U ponedjeljak 17. lipnja 2013. u Narodnoj čitaonici na Korzu u sklopu Riječkog energetskog tjedna održana su predavanja Maje Skočanić iz Udruge za promicanje projektne kulture "EU klub" pod nazivom Škola održivog razvoja i doc. dr. sc. Tomislava Senčić iz Zavoda za termodinamiku i energetiku Tehničkog fakulteta u Rijeci pod nazivom Racionalnije korištenje energije u gradskom prometu.
U organizaciji Tehničkog fakulteta u Rijeci, Zaklade Sveučilišta u Rijeci, Regionalne energetske agencije Kvarner i Hrvatske stručne udruge za sunčevu energiju te uz potporu Grada Rijeke po treći se put održava Riječki energetski tjedan.
Maja Skočanić predstavila nam je projekt Škole održivog razvoja koji su osmislile dvije studentice Sveučilišta u Rijeci i koji se održao pod okriljem Zaklade Sveučilišta u Rijeci već po treći put, a na jesen se očekuje i četvrti. Lokalni su podupiratelji podržali projekt i omogućili njegovu realizaciju. Polaznici Škole održivog razvoja imali su prilike naučiti što je to održivi razvoj, tako često rabljena sintagma političke sadašnjosti. Dakle, to je razvoj koji zadovoljava potrebe sadašnje generacije, ne ugrožavajući pritom budućnost sljedećih generacija. Polaznici su u početku bili pretežito studenti s Filozofskog i Ugostiteljskog fakulteta, no ove godine pridružili su im se studenti s drugih riječkih fakulteta. Škola je dvodnevna s tendencijom proširenja na petodnevni program. Nakon predstavljanja Škole održivog razvoja slijedila je interaktivna rasprava među nazočnima.
Razvijanje svijesti i edukacija su bitni, međutim u stvarnom životu nije lako utjecati na promjenu u radu komunalnih društva, čija se praksa ne mijenja lako. Ponekad nadležni i odgovore na pritužbe građana, ali na tome sve i ostaje. Uvođenje obnovljivih izvora energije veliko je ulaganje koje se isplati samo dalekoročno, pa je to razlog što ih u našem gradu nema mnogo, a i potpore su ograničene. Održivi izvori energije još su uvijek skuplji od tradicionalnih. Osim toga stambene zgrade s više stanara nisu predviđene za uvođenje solarne energije zbog mogućih vlasničkih sporova. Zbog toga su se održivi izvori energije planirali za ustanove kao što su vrtići, škole, zgrade gradske uprave i slično.
Osim na osobnoj razini, održivost je neophodno razvijati na stručnoj i poslovnoj te političkoj razini. Ipak su donositelji odluka ti koji usmjeravaju tijek razvoja. Možda je put za promjenom osvijestiti i omasoviti zahtjeve, jer pojedinačni slučajevi nailaze na prepreke.
Doc. dr. sc. Tomislav Senčić je na popularan način predstavio analizu stanja u gradskom prometu i mogućnosti racionalnijeg korištenja energije. U predavanju je analizirao prednosti i mane nekih standardnih, nekih inovativnih i nekih zaboravljenih rješenja. Koliko nas doista košta prijevoz u limenim ljubimcima? Stižemo li s njima na vrijeme na naše odredište? Automobil je oduvijek značio status, no jesu li nam džipovi doista potrebni u gradskom prijevozu? Zašto u Hrvatskoj na tržištu ne postoje dvosjedi umjerenije cijene od SMARTa? Rijeka je imala trolejbus, možda bi mogla i ubuduće? U doba kad je trolejbus ukinut nafta je bila jeftinija. Sada nije tako. Strujni udari za nevremena također su bili otegotna okolnost, osvjedočili su nazočni građani koji su su njime vozili, ali vjerojatno je da su sada trolejbusi tehnološki naprednije izvedbe. Električni pogon vrlo je zanimljiv i u slučaju hibridnih automobila koji u različitim stupnjevima integriraju elektromotor i klasični motor. Studenti Tehničkog fakulteta u Rijeci napravili su prototip automobila s pogonom na struju, no serijska proizvodnja takvih automobila u nas još uvijek nije zaživjela. Zašto se poduzetnici na našem tržištu ne bi iskušali u tom području? Ili u području bicikla na električni pogon? Klasični se bicikli mogu prenamijeniti u bicikl na električni pogon relativno jednostavno. Dakako, mogu se i kupiti specijalni bicikli na električni pogon poznatih robnih marki. Međutim, u Rijeci zaista nema biciklističkih staza i zaista je šteta što nisu planirane prilikom izgradnje novih prometnica.
No, pozitivan je pomak u Rijeci svakako nova Punionica stlačenog prirodnog plina kao i autobusi na taj pogon. Zaključno, svi mi možemo razmisliti o svojim prometnim navikama i pokušati racionalnije prometovati.