Epekaovski papiri: 11 knjiga o orlu, gradu ili smrti, fantastičnosti, autorskim burama, Maljkovićevoj kolekciji...
Rijeka 2020 ostala je već debelo iza nas, a iako je projekt imao realizaciju u nesretno vrijeme vrhunca pandemije i radikalnih društvenih ograničenja, vrijedni tragovi su ostali i u obliku knjiga dio kojih možete pronaći i na policama Gradske knjižnice Rijeka.
*opisi knjiga su preuzeti iz kataloga i od izdavača
Tea Perinčić: Rijeka ili smrt! : D'Annunzijeva okupacija Rijeke, 1919.-1921. = Rijeka or death! = D'Annunzio's occupation of Rijeka, 1919-1921.
Autorica u knjizi prikazuje razdoblje povijesti Rijeke od kraja 1918. i raspada Austro-Ugarske Monarhije do Krvavog Božića 1920. i odlaska Gabrielea D’Annunzija iz grada u siječnju 1921. godine.
Raspadom Austro-Ugarske Monarhije Rijeka ostaje bez države, a osvaja ju u ime Kraljevine Italije Gabriele D’Annunzio koji samostalno upravlja gradom manipulirajući masama i provodeći postavke totalitarističkih režima. Autorica analizira zapise suvremenika i novinske članke te neobjavljene izvore kao što su dnevnik Zore Blažić i osobna pisma.
Between mobility and social transformation : art/interdisciplinary project Risk Change
Ova publikacija u izdanju Muzeja moderne i suvremene umjetnosti objavljena je kao epilog četverogodišnjeg umjetničko-interdisciplinarnog projekta Risk Change s fokusom na migracijama.Na 336 stranica i u desetak tekstova pisanih na engleskom jeziku, iz područja antropologije, socijalne psihologije te umjetničkih i kustoskih praksi, knjiga-čitanka donosi teme o pokretljivosti u 21. stoljeću.
Donosi tekstove Željka Senkovića, Ksenije Orelj i Sabine Salamon, C. J. Stephens, Marijane Hameršak, Ive Pleše, Barbare Matejčić i Drage Župarića – Iljića, Irene Bekić i Duge Mavrinac, Igora Petričevića, Dragana Markovine i Manuele Bojadžijev. Uživajte u čitanju, pokretljivost u 21. stoljeću tema je koja u ovom momentu dira sve nas!
Dubravka Ugrešić: Crvena škola : izložba Crvena škola - Galerija Filodrammatica (Rijeka), 25.02.-26.03.2021.
Tekstovi i vizualni radovi predstavljeni na istoimenoj izložbi i u ovome katalogu inspirirani su početnicom kao simbolom pismenosti, ali i ulaska u svijet vrijednosti određenog društva odnosno ulaska u svijet znanja i rada. Autorica, spisateljica, izložila je niz crteža precrtanih iz školskih knjiga na koje je dodavala svoje komentare i bilješke te malene okvire s figuricama u kojima je prikazala scene iz svakodnevnog života, prije svega socijalističkog.
Osim autoričinih tekstova o vlastitoj izložbi i tome kako je nastala, o vlastitom obrazovanju i tome što za nju zapravo znači početnica, kao i o tranziciji iz socijalizma u kapitalizam, odnosu prema prošlosti, ali kritičkom promišljanju sadašnjosti, katalog sadržava i razgovor Ane Adamović s Dubravkom Ugrešić povodom izložbe „Plameni pozdravi“ održane u Beogradu 2015. godine te tekst Branislava Dimitrijevića o autoričinoj prvoj izložbi – „Početnica za nepismene“, koja je 2010. bila postavljena u beogradskom Grafičkom kolektivu.
Lana Letović Perčin: Kišni razdraganci
Poznati domaći glazbeni par, Ivanka Mazurkijević i Damir Martinović Mrle snimili su dječji album ,,Kišni razdraganci”, a dječju glazbenu priču prati i istoimena slikovnica autorice Lane Letović Perčin. ,,Našli smo se u želji da nam svaki dan bude Ha ha hi hi dan, a za prije spavanja imamo jednu veselu borbu jastuka u Jastučevanju te za kraj Čiča miča i završava se ova vesela i lijepa priča", poručuju Ivanka i Mrle!
Violinom iznad granica : Stradivari u Rijeci - Kresnik i Cremona
Cijenjeni liječnik, Franjo Kresnik u povijesti će ostati zapamćen i kao čovjek koji je imao moć čitati violine, koji je samo po zvuku mogao prepoznati autora i godinu proizvodnje i koji se više nego itko približio nenadmašnom misteriju gradnje violina Antonija Stradivarija i Giuseppea Guarnerija del Gesú, majstora koji su svoje violine stvarali u talijanskom gradiću Cremona, na prijelazu sa 17. na 18. stoljeće.
Zbog svoje predanosti, ali i činjenice da se toliko približio misteriju gradnje ovih danas najpoznatijih svjetskih violina, Kresnik je ostao zapamćen i kao jedan od najvećih autoriteta u poznavanju kremonske graditeljske tradicije.
Fiume Fantastika ; urednici i autori Vedran Mimica, Maroje Mrduljaš, Idis Turato
Definicija grada putem specifičnosti upravo njemu svojstvenih urbano-formativnih procesa ujedno je suštinsko pozicioniranje njegovog identiteta. Dok su isti procesi, kako primjer Rijeke dokazuje, u izvjesnome stupnju odraz izvanjskih, globalnih kretanja, osebujnost njihove lokalne adaptacije kreativan je agens novih urbaniteta. Kultura pluraliteta, već otprije poznata vrijednosna okosnica ovoga grada, u istraživanju Fiume Fantastika razotkriva svoje ultimativne momente.
Fenomeni grada Rijeke, predmet ove knjige i permanentan istraživački fokus sveučilišne platforme DeltaLab, interpretirani su i prezentirani u sklopu bitnih kulturnih manifestacija: izložbe Fiume Fantastika: Fenomeni grada projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture i hrvatskog nastupa „Togetherness / Togetherless“ na Venecijanskom bijenalu arhitekture 2021. godine.
To pokazuje njihovu afirmaciju u domeni šire kulturne javnosti, uz istovremenu diseminaciju modela za istraživanje urbaniteta, primjenjivog u aktualnom trenutku i usmjerenog prema modalitetima suživota. Ovakva urbana čitanka, namijenjena struci i građanima samima, inspirira otkrivanje fantastičnih teritorija i na drugim geografskim koordinatama
Nick Srnicek i Alex Williams: Postkapitalizam i svijet bez rada
Nema valjda ničeg što bi se više protivilo neoliberalnom koncenzusu nego što je to vizija svijeta bez rada. Unutar tog koncenzusa je, kao što znamo, "lakše zamisliti kraj svijeta nego kraj kapitalizma". No, zanimljivim obratom, uz makar i parcijalan uvid u to kako bi "kraj svijeta" mogao izgledati, suvremeni kapitalizam više ne izgleda neprikosnoven kao do sada. Novi zdravi razum, za koji se autori ove knjige zalažu, podrazumijeva univerzalni temeljni dohodak, potpunu automatizaciju radnog procesa, ograničenje tjednog rada, te potpuno napuštanje radne etike. Time nude rješanja za problem "viška populacije", one koju nije moguće uključiti u najamni rad.
Damir Tulić: Riječki orao u povijesno-umjetničkom kontekstu
Godine 1659. car Leopold I. Habsburg dao je gradu Rijeci novi grb u obliku dvoglavog okrunjenog orla koji u pandžama drži vrč s mlazom vode te geslom indeficienter. U 18. stoljeću na kupolu gradskog tornja postavljena je limena skulptura orla, rad Ludovica Rupanija. Godine 1906. riječke su žene poklonile monumentalnu brončanu skulpturu orla te je ona postavljena na kupolu obnovljenog gradskog tornja. Godine 1919. skulptura je oštećena, a nakon II. svjetskog rata uništena. Na temelju arhivskih spisa te povijesno-umjetničkom analizom nekadašnja se skulptura smješta u povijesni i društveni kontekst Rijeke prve polovice 20. stoljeća.
Autorske bure : (zbornik) / [priredila Željka Horvat Čeč] ; [uredio Kruno Lokotar]
Zbirka priča nastala u okviru projekta Rijeka 2020 - Europska prijestolnica kulture, programskog pravca Lungomare Art. Autori priča živjeli su na različitim lokacijama riječko-kvarnerskog pojasa od ožujka do svibnja 2018. godine te su nakon boravka bili pozvani napisati kratku priču inspiriranu lokalitetom. Okupljene su priče: Milene Benini, Zorana Žmirića, Josipa Novakovića, Dorte Jagić, Faruka Šehića, Vladimira Arsenijevića, Lejle Kalamujić, Nore Verde, Envera Krivca, Roberta Perišića, Ede Popovića, Asje Bakić, Bekima Serjanovića, Tee Tulić, Damira Karakaša i Olje Savićević Ivančević.
Velid Đekić: Važno je ne plašiti se večernjeg vlaka : iz povijesti propagandnog elana u Art-kinu Croatia, pomalo i u ostalim riječkim kinematografima
Knjiga, u izdanju Art-kina, posvećena je specifičnoj dimenziji filmske dvorane u kojoj danas djeluje Art-kino, a prema riječima autora, u pitanju je propagandna sastavnica ovdašnjega kinematografskog života, gdjekad više nego ogoljena, koja se proteže manje-više cjelokupnom poviješću dvorane, dijelom i ostalih gradskih kina. . Riječ je o propagandnoj sastavnici ovdašnjega kinematografskog života, gdjekad više nego ogoljenoj, koja se proteže manje-više cjelokupnom poviješću dvorane, dijelom i ostalih gradskih kina. Takva, propagandna prikazivačka politika dvorane išla je očekivano ukorak s turbulentnim promjenama u riječkoj društvenoj i političkoj svakodnevici 20. stoljeća. Knjiga u završnici ne propušta zabilježiti današnji odmak Art-kina od jučerašnjih propagandnih praksi, što je tim važnije znamo li kako je ono jedino preostalo gradsko kino u Rijeci.
With the collection = S kolekcijom / David Maljković ; [tekst Ivana Meštrov]
U izdanju Muzeja moderne i suvremene umjetnosti objavljena je publikacija S kolekcijom, koja prati istoimenu izložbu Davida Maljkovića održanu u Muzeju od 31. siječnja do 13. lipnja 2020.
Izložba David Maljković: S kolekcijom zamišljena kao dijalog s predmetima i ljudima, reaktualizirala je interes za muzejsku prošlost i potaknula razumijevanje muzejske sadašnjosti. „Pozicioniranjem i nizom aktivnosti kolekcija postaje svojevrsnim organizmom“, ističe autor. Izložbeni koncept time otvara prostor za kolekciju ponašanja i gesti nastalih u dijalogu s muzejskom kolekcijom.
“Svjestan akutnog problema manjka prostora za izlaganje stalnog postava kolekcije kroz povijest muzeja, no istovremeno i neopterećen klasičnim muzejskim predstavljačkim aparatom, David Maljković kolekciji daje prostor da se založi sama za sebe. Maljković bira radove zatečene u muzejskom depou i ponovno ih reintegrira u današnju kolektivnu svijest, dijakronijski, nehijerahijski i nelinearno.” (iz teksta Ivane Meštrov)
Kolekcija je u katalogu posredno predstavljena i dizajnerskom odlukom, odnosno uključivanjem dijelova kataloškog ispisa muzejskih predmeta iz specijaliziranog računalnog programa M++. Na tragu zamisli projekta S kolekcijom da zahvati širi horizont riječke kulturne scene, bogato opremljena publikacija čije oblikovanje potpisuje Niko Mihaljević, uz elaboriranu koncepciju i umjetnikove intervencije donosi i kratku povijest Muzeja te okuplja sudionike riječke likovne scene iz devedesetih godina, bitnih za njegovo umjetničko odrastanjeIstovremeno, stvarajući premosnicu s aktualnim trenutkom projekt je kroz nekoliko mjeseci trajanja predstavio i nekolicinu protagonista suvremene scene i kroz razne formate uključio aktere mlađe generacije umjetnika i studenata, kako riječkih tako i inozemnih, okupivši zavidan broj autora različitih generacija: