Do 1. 3. 2015. u Dječjem odjelu Stribor možete pogledati jedinstvenu izložbu taktilnih slikovnica. Kroz sliku i tekst donosimo detaljan pregled izloženog i priču koja se krije iza svake slikovnice.
Crvenkapica – Jadranka Novak, OŠ “Sv. Matej“, 2010.
Slikovnica je izrađena prema poznatoj priči braće Grimm „Crvenkapica“. Ova priča o Crvenkapici spada u klasike dječje književnosti, a autorica je, izrađujući taktilne slike s najvažnijim likovima iz priče, približila djeci oštećena vida ovu lijepu priču. Izdvajanjem samo jednog, ujedno i najvažnijeg, elementa na slici vezanog za priču, djeci oštećena vida pruža se mogućnost razvijanja novih spoznaja i mašte, ali i mnoštvo taktilnih poticaja. Slikovnica je izrađena kolaž-tehnikom te je ručni rad autorice.
Cvjetni pozdrav – Jadranka Novak, OŠ „Sv. Matej“, 2010.
Autorica je kroz stihove Mladena Pokića pokušala djeci što vjernije dočarati vjesnike proljeća. Svaki cvijet napravljen je tako da djeca prstima mogu doživjeti sve dijelove cvijeta, inače krhke biljke koju je teško prstima doživjeti. Kao i prethodna slikovnica iste autorice, i ova je slikovnica ručni rad. Napravljena je tehnikom kolaža pri čemu je autorica mnoge dijelove šivala, što omogućava djeci da dobiju vjerne prikaze proljetnih cvjetova.
Lopta – Tanja Parlov, Hrvatski savez slijepih, Zagreb, 2012.
Ova slikovnica kroz jednostavni oblik kruga povezuje igračku loptu kao konkretan predmet i loptu kao lik u slikovnici. Cilj je slikovnice uvesti djecu oštećena vida u svijet dvodimenzionalnog prikaza i knjigu kao medij. Jednostavnim likom lopte djecu se potiče na spoznaju o prostornim odnosima koji se dodatno mogu usvajati koristeći se igračkom zvučnom loptom koja dolazi u paketu sa slikovnicom. Crno-bijeli kontrast čini slikovnicu vrlo dobrom za rad sa slabovidnom djecom.
Moja prva zabavna vježbenica – Linette Rudman, Grahamstown, 2005.
Edukativna slikovnica koja se sastoji od niza radnih listića namijenjenih djeci predškolskog uzrasta. Riječ je o slikovnici nalik vježbenicama za predškolsku djecu čija je svrha priprema djece za polazak u školu. Uz različite zadatke za razvijanje kognitivnih vještina kod djeteta, ova slikovnica pruža obilje senzornih podražaja.
Moja druga zabavna vježbenica – Linette Rudman, Grahamstown, 2005.
Edukativna slikovnica koja se sastoji od niza radnih listića namijenjenih djeci predškolskog uzrasta. Riječ je o slikovnici nalik vježbenicama za predškolsku djecu čija je svrha priprema djece za polazak u školu. Uz različite zadatke za razvijanje kognitivnih vještina kod djeteta, ova slikovnica pruža obilje senzornih podražaja.
Count – Linette Rudman, Grahamstown, 2005.
Još jedna slikovnica iz serije edukativnih slikovnica autorice koja ima dugogodišnje iskustvo rada sa djecom oštećena vida. Riječ je o jednostavnoj krpenoj slikovnici koja djeci omogućava usvajanje pojma broja, odnosno brojeva do pet. Mogućnost pomicanja objekata u slikovnici potiče djecu na istraživanje, što osim na razvoj spoznaje, ima povoljan učinak na razvoj fine motorike - vrlo važnog segmenta u radu s djecom oštećena vida. Slikovnica je također ručni rad, a napravljena je tehnikom prišivanja elemenata na podlogu. Namijenjena je djeci predškolskog uzrasta, ali može biti korisna u radu u sklopu nastave matematike za prvi razred osnove škole.
Find it – Linette Rudman, Grahamstown, 2005.
Edukativna slikovnica koja, osim što djecu uvodi u svijet knjige kao medija, potiče djecu na razvoj spoznaje i percepcije. Razvoj taktilne percepcije u odnosu na djecu oštećena vida vrlo je važan temelj za buduće opismenjavanje na brajici, pismu za slijepe. Slikovnica je ručni rad, a napravljena je tehnikom prišivanja elemenata na mekanu podlogu. Ova slikovnica namijenjena je predškolskoj djeci kao jedna od prvih slikovnica kojima se djecu uvodi u dvodimenzionalan svijet.
Šestotačka – Novi Sad, 1997.
Vrlo edukativna slikovnica za potrebe rada s djecom koja se opismenjuju na brajici, pismu za slijepe. Šestotočka je bazna shema u ovom pismu. Kombinacijom šest točkica dobivaju se svi znakovi u Brailleovom pismu. Slikovnica je izrađena tehnikom prišivanja na mekanu podlogu, što je čini pogodnom za rad s mlađom djecom. Namjenjena je djeci predškolskog uzrasta, ali i djeci školskog uzrasta koji se opismenjuju na brajici. Osim usvajanja šestotočke kao bazne sheme za usvajanje brajice, slikovnica nudi obilje senzornih poticaja, potiče dijete na istraživanje, čime se utječe na razvoj novih spoznaja.
Miffy plače, komplet s onom na crnom tisku – HSS, Zagreb, 2008.
Slikovnica je napravljena kao prilagođeno izdanje prema jednoj iz serije poznatih slikovnica o Miffy. Slikovnica je napravljena posebnom tehnikom u kojoj se korištenjem termo papira i posebnog aparata izdižu svi dijelove obojani crnom bojom. Uz taktilnu, izložena je i slikovnica na crnom tisku, što će biti dobra prilika za usporedbu.
Novogodišnja čarolija – Irja Jerković, Hrvatski savez slijepih, Zagreb, 2014.
Ova slikovnica najnovija je slikovnica u izdanju Hrvatskog saveza slijepih. Riječ je o slikovnici namijenjenoj djeci starijega školskog uzrasta. Prvenstveno zbog opsežnije priče koja djecu vodi u svijet mašte obrađujući temu gubitka voljene osobe. Slikovnica je napravljena tehnikom izdizanja na termopapiru poput onih drugih slikovnica u izdanju Hrvatskog saveza slijepih. Slikovnica djeci omogućava nove spoznaje o morskim bićima koja su njima inače apstraktna. Kao posebnost ove slikovnice možemo istaknuti to što ona uz slike ima relativno mnogo teksta, što bi je činilo prvom knjigom za stariju djecu koja ujedno sadrži i taktilne slike. Zbog jednostavnije izrade, često su postojeće taktilne slikovnice namijenjene mlađoj djeci.
Tutt'altro – Antje Sellig, Federazione nazionale delle Istituzioni pro ciechi Roma, Rim, 2012.
Edukativna slikovnica namijenjena djeci predškolskog uzrasta. Slikovnica nudi obilje senzornih podražaja, što kod djece potiče razvoj taktilne percepcije. Osim senzornih iskustava, djeca kroz slikovnicu mogu naučiti o prostornim odnosima, odnosima veličine, težine, duljine. Slikovnica je napravljena tehnikom lijepljenja različitih materijala za podlogu. Mogućnost odvajanja nekih elemenata od podloge pruža djeci mogućnost taktilnog doživljaja i motoričko manipuliranje dijelovima, čime slikovnica kod djece pobuđuje još veći interes.
I prelibri – Bruno Munari, Maurizio cornare, 2013.
Riječ je o seriji slikovnica koje su namijenjene slijepoj, ali i slabovidnoj djeci. Pomoću ovog niza slikovnica djeca se uvode u svijet knjige kao medija. Jaki kontrasti i različiti materijali potiču dijete na istraživanje i manipuliranje knjigama iz ove serije. S obzirom na relativno malo knjiga dostupnih djeci oštećena vida, ova zanimljiva serija zasigurno će potaknuti dijete da doživi i istražuje knjigu kao medij. Knjiga je namijenjena predškolskoj djeci, ali može se koristiti i u radu s djecom školskog uzrasta.
Nestašna crtica – Tanja Šupe, Rijeka, 2013.
Slikovnica je napravljena za Hrvatsko prednatjecanje Međunarodnom natjecanju na području taktilne slikovnice za slijepu i slabovidnu djecu. S još je četiri slikovnice predstavljala Republiku Hrvatsku na Međunarodnom natjecanju održanom u Helsinkiju 2013. godine. Ova slikovnica napravljena je tehnikom izdizanja na termopapiru. Riječ je o tehnici gdje se svi crni dijelovi na termopapiru izdignu nakon što papir prođe kroz termopekač. Slikovnica je namijenjena predškolskoj djeci i djeci mlađeg školskog uzrasta, koju se kroz slikovnicu uvodi u pojam linije od koje poslije nastaju oblici. Djetetu oštećena vida crtanje je vrlo apstraktan pojam s obzirom na malo iskustva koja imaju. Crta kao temelj u razvijanju grafomotoričkih vještina kroz ovu slikovnicu na zabavan i edukativan način približena je djeci.
Kad se miš zaljubio u mišicu – Tanja Šupe, Rijeka, 2010.
Slikovnica je ručni rad i napravljena je kolaž-tehnikom lijepljenja različitih materijala. Uz zabavnu pjesmicu o mišićevim ljubavnim jadima, djeci se pruža obilje novih iskustava u područje percepcije i spoznaje. Jednostavni stihovi i rime praćeni jednostavnim slikama potiču djecu na razvoj mašte, što je često zanemaren segment razvoja djeteta s oštećenjem vida. Pri izradi slika, poštivana su pravila u izradi taktilne slike poput različitih materijala, podloge pri dnu stranice, jednostavnih slika, vizualnog kontrasta i sl.
Godišnja doba – Tanja Šupe, Rijeka, 2009.
Slikovnica je ručni rad i napravljena je kolaž-tehnikom lijepljenja različitih materijala. Namijenjena je djeci mlađeg školskog uzrasta, premda bi i djeci predškolskog uzrasta mogla biti zanimljiva. Uz jednostavne rime u stihovima, djeci se prikazuju najvažnija obilježja pojedinog godišnjeg doba. Slike djeci pružaju mnoštvo senzornih podražaja, a zabavne zagonetke povezane s pojedinim godišnjim dobom pružaju djeci radost otkrivanja.
Soft Shapes – Rough road – Bob Filipowitch, Innovative Kids, Norwalk, 2001.
Jedna od serije sličnih slikovnica istog autora. Slikovnica je napravljena od spužvastog materijala, što ju čini vrlo pogodnom za upotrebu kod male djece. Na svakoj slici nalazi se samo jedan objekt koji se također može i izvaditi. Na taj način slikovnica postaje i igra umetanja odgovarajućeg objekta na predviđeno mu mjesto. Svaki objekt je različite teksture, čime slikovnica postaje primjerena i djeci oštećena vida, premda to nije njezina izvorna namjena.
Soft shapes – Whose back is bumpy? – Bob Filipowitch, Innovative Kids, Norwalk, 2001.
Jedna od serije sličnih slikovnica istog autora. Slikovnica je napravljena od spužvastog materijala, što ju čini vrlo pogodnom za upotrebu kod male djece. Na svakoj slici nalazi se samo jedan objekt koji se također može i izvaditi. Na taj način slikovnica postaje i igra umetanja odgovarajućeg objekta na predviđeno mu mjesto. Svaki objekt je različite teksture, čime slikovnica postaje primjerena i djeci oštećena vida, premda to nije njezina izvorna namjena.
Voće – OŠ "Pećine" - četvrti razred, Rijeka, 2010.
Slikovnica je ručni rad učenika četvrtog razreda OŠ "Pećine" koji su je izradili pod vodstvom svojih učiteljica. Izrađena je tehnikom kolaža lijepljenjem elemenata za podlogu. Riječ je o slikovnici koja uz jednostavne stihove prikazuje određeno voće. Slikovnica pruža djeci nova iskustva i spoznaje o voću, mnoštvo taktilnih poticaja, visoke vizualne kontraste, što je čini pogodnom i za slabovidnu djecu. Uz njezinu edukativnu vrijednost, treba izdvojiti vrlo važnu senzibilizacijsku funkciju ove slikovnice, s obzirom na činjenicu da su je izrađivala djeca za djecu. Također treba reći kako izrada taktilne slikovnice zahtjeva poštivanje niza pravila pa je vodstvo učiteljica i suradnja sa stručnjacima dobar način da nastane taktilna slikovnica.
Zakaj zebre imajo proge? - Ljiljana Praprotnik Zupančič, Mladinska knjiga, Ljubljana, 2010.
Ova poučna slikovnica ne donosi priču, već je zamišljena kao sredstvo za zabavno učenje kroz sustav pitanja i odgovora. Autorica postavlja niz pitanja sličnih onom iz naslova (zašto su zebre prugaste, zašto lav ima grivu itd.) i malim čitačima nudi nekoliko odgovora od kojih je samo jedan točan, dok su ostali namjerno smiješni i djetetu odmah prepoznatljivi kao pogrešni. Iako se ova slikovnica može nazvati taktilnom, reljefni rubovi slika vrlo su niski i kao takvi neprepoznatljivi slijepom djetetu. Unatoč tome, ova slikovnica ima vrijednost, ne samo u gore navedenom edukativnom već i kao sredstvo rane senzibilizacije djece prema djeci s oštećenjima vida. Prisutnost Brailleovog pisma i taktilnih elemenata osvijestit će svako dijete o tome da postoje djeca s oštećenjem vida. Za razliku od većine taktilnih slikovnica, ova je slikovnica dostupna na otvorenom tržištu, što je čini inkluzivnom u punom smislu te riječi.
Žiga spaget gre v širni svet – Aksinja Kermenauer, Miš, 2012., Dob pri Domžalah
Autorica ove slikovnice polazi od pretpostavke da su plošni elementi najmanje zahtjevni za taktilnu analizu, zbog čega su svi taktilni elementi prikazani u ovoj slikovnici zapravo samo dijelovi slike prikazani različitom teksturom papira. Slikovnica donosi jednostavnu i zabavnu priču o špagetu koji je odbio biti skuhan i umjesto toga se otisnuo u svijet. Budući da se slikovnica može nabaviti na otvorenom tržištu, a tekst je otisnut na brajici i na crnom tisku, te s obzirom da činjenicu da taktilni elementi slijepom djetetu uistinu nisu dovoljno jasni i istaknuti, vrijednost ove slikovnice leži prije svega u činjenici da može biti pogodna za ranu senzibilizaciju djece prema osobama oštećena vida.
Dan i noć - roditelji Bužanić, Rijeka, 2010.
Pokretna taktilna slikovnica „Dan i noć“ nastala je kao rad roditelja na kreativnoj radionici za roditelje na Odjelu za djecu s oštećenjima vida pri OŠ "Pećine" u Rijeci. Iako je ovdje riječ o jednoj taktilnoj slici, biramo naziv „slikovnica“ iz nekoliko razloga. Prije svega, vezana je uz tekst dječje pjesmice „Dan i noć“, koja se nalazi na poleđini slike.
Osim toga, slikovnica ima i obrazovnu svrhu. Pokretni element - sunce koje izlazi iza brijega i zalazi za njim - djetetu s oštećenjem vida omogućava stvaranje predodžbe o tome što ljudi zapravo misle kad govore o izlasku i zalasku sunca. Iako se jednom slikom ne uklapa u uobičajenu predodžbu o slikovnicama, valja znati da i analiza čak i ove jedne slike može biti iznimno zahtjevna kad je u pitanju dijete oštećena vida. Slikovnica je u potpunosti napravljena od kartona, što nam govori o tome da ponekad i jedan materijal može dati puno taktilnih informacija. Iako nisu uvažene smjernice kojih bi se autor trebao pridržavati prilikom izrade taktilne slikovnice, ovo je iznimno vrijedno djelo jer svjedoči o tome da roditelji mogu napraviti kvalitetan i zabavan obrazovni materijal za vlastitu djecu, imala ona posebne potrebe ili ne. Slikovnica je namijenjena djeci nižih razreda osnovne škole.
Krokodil u školi - roditelji, Rijeka, 2009.
Slikovnica je nastala kao rad roditelja na kreativnoj radionici za roditelje na Odjelu za djecu s oštećenjima vida pri OŠ "Pećine" u Rijeci. I ovdje je riječ o jednoj jedinoj taktilnoj slici, koja se djetetu pokazuje uz tekst dječje pjesmice Dubravka Horvatića „Krokodili u školi“. Manje je poznato da se neki motivi koji su djeci oštećena vida posve apstraktni i zbunjujući javljaju čak i u dječjoj književnosti, koju se, ne bez razloga, smatra zabavnom i duhovitom. Prvobitna namjena ove slikovnice jest omogućiti djeci s oštećenjem vida, prvenstveno slijepoj djeci, upoznavanje jedne divlje životinje, koja ne samo da im je apstraktan motiv već ju je i iz objektivnih razloga gotovo nemoguće taktilno doživjeti. Slikovnica je napravljena tehnikom oblikovanja hamer-papira u skulpture krokodila, valovite vode i biljaka koje rastu uz vodu. Oblikovanjem papira mogu se dobiti različite teksture i oblici, koji pružaju mnoštvo kako taktilnih, tako i vizualnih informacija. U slikovnici vidimo pridržavanje osnovnih smjernica kojih se treba pridržavati svaki autor koji izrađuje taktilnu slikovnicu - visok koloristički kontrast, slika koja se izdiže iznad podloge dovoljno da može biti taktilno analizirana, slika je jednostavna i nema ni jednog detalja koji nije važan za tekst pjesmice, odnosno koji se u njoj ne pojavljuje. Slikovnica je namijenjena djeci nižih razreda osnovne škole.
The little yellow box - Davide Carter
Ova slikovnica, čije se slike prilikom listanja izdižu od podloge (tzv. pop-up slikovnica) originalno nije namijenjena slijepoj i slabovidnoj djeci, ali se zbog svojih karakteristika može vrlo uspješno koristiti i u radu s ovom populacijom.
Prva od karakteristika koje ovu slikovnicu svrstavaju u kategoriju pogodnih za upotrebu u radu s djecom oštećena vida jest njezina jednostavnost: slikovnica govori o jednoj maloj žutoj kutiji koja se nalazi u različitim, djetetu uglavnom poznatim situacijama.
Nadalje, elementi su taktilni (npr. kutija je prikazana kao kocka koja se formira prilikom listanja stranica) ili pokretni (potrebno je povući papirnatu vrpcu i time kutiju premjestiti s jednog mjesta na stranici na drugo), što djetetu oštećena vida omogućava vježbanje fine motorike na zabavan način. Slikovnica je gotovo u potpunosti obojena dvjema bojama - žutom i crnom, što istovremeno čini visok koloristički kontrast koji odgovara slabovidnoj djeci i zadržava pažnju djeteta na jarko obojenom žutom elementu.
Tekst slikovnice otisnut je dovoljno velikim slovima da bi ga slabovidna djeca mogla čitati te je korišten font bez suvišnih ukrasa koji zbunjuju slabovidno dijete. Slikovnica je namijenjena predškolskoj djeci, ali može biti korištena i u radu s djecom nižih razreda osnovne škole. Slikovnica je ručni rad i napravljena je za Hrvatsko prednatjecanje Međunarodnom natjecanju na području taktilne slikovnice za slijepu i slabovidnu djecu. S još je četiri slikovnice predstavljala Republiku Hrvatsku na Međunarodnom natjecanju održanom u Pragu 2011. godine. Prilikom izrade slikovnice poštovale su se smjernice za izradu taktlilne slikovnice (jedna slika po stranici, slike prikazuju samo ono što se spominje u tekstu, sadrži uvećani crni tisak i Brailleovo pismo, tekst/slika je uvijek na istoj strani slikovnice, dno stranice je označeno, koloristički i taktilni su kontrasti vrlo visoki itd.) Slikovnica je napravljena tehnikom kolaža (lijepljenjem različitih materijala za podlogu), a zbog teksta priče, koji govori o ponašanju i promjeni ponašanja svojstvenima za djecu u pubertetu, namijenjena je djeci starije osnovnoškolske dobi.
Moj prvi rječnik odjeća - Javorka Milković, Rijeka, 2013.
Riječ je o dvojezičnoj taktilnoj slikovnici – slikovnom rječniku. Slikovnica je nastala zbog realne potrebe za rječnikom u nastavi engleskog jezika. Rječnik je, naime, jedna u nizu knjiga nedostupnih slijepoj, pa i slabovidnoj djeci.
Pozicioniranje ove slikovnice zamišljeno je tako da se stranice ne listaju na uobičajen način (s lijeva na desno), već odozgo prema dolje. Stranice slikovnice su prerezane, tako da svaka stranica zapravo sadrži dvije stranice - lijevu i desnu. Na lijevoj strani slikovnice nalazi se tekst na hrvatskom jeziku, a ispod njega taktilna slika odjeće koja prikazuje ono što je napisano. Na desnoj je strani slika iste odjeće, ali iznad nje nalazi se tekst na engleskom jeziku, također na brajici i crnom tisku. Stranice se mogu i pomiješati, tako da dijete mora listati samo jednu stranu slikovnice dok pronađe ono što mu je zadano na drugoj strani. Slika pritom predstavlja mogućnost samokontrole pogrešaka. Tehnike izrade su kolaž i šivanje, a riječ je o ručnom radu. Slikovnica je napravljena za potrebe nastave engleskog jezika u drugom razredu osnovne škole, ali može se koristiti u radu s djecom u nižim razredima, kao i s onom predškolske dobi.
Posudi mi svoja krila - Javorka Milković, Rijeka, 2013.
Slikovnica je ručni rad i napravljena je za Hrvatsko prednatjecanje Međunarodnom natjecanju na području taktilne slikovnice za slijepu i slabovidnu djecu. S još je četiri slikovnice predstavljala Republiku Hrvatsku na Međunarodnom natjecanju održanom u Helsinkiju 2013. godine. Prilikom izrade slikovnice poštovale su se smjernice za izradu taktlilne slikovnice (jedna slika po stranici, slike prikazuju samo ono što se spominje u tekstu, sadrži uvećani crni tisak i Brailleovo pismo, tekst/slika je uvijek na istoj strani slikovnice, dno stranice je označeno, koloristički i taktilni kontrasti vrlo su visoki itd.)
Posebnost ove slikovnice njezino je istovremeno dvostuko listanje - lista se na lijevu i na desnu stranu.
Slikovnica je napravljena tehnikom kolaža (lijepljenjem različitih materijala za podlogu), a zbog teksta priče, koji kroz metaforu leptira nezadovoljnog svojim krilima pomaže u prihvaćanju realnosti vlastitog izgleda. Zbog toga je namijenjena djeci starije osnovnoškolske dobi.
Zvjezdice među nama - Javorka Milković, Rijeka, 2011.
Slikovnica je ručni rad i napravljena je za Hrvatsko prednatjecanje Međunarodnom natjecanju na području taktilne slikovnice za slijepu i slabovidnu djecu. S još je četiri slikovnice predstavljala Republiku Hrvatsku na Međunarodnom natjecanju održanom u Pragu 2011. godine.
Prilikom izrade slikovnice poštovale su se smjernice za izradu taktlilne slikovnice (jedna slika po stranici, slike prikazuju samo ono što se spominje u tekstu, sadrži uvećani crni tisak i Brailleovo pismo, tekst/slika je uvijek na istoj strani slikovnice, dno stranice je označeno, koloristički i taktilni su kontrasti vrlo visoki itd.) Slikovnica je napravljena tehnikom kolaža (lijepljenjem različitih materijala za podlogu), a zbog teksta priče, koji govori o ponašanju i promjeni ponašanja svojstvenima za djecu u pubertetu, namijenjena je djeci starije osnovnoškolske dobi.
Pop up book A Very Hungry Catterpillar – Eric Carle, Puffin books, New York, 2008.
Ova slikovnica, čije se slike prilikom listanja izdižu od podloge (tzv. pop-up slikovnica) originalno nije namijenjena slijepoj i slabovidnoj djeci, ali se zbog svojih karakteristika može vrlo uspješno koristiti i u radu s ovom populacijom.
Prva od karakteristika koje ovu slikovnicu svrstavaju u kategoriju pogodnih za upotrebu u radu s djecom oštećena vida jest činjenica da su elementi koji se izdižu pogodni za taktilno upoznavanje, a sve slike prikazuju samo ono što je u tekstu uistinu i opisano. Slikovnica ima i nekoliko pokretnih elemenata, koji djetetu oštećena vida omogućuju vježbanje fine motorike ruke i prstiju. Tekst slikovnice je vrlo edukativan za djecu predškolske i mlađe osnovnoškolske dobi jer se kroz priču o životnom ciklusu leptira provlači i učenje dana u tjednu, brojeva do deset itd. Taktilna inačica ove slikovnice pogodna je i za demonstraciju u nastavi biologije u višim razredima osnovne škole.
Budući da je ovdje riječ o vrlo poznatoj dječjoj priči, dodatna je vrijednost ove slikovnice upravo njezina inkluzivnost, odnosno činjenica da u njoj podjednako mogu uživati djeca bez teškoća, kao i njihovi vršnjaci oštećena vida.
Priča o maloj gusjenici - Linette Rudman, Grahamstown, 2005.
Taktilna verzija poznate dječje slikovnice „Vrlo gladna gusjenica“ (Eric Carle) napravljena je tehnikom kolaža. Zbog različitih materijala koji su u njoj korišteni, dijete koje se njome koristi dobiva mnoštvo taktilnih informacija, čime se stvara preduvjet za nehotično učenje. Vizualni, kao i taktilni, kontrasti vrlo su visoki.
I ova slikovnica može služiti podučavanju brojeva do 10 i dana u tjednu, a u radu s djecom iz viših razreda osnovne škole može se koristiti u nastavi biologije jer niz slika vjerno prikazuje životni ciklus leptira.
Sadržaj je slikovnice nešto jednostavniji nego originalna verzija koju potpisuje E. Carle, jer je jednostavnost jedan od imperativa pri izradi taktilnih slikovnica za slijepu i slabovidnu djecu.
Mali krug ide u školu - Linette rudman, Grahamstown, 2005.
Slikovnica je rađena tehnikom kolaža. Mnoštvo korištenih materijala pruža brojne taktilne informacije i tako slijepom odnosno slabovidnom djetetu daje mogućnost nehotičnog učenja. Vizualni, kao i taktilni, kontrasti vrlo su visoki. Elementi korišteni u slikovnici vrlo su jednostavni: svi likovi koji se spominju u priči zapravo su geometrijski likovi, a sadržaj priče odnosi se na prvi dan škole i proslavu rođendana u društvu prijatelja, dakle na djeci poznate situacije.
Osnovna edukativna namjena ove slikovnice jest učenje geometrijskih likova, ali stvara i dobar temelj za usvajanje izraza koji se odnose na prostorne odnose (red/stupac, stajanje u krugu, stajanje u vrsti, početak/kraj reda, lijevo-desno itd.)
Jednostavnost slika, koja pojavu eventualne frustracije zbog dugotrajnog taktilnog analiziranja svodi na najnižu moguću mjeru, ovu slikovnicu čini idealnom za korištenje u radu s djecom koja se pripremaju za školu ili su već krenula u prvi razred osnovne škole.
Skill book - IQD, Leeds - razred, Rijeka, 2012.
Ova slikovnica od tkanine u jednakoj je mjeri didaktička igračka i taktilna slikovnica. Riječ je o slikovnici od tkanine. Budući da ne sadrži nikakav tekst, odrasla osoba koja se njome koristi u radu s djetetom može pričati priču koju god želi (pod uvjetom da je povezana sa sadržajem slika) ili slikovnicu naprosto može koristiti kao didaktičku igračku.
Svrha slikovnice jest učenje otkopčavanja i zakopčavanja različitih kopči: dugmad, kopča na remenu, patentni zatvarač, čičak itd.
Slikovnica je u osnovi namijenjena djeci predškolske dobi, ali može se koristiti u radu sa svima koji još nisu savladali navedene vještine.
Horns to toes and in between - Sandra Boyntod, Little Simon, New York, 1984.
U strogom smislu nije riječ o taktilnoj slikovnici, jer ne sadrži taktilne slike, već samo brajični tekst otisnut na prozirnoj foliji i zalijepljen preko originalnog teksta. Sadržaj slika je opisan ispod teksta, također na brajici. Ova je vrsta slikovnica namijenjena slijepim roditeljima kako bi ju mogli čitati svojoj djeci (bez teškoća).
Slikovnica govori o izmišljenim likovima - životinjama i na zabavan način podučava djecu nazivima za dijelove tijela.
Namijenjena je djeci predškolske dobi.
Dar - Katarina Matković, Sanja Bencetić, Tihana Pećirko, Zagreb, 2011.
Slikovnica je ručni rad i napravljena je za Hrvatsko prednatjecanje Međunarodnom natjecanju na području taktilne slikovnice za slijepu i slabovidnu djecu. S još je četiri slikovnice predstavljala Republiku Hrvatsku na Međunarodnom natjecanju održanom u Pragu 2011. godine, te je osvojila drugu nagradu po ocjeni međunarodnog ocjenjivačkog žirija.
Slikovnica se pridržava svih smjernica koje je potrebno poštivati pri izradi taktilnih slikovnica za slijepu i slabovidnu djecu. Priča prati dječaka Bruna koji nosi dar svojoj djevojci, ali prije izlaska iz kuće treba se odjenuti, zatim pronaći put do djevojčine kuće, pronaći pravi put do kuće... svaku radnju koju lik treba napraviti, čitač radi na stranicama slikovnice svojim prstima - veže vezice, traži put u taktilnom labirintu itd.
Stranice ove slikovnice zapravo su drveni okviri od kojih svaki sadrži po jednu taktilnu sliku - ujedno i zadatak za čitatelja. Slikovnica je prepoznatljiva i po svom vizualnom identitetu -
cijela je napravljena samo u kombinaciji crvene i bijele boje, što ujedno predstavlja i odličan koloristički kontrast za slabovidnu djecu.
Namijenjena je djeci nižih razreda osnovne škole.
Tajna stare škrinje - Bojana Kežman, Koprivnica, 2013. (Republika Hrvatska)
Slikovnica je ručni rad i napravljena je za Hrvatsko prednatjecanje Međunarodnom natjecanju na području taktilne slikovnice za slijepu i slabovidnu djecu. S još je četiri slikovnice predstavljala Republiku Hrvatsku na Međunarodnom natjecanju održanom u Helsinkiju 2013. godine. Na istom je natjecanju bila među zapaženim slikovnicama i prošla je prvi eliminacijski krug.
Napravljena je tehnikom kolaža i prati priču o dvoje djece koja čitaju kartu s blagom i kreću u pustolovinu. Posebna je vrijednost ove slikovnice u tome što autorica uvodi u priču slijepo dijete, ali ne kao osobu koja je ovisna o pomoći drugih ni kao nekoga tko je nadmoćan drugima. Njegova je uloga posve ravnopravna s ulogom drugog lika. Ovakvu je ravnotežu prilično teško postići, a upravo su zbog toga i slijepe osobe i osobe bez teškoća (i djeca i odrasli) priču ocijenili najvišim ocjenama. Osim priče, vrijednost ove slikovnice podižu i slike u tehnici kolaža: jasne, pregledne, jednostavne, a pritom zadovoljavaju i estetske kriterije.
Slikovnica je namijenjena djeci starijoj od deset godina.
Autorice teksta i izložbe:
Javorka Milković, prof. defektolog – rehabilitator,
Tanja Šupe, prof. rehabilitator, dipl. bibliotekar, specijalist za ranu intervenciju u edukacijskoj rehabilitaciji,
djelatnice Odjela za djecu s oštećenjem vida i Knjižnice za djecu s oštećenjem vida Osnovne škole Pećine