"Pas zvan gospodin Bozzi" Istvána Békeffija: nenametljiva i topla preporuka da se isplati biti čovjek
Korak po korak naš Miroslav Cmuk postaje magazinski "majstor od lektire".
Bajkovita proza po nekom nepisanom pravilu kod čitatelja najbolje prolazi do razdoblja puberteta, nakon čega nastupaju intenzivna promišljanja o životnim nedaćama i dilemama što redovno dolaze s godinama. Mlade čitatelje počinju zanimati kompleksnija, realističnija ostvarenja, a naročito su osjetljiviji na sveprisutnu socijalnu nepravdu.
Maštoviti obrati, naročito ako idu u korist općem dobru i optimističnim idejama, fino sjedaju svim čitateljima jer, ipak pospješuju optimizam i osnažuju volju za osobnim unutarnjim napretkom. Ubaci li književnik lik životinje s ljudskim osobinama, veća je vjerojatnost da će steći dodatne simpatije čitatelja, a upravo je te činjenice bio svjestan István Békeffi (1901-1977.) pišući roman Pas zvan gospodin Bozzi (Znanje, 2010.). [1]
Na početku priče upoznajemo odvjetnika Bozzija koji je izuzetno neumoljiv po pitanju stanarine i dugova, općenito gledano, nepopravljiva je tvrdica u kojem nema ni trunčice empatije prema potrebitima. Bezobrazno se ophodi i prema svom pomoćniku Bruni, a na veoma je lošem glasu među ostalim stanarima u zgradi koji žive pošteno i teško od svog rada. Jednom prilikom odvjetniku na vrata pokuca starica, a on ju pokuša otjerati imitiranjem psećeg laveža – zauzvrat ga starica pretvori u psa i pritom mu napominje: „Kad te netko bude zavolio, kad te jednom netko s ljubavlju poljubi, tek tada neka od tebe opet postane čovjek…!“ (34.)
Odvjetnik Bozzi poprilično se loše snalazi u novoj ulozi kojoj se nije nimalo nadao, štoviše, zgrožen je i gladan, ljudi ga redovno tjeraju od sebe pa nema potrebno sklonište, u strahu je za vlastiti život. Donedavnu gramzivost i bahatost zamijenile su konkretne egzistencijalne strepnje, doslovno na vlastitoj koži proživljava neugodnu frazu pasji život, postupno uviđa kako je teško živjeti od danas do sutra i nije mu nimalo drago što svi zaziru od njega jer je, eto, pas bez kuće i gospodara. Međutim, uskoro se zbliži s dječakom iz susjedstva koji upravo u njemu prepozna zaštitnika i prijatelja što mu je nužno potreban u procesu odrastanja.
Odvjetnikov pomoćnik Bruno shvatio je zašto je došlo do neuobičajene preobrazbe: „Vi ste postali pas jer nikad niste pokušali biti čovjek. Biti čovjekom zahtijeva prilične obaveze prema ljudima i prema Svevišnjem. Teško je biti čovjek pa tako to mnogi i ne pokušavaju. Žive kao životinje u kakve su pretvoreni, iako nisu kao takvi vidljivi. Žive kao psi, svinje, vukovi…“ (47.) Hoće li se gospodin Bozzi naposljetku vratiti u svoj prvotni, ljudski oblik i kako? Ili će možda trajno ostati u tijelu psa zbog svojih brojnih grijeha što ih je počinio kao odvjetnik?
Svaka zgrada priča svoje priče, pa tako i zgrada u kojoj se odvija radnja ovoga romana. Stanovnici zgrade većinom su talijanski imigranti koji su u Ameriku došli u potrazi za srećom, uporne duše koje marljivim i čestitim radom žele sagraditi bolju budućnost za sebe i svoje potomke. Neke će roman možda podsjetiti na nagrađivani strip Ugovor s Bogom (Vedis, 2007.) Willa Eisnera u kojem radnju čine imigranti ili roman za mlade Kako smo spasili mamu i tatu od bankrota (Katarina Zrinski, 2015.) Damira Mađarića u kojemu su pripovjedači psi.
Osim fantastične preobrazbe čovjeka u psa, u roman je umetnuta realistična ljubavna priča između naivne Julije i promućurnog, sebičnog Alfonsa koji gleda samo svoju osobnu korist i čeka pravu prigodu da iskoristi Juliju. S druge strane, Békeffi ujedno prikladno tematizira vječnu socijalnu neravnopravnost, veoma vidljiv sraz između bogatih i siromašnih društvenih slojeva. Isto tako, Békeffi opisuje žilavu upornost marljivih imigranata koji, unatoč brojnim nedaćama što im lome leđa, ipak nastoje biti i ostati pošteni, srdačni i blagonakloni članovi ljudske zajednice, sve ono što odvjetnik Bozzi nije bio prije preobrazbe u psa. Edukativan je roman za mlade napisao István Békeffi, čitateljima na nenametljiv i topao način poručuje kako se isplati biti čovjek te da se svaka solidarnost isplati jer se u konačnici dobro dobrim vraća.