"Ključić oko vrata" Nikole Pulića: zanimljiva radnja i strepnje u kojima se djeca i danas svakodnevno (pro)nalaze
Još jedan lektirni naslova čija vrijednost prelazi različite generacije.
Koji je uspješan recept za „književnu dugovječnost“? Na ovo pitanje, naravno, ne postoji univerzalan odgovor, naročito kad su u pitanju ostvarenja za djecu. Valjani odgovor mogle bi nam ponuditi knjige Ivana Kušana (1933-2012.), Mate Lovraka (1899-1974.) ili Nikole Pulića (1926-2006.) jer se njihove knjige s razlogom godinama nalaze na popisima lektire (Kušan prednjači po pitanju kvantitete).
Premda u njihovim djelima nema suvremenih uređaja kao što su prijenosna računala i pametni telefoni, ipak su rado čitani, intrigantni dječjem uzrastu. Zašto? Pa, prije svega, zbog zanimljive radnje i strepnji u kojima se djeca i danas svakodnevno (pro)nalaze, bez obzira na prednosti i nedostatke sveprisutne tehnologije što olako obuzima potrošače. Nove su generacije u gotovo jednakoj mjeri naivne i zaboravljive, baš kao što su to bila djeca prije četrdesetak godina.
Pitanje zaboravljivosti i važnost osobne odgovornosti jedna je od ključnih sastavnica Pulićevog dječjeg romana Ključić oko vrata[1]
Pojedine protagoniste Pulićevog romana muči usamljenost (Maja često zove točno vrijeme jer misli da je riječ o živoj osobi, nije svjesna da joj se obraća automat) ili narušeni obiteljski odnosi (Stanko odrasta bez oca), a dječji nestašluci i benigne razmirice nisu rijetka pojava. Stankova majka stalno radi i gotovo nikada nije kod kuće, stoga Stanko nije pod nadzorom i odrasta pretežno na ulici. A ulice su u Pulićevoj priči znatno sigurnije negoli danas, dok ljudi tada imaju više povjerenja u policiju koja je stalno na usluzi građanima. Naime, u ono je vrijeme bilo posve normalno da svako gradsko naselje ima kvartovskoga policajca na kojega su stanovnici mogli računati jer je uvijek bio u blizini, posebice kad je bio najpotrebniji. Djeca su tada bezbrižno odrastala na igralištima, u razigranom zajedništvu, a ne pred šarenim ekranima – u školama tada nije organiziran produženi boravak za djecu čiji roditelji po cijele dane rade pa bi djeca, nakon što bi im završila nastava, išla ravno kući ili djedu i baki, gdje bi sami izvršavali školske i kućne obaveze. Uspješnije bi prolazili kroz uobičajeni proces socijalizacije, stjecali prva prava prijateljstva te međusobno rješavali nesporazume što bi znali prerasti u otvorene sukobe. Naravno, ni tada nije bilo preporučljivo komunicirati s neznancima i govoriti im baš sve, a naročito nisu dolazili u obzir povjerljiviji razgovori jer je i onda bilo naopakih ljudi koji su rado iskorištavali dječju naivnost i vrijedne informacije. Saznaju kada je stan prazan, domognu se ključa pa nesmetano harače po stanu do mile volje.
Djeca su u Pulićevim romanima većinom ključaši i poluključaši, poprilično su samostalna jer, htjeli ne htjeli, moraju dane provoditi bez roditelja pa se prije nauče brinuti za sebe. Bilo je to doba kada bi i otac i majka bili u radnom odnosu, a radni su uvjeti bili zaštićeni sigurnijim ugovorima o radu. Štošta se izmijenilo u međuvremenu, no ključaši, poluključaši i ključaši šminkeri nisu nestali. Svako malo se dogodi da dijete izgubi ključ stana ili školskog ormarića pa dođe do paničnih suza i neugodnih nesporazuma, baš kao što se to zbilo u Pulićevom romanu. Da se ključ mora stalno čuvati jer se u protivnom sve može zakomplicirati, samo je jedna od brojnih, nezastarjelih pouka što ih Nikola Pulić pruža čitateljstvu.