Kako prokužiti Rijeku 2020.
...jer knjige i učenje pravi su temelj bilo kakve društvene i kulturne izgradnje.
Apsolutno nitko nije predvidio da će razvoj kontejnerskog prometa otvoriti put masivnim promjenama gdje i kako se proizvode stvari, da će pokrenuti val promjena na planu deregulacije tranzitnih pravila, potpuno novu integraciju istoka Azije u svjetsku ekonomiju koja je do tada bila koncentrirana na Sjevernom Atlantiku. Da će kontejneri eliminirati poslove dijela lučkih radnika bilo je jasno od početka, ali nitko nije slutio da će uzrokovati tako masovno gubljenje posla u industrijskom sektoru koji je bio vezan uz geografski povezane luke. Marc Levinson, The Box
Prije nekoliko mjeseci podijelili smo s vama, pokazat će se, zapažen tekst o “kuženju” Rijeke, pokušavajući istaknuti one vrijedne knjige koje nam pomažu da bolje razumijemo suštinu grada iz različitih aspekata - povijesnog, kulturološkog, sociološkog, psihološkog… Nismo tada još znali, iako smo se nadali, da će Rijeka postati nositeljem projekta Europske prijestolnice kulture za 2020. godinu.
Upravo u tom kontekstu treba baciti (po)nov(n)i pogled na knjige koje nam mogu pomoći da kvalitetnije interpretiramo prošlost i sadašnjost grada ne bismo li gradili budućnost. No čitanje samo toga više nije dovoljno - želimo li doista uspjeti, potrebno nam je još više znanja, energije, pameti, ideja, benevolentnosti… Za novo osmišljavanje grada moramo u lov na konstruktivne ideje, kreativnost, metode snaženja organizacijskih i operativnih kapaciteta... Prošetali smo stoga stazama literature koja uglavnom još i nije na našim policama niti je prevedena na hrvatski jezik, ali zahvaljujući novim online servisima i dobrim dostavnim službama potiče i nadahnjuje tisuće pojedinaca diljem svijeta...
U ovom izboru zadržali smo se na radovima koji pomažu u razumijevanju temeljnih konceptualnih smjernica Rijeke kao Europske prijestolnice kulture - luke različitosti, iz koje izviru voda, rad i migracije. Među njima naizgled ima možda najmanje onih knjiga koje se bave konkretnim kulturnim i umjetničkim praksama, već prvenstveno “meta” razinom koja bdije iznad pojma kulture čije se značenje u kontekstu EPK proteže od odnosa prema ulicama do knjiga na policama u dnevnom boravku.
... jer uvjerljiva snaga brenda osnova je investicijske privlačnosti lokacije
Nigel Morgan, Annette Pritchard, Roger Pride: Destination Brands
U promišljanju 2020. godine vrijedi krenuti od najšire moguće baze, a malo što može biti bolje od već klasičnog rada koji propitkuje kako neka destinacija, država, grad, selo (...) mogu postati famozni “brend”. Nemojte se dati zavesti - “Destination Brands” nije jedna u nizu maglovitih propovijedi o marketinškoj komunikaciji ili pak krutih udžbenika za hotelijersko-turističke fakultete i voditelje turističkih zajednica/agencija. Ovo je možda najmanje knjiga o turizmu i privlačenju turista iako izgradnja dobrog brenda može i porast turističkog prometa imati za pozitivnu posljedicu. Autori, redom majstori svog sektora, pišu o načinima i metodama osnaživanja same osnove, esencije i naposljetku predodžbe nekog mjesta ne bi li privlačilo više investicija, poduzetnih pojedinaca i ostvarivalo porast kvalitete života vlastitih građana. Na stranicama se niže puno dobrih primjera, egzaktnog znanja i savjeta koje ne trebaju čitati samo turistički djelatnici već znatno šira osnova stručnjaka - poduzetnici, obrtnici, obrazovni djelatnici, znanstvenici, voditelji državnih i općinskih odjela, političari, ravnatelji ustanova, predsjednici mjesnih odbora i udruga umirovljenika…
... jer nismo Yoda da osjetimo budućnost
Megachange: The World in 2050.
Bilo kakav oblik futuroloških promišljanja društvenih trendova i tehnologije izrazito je nezahvalan “sport”, ali i osnova ozbiljnoga suvremenog poslovanja - svaki investitor i poduzetnik, ne bi li izgradio održiv posao i dobre proizvode, nastoji bar naslutiti što slijedi. Stručnjaci časopisa “The Economist” jedni su od kvalificiranijih za upuštanje u takav pothvat te su doista pokušali shvatiti kako će se u sljedećih 35 godina mijenjati oblici rada, javne uprave, medicine, demografski i migracijski trendovi... Vrijedi reći i da nezahvalnosti teme unatoč knjiga o budućnosti koja seže i do 2100. godine na tržištu ne nedostaje, a ova nam se čini jednom od preglednijih i jasnijih.
... jer je izgradnja utrka s upalom mišića
Jake Knapp: Sprint
Osim poznavanja općih principa razvoja i budućih trendova nužno je posjedovanje snage za operativno provođenje kompleksnih projekata iz kojih proizlazi nastanak konkretnih proizvoda. Naslov “Sprint” uočio sam nedavno na zabavi kod prijatelja koji se uz grafički i web dizajn bave i rekreativnim trčanjem te pomislio da je riječ o knjizi koja se bavi upravo tim područjem. Uostalom, par minuta ranije tema razgovora bio je Murakami i “O čemu govorim kada govorim o trčanju”. Da, “Sprint” na neki način i jest knjiga o trčanju, ali potpuno drugačijem, i to upravo onakvom kakav je u značajnoj mjeri projekt Europske prijestolnice kulture. Knapp prenosi iskustvo rada na projektima u Google Venturesu te detaljno predstavlja metodu po čijim koracima u pet dana intenzivnog i dobro isplaniranog rada može nastati konkretan proizvod vrlo blizak konačnom rješenju. Broj projekata, manjih akcija, intervencija (...) do 2021. godine u sklopu projekta “Rijeka: Port of Diversity 2020” mogao bi dosegnuti i 1000 te će se vrlo brzo postaviti pitanje kako nešto takvog obima voditi brzo, efikasno i kvalitetno. I nemojte misliti da se “Sprint” tiče samo ravnatelja, pročelnika i ostatka “menadžmenta” - ovo je knjiga za predsjednike kućnog savjeta pa nadalje…
... jer svijet vrijedi gledati kroz oči animacije
Ed Catmull: Creativity, Inc.
Catmull je jedan od osnivača i dugogodišnjih upravitelja Pixara, jedne od najkvalitetnijih svjetskih tvornica kreativnih proizvoda u vidu fenomenalno ispričanih i vizualiziranih animiranih priča. Creativity, Inc. uradak je koji otkriva duh kompanije, način rada i metode stvaranja radne atmosfere u kojoj nastaju vrhunski kreativni proizvodi dobro prihvaćeni od Tokija do Osla. Upravo zato ni ovo nije još jedan običan priručnik za menadžere, već iskustvo čovjeka s konkretnim rezultatima u stvaranju genijalnih stvari i mijenjanju naših života.
... jer i vrsta neuroza utječe na prirodu kreativnih praksi
Richard Florida: Who’s Your City
Teoretičara urbanog razvoja i kreativnih industrija Richarda Floridu vrlo se često kritizira, smatra spornim i nevoljenim, neprimjenjivim izvan SAD-a, zamjerajući mu čak i interpretaciju podataka… A ipak, još od 2002. godine i objave “The Rise of the Creative Class” i niza njenih reizdanja, njegove su knjige neizbježne kada se govori o razvoju kreativnih industrija i gradove. A kada se otklone i sporne točke - vrlo korisne. Florida je posebno zanimljiv u analizama preduvjeta koje neko mjesto mora imati ne bi li za stanovanje privuklo pripadnike tzv. kreativne klase, pri čemu je 3T model (tolerancija, talent, tehnologija) posebno upamćen. U “Who’s Your City” Florida je posebno sporan jer još značajnije ulazi u razmatranje čak i psiholoških karakteristika, sreće, bolesti i poremećaja stanovnika određenog područja te korelacija sa zanimanjima i kreativnim poslovima kojima se bave. Jednostavno za (argumentirano) napadanje, ali neizbježno za promišljanje…
... jer još nismo osjetili ni 10 % moći 3D printanja
Chris Anderson: Makers - The New Industrial Revolution
Anderson je poznat lovac na trendove, upamćen po radu u Wiredu i teoriji “dugog repa”. Vješt u prepoznavanju novih “vrućih” područja, Anderson je napisao jednu od uobličenijih priča o rastućem “makers” pokretu i rastu stvaralačke tehnologije u privatnim domovima. Tema rada u središtu je njegova razmišljanja, a vrlo pitko vodi nas u svijet laserskih rezača, CNC-ova, 3D printera… Anderson je razumljiv za početnike, možda površan i “amerikaniziran” za već etablirane “makere”, ali je dobar uvod za ključnu temu - što ćemo raditi. A da bolje razumijemo pitanje “s čime ćemo raditi”, vrijedi zaviriti i u knjigu “3D Printing Will Rock the World” Johna Hornicka.
... jer posao se rađa u učionici
Sylvia Libow Martinez & Gary Stager: Invent to Learn
Kako ono što Anderson i Hornick govore konkretnije implementirati i testirati u odgojno-obrazovnim ustanovama, pravo je pitanje sutrašnjice, a ova knjiga jedna je od mnogih koja pokušava na njega odgovoriti.
... jer sreća nije plastika
James Wallman: Stuffocation
Dok je s jedne strane dilema kako biti stvaralac i proizvoditi stvari, s druge sve je snažnije staro, filozofsko/religijsko/duhovno pitanje - mogu li nas stvari učiniti sretnima? Vrijedi dobro prihvatiti da se 2020. godina gradi s takvim dilemama. Wallman nije ni duhovnik ni svećenik, već savjetnik poslovnih kompanija te upozorava na trend ponašanja kupaca koji više ne traže fizičke stvari i objekte kojima ispunjavaju kuću, već autentična iskustva, doživljaje, sjećanja, osjećaje - od putovanja do nečeg tako svakodnevnog kao što je prijateljstvo. A u kontekstu vrijednosti iskustva i doživljaja i dalje je od vrijednosti i “The Dream Society” Rolfa Jensena, u kojoj se na primjerima od muzeja do igranja u kući pokazuje kako je industrija doživljaja osnova razvoja svakog ozbiljnijeg grada.
... jer i asfalt može biti pametniji
Anthony M. Townsend: Smart City
Kada knjiga ima podnaslov “Big Data, Civic Hackers, and the Quest for a New Utopia”, po inerciji privlači našu pažnju. Tema “pametnog grada” u raznim je formama u opticaju već godinama, ali nam se čini i nedovoljno javno tematizirana s obzirom na strašno velik potencijal i važnost za kvalitetu života - od kontrole troškova vode do online mobilnih aplikacija vaše knjižnice.
... jer nema svatko dobre namjere
Andrew Keen: The Internet is not the Answer
Keen je godinama u standardnoj ulozi provokatora i kritičara ciljeva i načina rada u Silicijskoj dolini, a čiji se proizvodi i pristupi tiču svih nas. Keenove su teze, posebno po pitanju prirode kreativnog rada, uvijek intrigantne i provokativne, a i možemo pretpostaviti da slijedi jedno veliko propitivanje našeg digitalnog života. Kako se snaći u svijetu u trenutku u kojem Facebook i Twitter omogućavaju globalni prijenos uživo događaja koji snimate vašim mobitelom?!
... jer je knjiga osnova odlaska u svemir
R. David Lankes: Atlas of New Librarianship
U takvom informacijski zagušenom i u mnogočemu spornom (digitalnom) svijetu jedan od zanimljivijih (fizičkih) entiteta jesu knjižnice - unatoč transformaciji informacijskih uloga (p)ostaju često jedina točka kulture u svojoj zajednici i naselju, a ulogu šire i traže u potpuno novim područjima. “Atlas” je opširno, stručno, ozbiljno i studiozno djelo koje se ne čita u dahu ni u autobusu, ali čije su spoznaje duboke i korisne. S obzirom na mrežu knjižnica u Primorsko-goranskoj županiji, bit će zanimljivo vidjeti kako će biti kapitaliziran značajan potencijal lokacija, osoblja, društvenih uloga i oko knjižnica već okupljenih zajednica.
... jer brdo nije prepreka nego prilika
Janette Sadik-Khan: Streetfight - Handbook for an Urban Revolution
Dobar dio izgradnje Rijeka 2020. odvija se na ulici, ispred portuna, na autobusnoj stanici, u samom autobusu… Na praktičnim projektima iskusna autorica analizira prvenstveno slučaj New Yorka, u kojem se nizom ciljanih urbanističkih intervencija mijenja način života, interakcije s okolinom, a sve to posebno je izraženo širenjem pješačkih i biciklističkih zona. U tom kontekstu vrijedi pratiti i domaću stranku “Za grad”, kroz čije će vas komunikacijske kanale uvijek dočekati kakav primjer urbanih transformacija. Brdovita Rijeka bicikle i pješačenje često ne doživljava kao prijatelje, ali kreativnost nema granice. Jer kada je mogao jedan zagušeni megalopolis…
... jer ne možemo žedni
David Sedlak: Water 4.0
Vodu se naziva i “naftom novog doba”, pa ne čudi što je upravo voda, na prvu tako neumjetnička i svakodnevna, važan dio riječkog koncepta EPK. No budimo iskreni - o vodi, osim stečenih elementarnih školskih znanja, ne čitamo i ne razmišljamo osim što je ležerno puštamo iz slavine. Sedlak donosi priču o razvoju našeg odnosa prema vodi, povijesti i načinima korištenja, ali što je posebno važno, današnjim transformacijama tog odnosa i najvećim izazovima koji traže potpuno svjež pristup razvoju infrastrukture, distribucije i načinima korištenja vode.
... jer se i kultura prenosi kontejnerom
Marc Levinson: The Box
Iako je riječko geslo “Luka različitosti” prvenstveno metaforička kovanica čije se značenje može prevesti i ispitati u raznim područjima ljudskog djelovanja, završit ćemo preporukom djela koje govori o očitijem i doslovnijem aspektu rada suvremene luke - globalnom razvoju kontejnerskog prometa i načinima na koje transformira svijet i lokalne sredine. Što kontejnerske luke znače državama, koja je njihova uloga u međunarodnoj razmjeni roba i što to sve može značiti jednom gradu, pitanje je koje nadilazi samu kulturu, uostalom kao što ju nadilazi projekt Europske prijestolnice kulture. Levinson se posebno bavi povijesnim aspektom tog razvoja, vrlo detaljno i poučno, a i nismo mu bez razloga prepustili uvodni citat.
Na kraju ovog malog izbora, koji je poput prošlog opet sasvim osoban, a vaš može biti potpuno drugačiji, vrijedi zamijetiti da su sve ove knjige zapravo globalni “mainstream” - autori su mahom poznati, govore o idejama i pristupima čije je preispitivanje trenutno aktualno i u Pekingu i u Los Angelesu, razumljivi su i relativno pitki. Primjetno je i da autori uglavnom pripadaju anglosaksonskom krugu, što nas također ne treba čuditi s obzirom da je i dalje riječ o zemljama liderima ekonomskog i prvenstveno kulturnog razvoja na globalnoj razini. Djela su to koja pomažu razumijevanje projekta "Rijeka EPK 2020" - što je to kreativno stvaralaštvo i što znači za kvalitetu života, koja je priroda slobodnog vremena, učenja i radnog mjesta u trećem desetljeću 21. stoljeća, godine u kojoj će kao dvadesetogodišnjaci u stvaralački život krenuti “djeca” rođena 2000. godine!
Ponovimo - U TREĆEM DESETLJEĆU 21. STOLJEĆA u koje Europsku uniju uvodi Rijeka kao prva Europska prijestolnica kulture na Jadranskom moru u samom središtu Mediterana.