Branimir Dropuljić u "Cruisingu" o "Kosinama": kvalitetna angažirana poezija jaka je tek kada je prigušena
U ponedjeljak, 12. travnja 2021. na Facebook stranici MAMA Zagreb, u sklopu "web emisije" Cruising sa Srđanom Sandićem, gostovao je pjesnik Branimir Dropuljić. Izravan povod ovom predstavljanju izlazak je Dropuljićeve poetske zbirke "Kosine" u izdanju Gradske knjižnice Rijeka, a kao izravnog rezultata Književne nagrade Drago Gervais koju je Branimir Dropuljić osvojio 2020. godine.
Pisac, novinar, književni i kazališni kritičar Srđan Sandić, predstavljanje autora i njegove zbirke započeo je „pitanjem koje će Branimira pratiti cijeli život“; kako se čovjek koji je završio FER našao u poeziji? „Poezija je došla kao oblik relaksacije koja je pružila spontanost“ – rekao je Dropuljić i dodao kako je zdravo imati nešto gdje čovjek može umaći iz kolotečine. „Poezija se pokazala kao nešto što me može održati čovjekom“. Dropuljić je dodao kako poeziju piše iz različitih pobuda, ne nužno kako bi se to na prvu činilo, u terapeutskom smislu, premda ni ta komponenta nije izostala, no to uglavnom po riječima autora, završi u ladici.
Kako do knjige?
Cijena knjige je 60 kuna, a za nabavku i podatke o uplati se potrebno javiti na mail magazin@gkri.hr.
Na pitanje što su „Kosine“ autor je objasnio kako na naslov zbirke gleda kao na skup neravnih terena na kojima taj poetski subjekt stoji i koji jesu svojevrsna podloga u životu, nestabilna tla na kojima čovjek funkcionira.
„Je li je naslov sveobuhvatan i treba li uopće biti, manje je važno“ dodao je autor rekavši kako mu se taj naslov jednostavno učinio zgodnim jer iako u zbirci nema konkurentu pjesmu s tim nazivom, na nekoliko mjesta ju je spomenuo kao motiv.
Naslov zbirke kao i svaki drugi naslov opisao je slikovito kazavši kako je naslov poput broda koji plovi oceanom, a gdje je ocean knjiga. „Treba postojati nešto što te vodi kroz knjigu, a naslov nikako ne mora obuhvatiti kompleksnost knjige“.
Zbirku „Kosine“ odlikuju i autobiografski elementi, koji se najviše oslikavaju kroz pjesmu u kojoj autor govori kako mu nije drago što se zove Branimir, što stvara osjećaj iskrenosti prema čitatelju i autorske neodvojenosti od teksta. U prilog tome Dropuljić je govorio i o regresivnim stanjima koje proživljava kroz svoju poeziju, kao što je primjerice u nekih pjesama vidljivo i odsustvo oca u njegovom odrastanju.
Tragom toga, Sandić se kasnije kroz razgovor osvrnuo na temu očinstva i upitao Dropuljića kako je biti otac u vrijeme pandemije i pritom pisati poeziju na što je prošlogodišnji dobitnik nagrade Drago Gervais rekao kako je biti otac intenzivno iskustvo koje je nemoguće predočiti, te da ga cijelog okupira pogotovo nakon što je postao roditelj po treći put. „Kaotično vesela situacija u kojoj si ti istinski ti i gdje nema prostora za glumu“.
Sandić je napomenuo kako mu se čini da je ocjenjivački žiri nagrade Drago Gervais u „Kosinama“ prepoznao vjerodostojnost da se, ako se želi biti u samoći, to mora moći ostvariti u gomili, na što je autor rekao kako su upravo situacije u kojima je u stanju samoće dok je istovremeno okružen mnoštvom, jedina moguća stanja u kojima osjeti mir zato što se „ta dva pola, samoća i mnoštvo, međusobno poništavaju“.
To je posebno izraženo u pjesmi "Inkasator te voli" u kojoj Dropuljić nadilazi frustracije zbog kojih kako kaže, često ima potrebu iseliti iz države, a „razočaram mnogim mehanizmima koji ga frustriraju“, no protiv koji se za sad uspješno bori humorom.
Sandić je ustvrdio kako je Dropuljić ipak odlučio ne pisati angažiranu poeziju iako je to u trendu i od mladih autora se to na neki način očekuje, pa čak i nagrađuje, no žiri Nagrade Drago Gervais je upravo zbog tog izostanka eksplicitnog angažmana okarakterizirao Dropuljićevu poeziju kao vrijednu.
Dropuljić je rekao kako je jedan od ključnih motiva za pisanje efikasno formatiranje (ne)angažmana, te da kvalitetna angažirana poezija treba biti prigušena i da je tek tada jaka, dok ona poezija koja urla na sav glas često tako stvara kontraefekt.
Pred kraj, Sandića je zanimalo je li Dropuljić nakon nagrade Drago Gervais artikulirao neke nove teme kojima se želi pjesnički otvoriti. „Nemam jasno definiran smjer u kojem bih htio ići s drugom zbirkom“ rekao je Dropuljić te dodao: „Ono što mi je cijelo vrijeme inspiracija, a djelomično se dotiče i moje struke, razlika je između humanog i stroja, pogotovo u smislu procesa stvaranja“.
Za kraj autor je kazao kako je urednica Monika Herceg dala velik doprinos uređivanju zbirke, zadavši neke stvari oko kojih je mjesecima razmišljao. „Bile su to finese, ali su se na koncu pokazale ključnima“ zaključio je prošlogodišnji dobitnik književne Nagrade Drago Gervais.