Avanturistika ludih tridesetih: pet domaćih romana s atmosferom Tarzana i King Konga
Neke knjige otkrivaju glas dalekih vremena, avanturu vremena bez televizije, igrica, jeftinih letova i ostalih dostignuća koja su nam puno pomogla, ali svijet lišila razmišljanja o neotkrivenom. Takvi su avanturistički romani Franje Fuisa objavljivani pod imenom Fra-Ma-Fu.
Tridesete godine XX. stoljeća po mnogočemu su zanimljive i svakako pamtljive, najviše po burnim političkim procesima koji će rezultirati i ratovima. Unatoč tome one imaju i svoju svjetlu stranu, a koju čini svojevrsna eksplozija kreativnosti koju bi danas stavili na rubove pop kulture i umjetnosti - objavljivale su se strip revije, roto romani za dokolicu, stvarala jedna atmosfera provođenja slobodnog vremena uz ležernu čitateljsku zabavu. Ono što je posebno važno je da su iza mnogih uradaka ležala domaća imena stvarajući originalnu kulturu. Jedno od istaknutijih je svakako Franjo Fuis, novinar i pisac rođen u Virovitici, pravi kreativac sklon pisanju u najrazličitijim formama od novinarskih do književnih. Frano Fuis bio je jedan od pokretača, urednika vlasnika Mickey Stripa, revija koja je po izlasku 1938. godine prepoznala da je formula za uspjeh na tržištu dokolice kombinacija stripova u nastavcima, vijesti o senzacionalnim događanjima i avanturističkih romana u nastavcima.
Potonji bi ostali samo papir koji je nestao jer takvu štampu ljudi obično ne čuvaju da nema agilne ekipe okupljene u ART 9 - Udrugu za očuvanje baštine i popularizaciju hrvatskog stripa koja je upravo glavni čuvar Fuisove baštine. Možemo biti sretni da su radovi sačuvani i da ih možemo pronaći prikupljene u zabavne avanturističke romane.
Romani su to pustolovnog duha o svijet bez televizije, kada si svijet još morao doista i zamisliti, a ne samo pogledati kroz oči kamere s glave Google Earth biciklista. Jezik je praktički filmski, radnja napeta, situacije i ambijenti lako predočivi s poznatim receptom kombinacije junaka, egzotičnih krajeva, domorodaca, ljepotice i kakvog čudovišnog mita koji je u pozadini radnje. Vrijeme je to Tarzana i King Konga, pustih neistraženih otoka, dubokih prašuma s domorocima, gusarskih brodova i istraživača nezamislivog. Možemo samo zamisli uzbuđenje onih koji su čekali svaki broj omiljene tiskovine da pročitaju jednu stranicu nastavka, a vidimo koliko nam je to teško s obzirom da smo generacija za binge gledanje cijelih sezona na Primeu i Netflixu. Bilo je tu i “trasha”, jeftinih motiva, stalnog ponavljanja klišeja koji dosade nakon nekog vremena, ali sve u svemu jedno romantično i ugodno iskustvo.
Srećom ove knjige imamo i danas u rukama u dopadljivo, gotovo džepnom izdanju, s puno popratnih informacija o nastanku. Pronađite ih na policama i neka vam baš one skrate ovaj vikend...
Brod bez kompasa
Zaintrigiran sumnjom da se na jednom jedrenjaku događa nešto čudno, kapetan Skunk se sa svojim pomoćnikom ukrcava na njega. Iznanada preko noći brod će promijeniti ime iz "Colibri" u "Antikrst", naziv koji podsjeća na strašno krvoproliće što su ga mornari istoimene lađe izvršili nad domorocima Pete-Pete, malog otočića u Tihom oceanu. Da je riječ o čudnim događanjima obojici će postati jasno nakon što budu svjedoci stravičnog ubojstva jednog od mornara, koji će ih na samrti samo uspjeti upozoriti da bježe s broda…
Mrtvačka trojka & Lutalica Chagos i druge pripovijesti
U njoj se nalaze tri pripovijesti iz "Mickey Sripa", među ostalim, "Kuda su otišli patuljci", kojom je autor, iz uobičajeno pustolovnog, napravio iskorak u u žanr dječje priče. Slijedi devet priča od kojih su neke objavljene u tada popularnom ilustriranom tjedniku "Kulisa", a dio u tjedniku "Oko". Među njima je i glasovita "Lutalica Chagos – brod smrti", kojom je započela suradnja s Andrijom Maurovićem. Pripovijesti su mjestimice ilustrirane crtežima Andrije Maurovića, Ferde Bisa i M. Vrečka. Knjiga još sadrži i stripografiju Franje Fuisa, potom njegov tekst "Kako se crtaju stripovi", zatim dijalog s Maurovićem te još neke zanimljivosti vezane za ovog glasovitog autora, kao i općenito za povijest hrvatskog stripa.
Pakleno ostrvo Chima & Sablasni gost
Poznati junaci, neobičan otok, što se sve krije u njihovim avanturama...
Sin Orkana
Radnja romana, ilustriranog crtežima Andrije Maurovića, započinje na neimenovanom otoku Jadranskoga mora, oko Hvara i Brača, a nastavlja se na dalekim morima i egzotičnim otocima. Upoznaje se niz neobičnih likova, zajedno s privlačnom djevojkom, po čijem će imenu kapetan dati ime brodu. Tu je i potraga za blagom, sukobi s urođeničkim plemenima, priča o jednom muškom prijateljstvu, moralu, izdajama, osveti itd.
Velika glad u plemenu Gula-Gula
Egzotični roman u nastavcima (objavljen u prvih petnaest brojeva Mickey stripa) u ovoj je knjizi prvi put cjelovito objavljen te predstavlja vrijednost i raritet samu po sebi, napose ako se uzme u obzir da je roman ilustrirao Andrija Maurović.