"Imovina" i Rutu Modan: savršen primjer neopravdane zanemarenosti
Još jedan argument protiv predrasude da je strip "muška umjetnost".
Ustaljeno mišljenje o stripu kao muškoj domeni uzdrmano je nedavno skandalom – ove godine na strip festivalu u Angoulêmeu nijedna ženska autorica nije stavljena na listu nominiranih autora koji bi mogli dobiti Grand Prix de la ville d'Angoulême, što je izazvalo oštre reakcije – mnogi muški autori, koji su nominirani za nagradu, odlučili su se solidarizirati bojkotiranjem festivala tako što su povukli svoje ime s popisa kandidata.[1]
Očitu dominaciju muških autora u svijetu stripa naglašava neosporiva činjenica da su glavni protagonisti (i antagonisti) u velikoj mjeri upravo muškarci te da su na globalnoj razini najčitaniji i popularniji muški strip junaci – nije tajna da Spiderman i Batman imaju više obožavatelja od Wonder Woman i Catwoman. Atraktivne protagonistice (Axa, Klara, Cat Claw, Manarine dugonoge ljepotice) zbog tjelesne senzualnosti izazivaju nešto veću dozu pažnje kod određenog dijela muškog čitateljstva, no činjenica je da su muški junaci ipak prisutniji, razvikaniji i prisutniji u rasprava o stripovima, bez obzira na stupanj kvalitete izvedbe. Najviše su zapostavljene ženske (anti)junakinje, odnosno obične protagonistice koje su stvorile upravo žene.
Izraelska stripašica Rutu Modan (1966.) savršen je primjer neopravdane zanemarenosti, barem na ovim prostorima – njezina nagrađivana grafička novela Izlazne rane (Fibra, 2012.) nije kod domaćih čitatelja izazvala salve oduševljenja premda obrađuje aktualnu temu[2]
Ženske protagonistice čine glavninu grafičke novele Imovina (Fibra, 2015.). Dva mjeseca nakon što joj umre sin Reuben, Regina s unukom Mikom leti u Varšavu da bi povratila imovinu bez koje je ostala tijekom Drugog svjetskog rata jer je Reginina obitelj bila židovske vjeroispovijesti. Stigavši u Varšavu, Regina postaje tajnovita – Mika uskoro uviđa da se iza cijele priče oko imovine krije još jedna, dosad neispričana priča iz Reginine prošlosti. Sedmodnevni boravak u Varšavi vratit će Reginu u vrijeme njezinog djevojaštva, morat će se suočiti se s osobom od koje su ju silom razdvojili prije 67 godina. Nenametljiv humor svojstven Židovima i životne situacije prepune obrata čine ovu toplu priču u kojoj se vremešna starica suočava s bolnom prošlošću i nešto boljom sadašnjošću. Doduše, još uvijek nije preboljela sinovljevu smrt, a sve što čini pod stare dane ima svrhu – unatoč godinama, Regina radi za bolju budućnost i usto smiono popravlja pogrešku iz davne prošlosti. [3]
Premda su pretežno žene glavni likovi njezinih djela, Modanova svoje stvaralaštvo na razini sadržaja ne ograničava diskutabilnim terminom žensko pismo, naprotiv, njezine su priče podjednako namijenjene i ženama i muškarcima, nadilaze stroge žanrovske podjele i stručne termine. Ne dodvorava se Modanova čitateljstvu ni na razini forme – njezin je crtež funkcionalan i lišen suvišnih detalja što znaju omesti čitatelja, a po pitanju stila podsjeća na Hergéa, autora serijala Tintin koji je u svijetu stripa poznat po upotrebi tehnike ligne claire. [4]
Zbog ustaljenog mišljenja o stripu kao muškoj umjetnosti, kategorija roda ženama dodatno otežava osvajanje pozicije u području devete umjetnosti. Opet, sasvim neovisno o spolu autora, neavanturistični stripovi koje čine nerazvikane životne situacije (što je čest slučaj kod Rutu Modan i srodnih autorica), ne nailaze na pretjeran interes. Među čitateljima loše prolaze priče o super heroinama, a još lošije priče o običnim kućanicama, sanjarkama kao što je Zimonićeva Zlatka ili umirovljenicama poput Regine koje se suočavaju s prošlošću.