Osnovna škola Pećine u Rijeci te Odjel i Knjižnica za djecu s oštećenjem vida unutar škole ove su godine kontakt-ustanova međunarodne grupe Typhlo&Tactus koja svake druge godine organizira međunarodno natjecanje na području taktilne slikovnice za slijepu i slabovidnu djecu. Samo međunarodno natjecanje se održava u Cannero Rivieri (Italija) od 12. do 15. studenog 2015., ali mu prethodi prednatjecanje unutar država sudionika iz kojih se pet radova od strane žirija ocijenjenih kao najbolji šalju u Cannero Rivieru. Pravila i smjernice o izradi slikovnica možete pronaći na stranicama škole dok nam Tanja Šupe, voditeljica prve hrvatske dječje knjižnice za djecu s oštećenjem vida, približava o čemu je riječ te kako pristupiti ovom izazovnom natječaju. 

O kakvom je natjecanju riječ, tko ga organizira i možete li nas uputiti na dobre dosadašnje primjere sudionika tj. njihovih uradaka? Jesu li već sudjelovali i kako su prolazili naši autori?

Organizator Međunarodnog natjecanja je organizacija Typhlo&Tactus koja ista natjecanja organizira od 2000. godine. Natjecanje se održava svake dvije godine, a domaćin je svaki puta druga država. Organizacija okuplja 30-ak država sudionika, a Hrvatska je u bubnju od 2011. godine. Svaka država obavezna je organizirati svoje nacionalno prednatjecanje na koje stručni žiri te države izabere pet slikovnica koje će sudjelovati u međunarodnoj konkurenciji. Hrvatska je na prvom natjecanju u Pragu sa slikovnicom „Dar“ osvojila drugo mjesto, što je bio izvrstan rezultat za našu državu koja se po prvi puta uključila u natjecanje. Slikovnica „Tajna stare škrinje“ na natjecanju 2013. bila je također zapažena. Osim ovih dviju slikovnica koje se nalaze na izložbi u Striboru, tamo možete vidjeti još tri predstavnice s Međunarodnih natjecanja 2011. i 2013. godine, a riječ je o slikovnicama „Posudi mi svoja krila“, „Nestašna crtica“ i „Zvjezdice među nama“.

Na sudjelovanje pozivate odgajatelje, učitelje, stručne suradnike, edukacijske rehabilitatore, umjetnike, roditelje što je dosta širok krug struka. Čini mi se zanimljiva ta širina profesija i ljudi koji mogu raditi taktilne slikovnice. Recimo, do izložbe u Striboru roditelji mi uopće nisu padali na um kao mogući kreativci u tom smislu, a zapravo nastaju i tako vrlo zanimljivi i korisni radovi. Na što treba pripaziti i koje su ipak neke temeljne karakteristike taktilnih slikovnica ne bi li što bolje ispunjavale svoju svrhu?

Slikovnica je uvijek nekako primarno kreativni proizvod, premda u slučaju taktilne slikovnice ona mora biti i materijal u kojem se poštuju načela izrade slikovnice za slijepo i slabovidno dijete. Roditelji su se upuštali u takve projekte baš zbog nedostatka istih slikovnica i njihove želje da svojoj djeci omoguće takvu slikovnicu. Najbolji radovi su nastajali na kreativnim radionicama uz suradnju sa stručnjacima koji rade sa djecom oštećena vida. Osobno mislim da je taj spoj kreativne ideje i struke najbolji način da dobijemo kvalitetnu taktilnu slikovnicu. Stručnjaci često u nastojanjima da postignu bolje odgojno-obrazovne rezultate naglašavaju edukativnu ulogu slikovnice dok kreativci svoju ideju u suradnji sa strukom bolje mogu izraziti na način da se zadrži kreativnost i postigne kvaliteta taktilne slikovnice. Često je jako teško shvatiti koliko se vizualni doživljaj razlikuje od taktilnog i kako se ništa ne podrazumijeva u taktilnom mediju. Zato je suradnja u izradi taktilne slikovnice nužna. Teško je izdvojiti koje bi bilo najvažnije pravilo pri izradi jer su sva pravila navedena u smjernicama za izradu taktilnih slikovnica jednako važna. Ono što bih voljela naglasiti je da osim samih pravila treba znati da taktilna slikovnica nije samo slikovnica prevedena iz vizualnog u taktilni medij.

Koliko se uopće ljudi u Hrvatskoj bavi taktilnim slikovnicama za slijepu i slabovidnu djecu?

U Hrvatskoj ne postoji sustavno bavljenje taktilnim slikovnicama u smislu njihove proizvodnje, nadzora i sl. Nekoliko taktilnih slikovnica napravio je Hrvatski savez slijepih kroz projekte, a naša Knjižnica u ovom trenutku ima najveću zbirku taktilnih slikovnica u državi. Taktilna slikovnica je relativna novina i mi se trudimo promovirati istu i  ukazati na važnost njezine kvalitete. U tom nastojanju pokrenuli smo inicijativu te osnovali povjerenstvo za taktilne slikovnice pri Hrvatskom savezu slijepih koje bi trebalo pridonijeti sustavnijem rješavanju ove problematike.    

Postoje li možda teme i područja o kojima slikovnica nedostaje pa bi ih preporučili ne bi li možda nekoga motivirali da se upravo njima pozabavi?

Zapravo postoji potreba za slikovnicama iz svih tema i područja. Možda je predškolski uzrast malo bolje opskrbljen slikovnicama pa bi u tom smislu bila veća potreba za slikovnicama namijenjenim malo starijoj djeci. Ipak, sve slikovnice su dobrodošle obzirom na mali broj taktilnih slikovnica.