Knjiška "bizmis" motivacija
Razni ekonomski i marketinški gurui često nisu predmet obožavanja i djeluju kao isprazni retoričari, ali moramo priznati - poneki od njih snažno inspiriraju!
Depresija, propadanje, besmisao (...) obilježavaju hrvatski javni diskurs već petu godinu za redom. Kako pronaći motivaciju i bijeg iz nepreglednog niza crnila, pitanje je čiji odgovor zaslužuje nagradu. Može li ponekad pomoći i knjiga? Uvjeren sam da može.
U posljednje vrijeme ne manjka djela koja na hrvatskim policama označava pojam "popularna ekonomija" iako kao da im život pod etiketom "popularna" želi oduzeti dozu uvjerljivosti i vrijednosti jer ipak postoji tobože i ona "prava" ekonomija. Ova su djela mnogima koji se bave biznisom trkeljanje i klasično prodavanje magle ("sjajan" biznis model!), ali suštinski su snažno inspirativna.
Seth Godin: Malo je in, veliko je out
Čitajući Godina ne može se pogriješiti. Pitak, jednostavan, a opet se u njemu mogu naći iznimno konkretne i duboke poruke. Laska mu se titulom marketinškog gurua, no nije bilo prepreke da sve marketinške stručnjake proglasi lažljivcima, otvori lov na plavu kravu i dođe do tolike slave da ga svi relevantni svjetski mediji prenose kada ustvrdi da je sadašnja recesija vječna! Argumenti za kukanje? Nikako. Godin je pun primjera iz vlastite i tuđe poslovne prakse, a iako usmjeren na marketinšku dimenziju proizvoda, pruža cjelovitu priču o uspjehu i neuspjehu njegova razvoja. Malo je in, veliko je out nije najrazglašenije Godinovo djelo, ali je u formi u kojoj je najjači – britkih i kratkih crtica blogerskog tipa u kojima se najbolje snalazi. Kada Godin napiše tri rečenice, to nerijetko ima više smisla nego cijele knjige i studije sveučilišnih profesora. Čovjek je to koji je poslovnu literaturu pretvorio u kratkoću i jasnoću snage reklamnog gesla.
Poanta je u tome da se pravila stalno mijenjaju: jučerašnja plava krava sutrašnja je luda krava. Teško je ostati izuzetan. To nije nešto što vam se dogodi samo od sebe. Trebate naučiti kako da evoluirate ili ćete promatrati kako izuzetnost nestaje.
Jonas Ridderstrale, Kiell Nordstorm: Funky Business
Čitanjem iz današnje perspektive knjiga Funky Bussines (ne novije izdanje s nastavkom "zauvijek"!) ulazimo u autentičan vremeplov zadnjih 15 godina. A to je vrlo poučna povijest. Dva ćelavca Jonas i Kiell (primijetimo da je i Godin ćelav - ta rola modernog ekonomskog gurua kao da zakonom propisuje taj imidž) uvjerili su nas tada da idemo u vrtlog novog kapitalizma u kojem je raspadanje svega jedina konstanta, nestanak birokracije neminovnost, a nastanak funky poslovanja jedini pravi smjer. Jedan od komentara zgodno ustvrđuje: samo pogledom na naslovnicu knjige osjetit ćemo nešto drugačije. Ako je Godin reklamno geslo, Funky Bussines energična je crkvena propovijed poslije koje se dugo ostaje u transu.
Dajte ljudima slobodu i oni će se početi kretati svojim vlastitim kreativnim putovima, putićima i prečacima. Dajte ljudima vremena i nećete ni sami znati kakvi sve kreativni rezultati iz toga mogu proisteći.
Gary Veynerchuck: Crush it!
Već po samom životopisu u kojem se ističe da je s obitelji došao u SAD iz komunističkog SSSR-a 1978. godine moglo bi se zaključiti da Veynerchuck ima život koji može dobro prodati. Znate ono – put od dna, dolazak iz komunističkog pakla... Američki san sastavljen od puno rada, a onda i nešto rezultata. Veynerchuck je u lancu dućana vina osjetio uspjeh koji je mogao zahvaliti usponu mogućnosti koje pruža internet i društvenim mrežama. Veynerchuck daje iskonsku poruku – unovčite vlastitu strast - što je privlačno i pojedincima s najjednostavnijom idejom, a istovremeno svojim primjerom dokazuje da to nije samo prazna retorika već i mogućnost. Na stranu s time što je indeks uspješnosti problematičan... Ovo je optimističan blog.
Cijenu možete spuštati samo do određene granice. Svoj proizvod ili uslugu možete učiniti izvrsnima samo do neke mjere. Svoj marketinški proračun možete rastegnuti samo do neke točke. No vaše je srce neograničeno.
Robert Kiyosaki: Bogati otac, siromašan otac
Ovakvu vrstu literature volim najmanje, ali ne isključujem da nekome može pomoći svojom motivacijskom usmjerenošću. Kiyosaki ima životnu priču nalik onoj Chrisa Gardnera, kojeg smo u izvedbi Willa Smitha gledali u filmu Pursuit of Happyness, jer se također našao u poziciji beskućnika ne bi li se potom radom i investiranjem izdigao iz siromaštva. Vrlo je poučan kada je u pitanju financijsko planiranje, pri čemu se zalaže i za njegovo uvođenje u škole. U nauku naglasak stavlja na pasivni prihod koji se mora ostvarivati ili ulaganjem ili nekretninama. Toliko je zainteresiran za svoje financijsko naukovanje da je kreirao i stolne društvene igre koje su bazirane na učenje osnovnih financijskih principa te su puno nabrijanije od Monopolija.
U školi u New Yorku, usvojio sam duh i igru zarađivanja novca. Moj duh oživio je u igri novca i u velikim gradovima svijeta. Danas je New York moja Sveta zemlja.
Chris Anderson: Dugi rep
Anderson je ličnost koja ne lažira svoje poduzetništvo, pa je relativno nedavno i otišao iz Wireda, gdje je niz godina obavljao visoko pozcionirane funkcije ne bi li se okušao u novoj poduzetničkoj inicijativi. U Dugom repu ustvrdio je postavke inoviranja u web prostoru i cijele ekonomije oslonjene na hiperprodukciju softvera i sadržaja. Dugi rep sada je već možda zastario i prošao je prvotno val u kojem se moglo očekivati da će u besplatnim internetskim prostranstvima baš na tebe nuždu izvršiti golub sreće, ali svejedno ideja o životu uz masovnost ponude koji mora generirati i profit aktualnija je nego ikad. Anderson nastavlja unositi pomutnju te je napisao knjigu Makers – the New Industrial Revolution u kojoj je sve karte bacio na 3D printere. Skeptični možemo biti jer nikada nije bio apsolutno u pravu, ali da je dobro detektirao opće smjerove razvoja, to je svakako istina.
P. S. "M" u "bizmis" u naslovu članka nije tipfeler. Ipak je ovo ekonomija Ruže vjetrova, u kojoj je upitna vrijednost knjige.
Fotografije: Ilustracija/Seth Godin: Malo je In, veliko je Out