultura škole je ona koja je postala nepodnošljiva.

Gospodarstvo u današnje vrijeme ne treba poslušne primatelje zapovijedi, nego odgovorne, snažne osobe koje su kreativne i koje mogu samostalno donositi odluke.

Onaj tko svoju djecu šalje u život s porukom da samo trebaju maturirati i kasnije izabrati prave predmete na faksu da bi bili uspješni u životu, taj im laže u lice, a sebe zavarava.

Nadam se da se među redovima može pročitati da se smatram dobrim prijateljem škole i nastavnika. Ali dobar prijatelj je i onaj koji drugome otvoreno i iskreno kaže svoje mišljenje čak i ako ga ovaj ne želi čuti.

5

John Taylor Gatto: Oružja za masovno poučavanje: putovanje nastavnika kroz mračni svijet obaveznog školovanja

No šokantno je to da smo tako gorljivo prihvatili najgore aspekte pruske kulture: obrazovni sustav namjerno projektiran da bi proizvodio prosječne umove, onesposobio unutarnji život, uskratio učenicima znatnije sposobnosti vođenja i jamčio poslušne i necjelovite građane – sve da bi se narod učinio „upravljivim“.

Ako se buhe stave u plitku posudu, one iskoče. Ali ako se, samo zakratko, na posudu stavi poklopac, one, nastojeći pobjeći, udaraju o poklopac i brzo nauče da ne skaču tako visoko. Odustanu od potrage za slobodom. Nakon što se poklopac ukloni, buhe samokontrolom ostaju zatočene. Tako je i sa životom. Većina nas dopušta vlastitim strahovima ili tuđem nametanju da nas zatoči u svijet malih očekivanja.

4

A. S. Neill: Škola Summerhill: novi pogled na djetinjstvo

Nikada u životu nisam vidio lijeno dijete. Ono što se naziva lijenošću, zapravo je ili nedostatak interesa ili zdravstveni problem. Zdravo dijete ne može biti besposleno: ono po cijeli dan mora nešto raditi. Poznavao sam vrlo zdravog momka kojega su smatrali lijenim. Matematika ga nije zanimala, ali ju je prema nastavnom programu morao učiti. Naravno, on za tim nije osjećao nikakvu želju, pa je njegov učitelj mislio kako je lijen.

Kako možemo imati sretne domove pune ljubavi kada je svaki dom sitni dio neke domovine koja u društvenom smislu na stotine načina očituje mržnju? Nije li očigledno zašto za mene obrazovanje nisu ispiti, predmeti i učenje? Škole zanemaruju temeljni problem – sve prirodne znanosti, matematike i povijesti ovog svijeta neće nimalo pridonijeti tome da u domovima bude više ljubavi i da se djeca oslobode unutarnjih kočnica, a roditelji neuroza.

Budućnost samog Summerhilla možda i nije jako važna. Ali za čovječanstvo je od najveće moguće važnosti budućnost summerhillske ideje. Moramo omogućiti novim naraštajima odrastanje u slobodi. Pružanje slobode jest pružanje ljubavi, a samo ljubav može spasiti svijet.

3

Gordon Dryden i Dr. Jeannette Vos: Revolucija u učenju: kako promijeniti način na koji svijet uči

Učenje je najsjajnija i najzabavnija igra u životu. Sva djeca vjeruju u to od rođenja pa sve do onda dok ih mi ne uvjerimo da je učenje vrlo težak i neugodan posao. Neka djeca nikada to ne nauče, pa kroz život prolaze vjerujući da je učenje zabavno i da je ono jedina igra koju vrijedi igrati. Za takve ljude imamo poseban naziv. Nazivamo ih genijima. Glenn Doman, autor knjige Naučite svoju bebu matematici

Oslobodite urođenu maštu vašeg djeteta i iskoristite je kao radni materijal. Sylvia Ashton-Warner, autorica knjige Učiteljica

Djeca najbolje uče onda kada im se pomogne da sami otkriju načela koja leže u temeljima pojava. Peter Kline, autor knjige Svakodnevni genijalac

Četiri mita o učenju:

Škola je najbolje mjesto za učenje.

Inteligencija je nepromjenjiva.

Učenje je rezultat poučavanja.

Svi učimo na isti način.

Jannette Vos, načela o kojima se raspravlja na internacionalnim radionicama Revolucije u učenju

Samo je nepostavljeno pitanje glupo pitanje. Paul MacCready, izumitelj

Vertikalno razmišljanje je ono koje se odnosi na produbljivanje iste rupe. Lateralno razmišljanje je ono koje pokušava ponovno na nekom drugom mjestu. Edward de Bono, kreator termina lateralno mišljenje

80 posto poteškoća u učenju povezano je sa stresom. Uklonite li stres, uklonit ćete i poteškoće. Gordon Stokes

Učenicima bi, kad god je to moguće, trebalo pružiti mogućnost izbora i odgovornosti za vlastito obrazovanje. Elizabeth Schulz

Onaj koji osjeća poriv da leti, nikada ne može pristati na puzanje. Helen Keller

1

Daniel Pennac: Od korica do korica: uvod u čitanje i tajne lektire

On je, odmah u početku, pravi čitatelj što će i ostati ako odrasli u njegovom okruženju pothranjuju taj zanos, ne dokazujući pritom svoju mjerodavnost, ako pobude njegovu želju za znanjem prije nego mu nametnu zadatak da govori napamet, ako ga slijede u naporu, ne hvatajući ga u neznanju, ako pristanu na izgubljene večeri umjesto da pokušavaju dobiti na vremenu, ako sadašnjost učine treperavom, ne prijeteći budućnošću, ako odbiju nekadašnji užitak pretvoriti u tešku muku, ako njeguju užitak sve dok ne postane potreba, ako potrebu izgrade na slobodi duhovne izobrazbe, i ako u toj slobodi sami pronađu užitak.

Rijetki su odrasli koji su mi davali knjige i pritom samozatajno ostajali u sjeni tih istih knjiga, dobro pazeći da ne pitaju što sam od svega razumio. Njima sam, razumije se, govorio o pročitanim knjigama. Bili živi ili mrtvi, darujem im ove stranice.

2