Goodreads - još jedna društvena mreža ili...?
Malobrojni ljubitelji knjiga i čitanja nisu već čuli za Goodreads. Ali jednako tako malobrojni su se hrvatski korisnici aktivno prepustili njegovim čarima (osim znatiželjne prijave). Donosimo dozu inspiracije i jednostavan vodič.
Kratki uvod. :)
Goodreads!!! Kul. Fantastično. Društvena mreža? Ili? Da, ali za knjige i čitanje.
Takva je otprilike moja reakcija bila kada sam dobila e-pozivnicu za www.goodreads.com. Jer se često pitam trebaju li mi sve te društvene mreže, i ima li sve to višeg ili ikakvog smisla, i što zapravo znači objavljivanje silnih statusa prijatelji(ca)ma. To crtanje (zapravo skiciranje) same sebe nekome tko je tu kao prijatelj(ica) često slučajno, preko poznanstva, zbog posla, po navici. E pa, to nije slučaj i s Goodreadsom.
Ova dobro osmišljena društvena mreža za čitateljice i čitatelje nije ono što obično volimo zvati društvenim mrežama. I nema baš nikakve veze sa sebeljubivim (samo(do)voljnim? :) ) sličicama i statusima "ono kad vam se kava prolije po štednjaku..." i svim tim e-navadama, često samo sebi svrhovitim okrajcima nas samih.
Mreža Goodreads fina je virtualna zamjena onog "čardaka ni na nebu ni na zemlji" - koji nalazimo samo kada ostanemo sami s knjigom, ona osamljenost (ne i usamljenost) koja osim slatkoće u grlu podsjeća da je takvu vrstu samoće sa svijetom danas vrlo teško naći, koja odškrine vrata u sve ono naše nesvjesno, u ono što nas povezuje s knjigom i s nama samima. Uglavnom, inspirirajuće mjesto za ljubitelje i ljubiteljice čitanja.
Osnovni su sadržaji podijeljeni u sekcije Home, My books, Groups, Recommendations i Explore. Unutar tih sekcija vi živite svoj virtualni život u Goodreadsu.
A što vam, kao čitateljima i čitateljicama, važnoga i inspirirajućeg nudi Goodreads? Bujanje vašeg knjiškog života preporukama na osnovu pročitanog i povezivanje s čitateljima i čitateljicama iz cijelog svijeta. Na brojne kul načine – svojim i čitateljskim prikazima pročitanog, književnim klubovima, listama, bloganjem…
Osim profilacije vašeg „čitateljskog ja", dobivate i izdavačkog diva Amazon da vam puše za vratom, ali o tome ćemo kasnije.
Evo što nas inspirira na Goodreadsu:
MyBooks + Recommendation/Moje knjige + Preporuke – alfa i omega mreže s Policama/Bookshelves koje funkcioniraju kao osnovna organizacija sadržaja. Uz postojeće police, možete stvarati i svoje police poput najdražih knjiga i sl. Na osnovu vaših interesa i žanrova koje ste označili kao omiljene Goodreads vam preporučuje nove naslove.
Kritike/Osvrti/Ocjene - pišu se u sekciji MyBooks – nakon što se označi da je knjiga pročitana (Read). Igrajte se kritičara ocjenjivanjem neke knjige od 1 do 5 ili se doista ozbiljno pozabavite time prikazom nekog djela. Kul će biti ako to učinite na engleskom jer će vas komentirati čitatelji cijelog svijeta, članovi Goodreadsa.
Groups/Čitateljske grupe – njih stotine, virtualnih dakako. Pretražujete ih preko tagova opet povezanih sa žanrovima, poput paranormal, science fiction, romance itd. Možete biti na selu, može biti pljusak, mećava – o pročitanoj knjizi se raspravlja bez odgađanja. Raznovrsne su čitateljske grupe - od onih koji broje samo nekoliko članova do onih od nekoliko tisuća članova. Možete krenuti u npr. indie bookclub ili postati članom grupe Egyptian Goodreaders koji broji 4,061 članova, uz uvjet da znate egipatski. Vrlo je aktivna i Queer reader group.
Explore/Motivacija/Inspiracija - Goodreads nam služi i kao knjižnični katalog (preko njega možete doći i do stranice Gradske knjižnice Rijeka), a vodi i do online knjižara.
Tu su i:
Genres/Žanrovi – mjesto za istraživanje iznimno bogatog svijeta književnosti svih žanrova i (ne)fikcijske literature. Otkrijte stvari koje nisu ni približno u planu za objavu kod nas i pročitajte što o njima misle članovi i članice. Dodajmo da trebate doći do statusa knjižničara/knjižničarke (librarian) da biste i sami dodavali naslove kojih nema (primjerice određeni novoobjavljeni hrvatski roman ili stariji romani te pojedini žanrovi).
Listopia / Liste i liste - za nekog tko obožava razne liste (tu ubrajam sebe), ovo je raj. Liste se kreiraju po raznim ključevima – žanru, temi, motivu. Mene je inspirirala lista knjiga po kojima bi se trebali snimiti filmovi pa sam ju zaozbiljno krenula nadopunjavati.
Fun/Zabava:
Kvizovi – ne samo da ćete se zabaviti ili podići si ego različitim domišljatim kvizovima (moguće je i suprotno :/ ) već možete usporediti svoje rezultate ne samo s prijateljima već i s ostalim čitateljima. Zanimljivo je vidjeti što je vama važno i što vam je ostalo od nekog romana, a što drugima – čisto na psihološkoj osnovi.
Quotes/Citati – mjesto za more citata koje su istipkali čitatelji i čitateljice. Naravno, često će se dogoditi da nema vašeg omiljenog dijela određene knjige, osobito na našem jeziku. Stoga možete sukreirati Goodreads.com i upisivanjem omiljenih vam pasusa ujedno stvarati vlastiti citatni dnevnik.
Creative Writting/Kreativno pisanje – ovdje možete objavljivati svoje uratke, pisati blog, priče, pjesme, eseje, prikaze… Ovaj način bloganja puno je usmjereniji, jasniji, određeniji. Vaša ciljana publika specifična je i ona vas razumije. Osim toga, vaše uratke čitaju upravo oni koji čitaju i pišu, baš kao i vi, ne vaši frendovi, frendice, cure, dečki, mame, tate koji vas (najčešće) čitaju subjektivno i pristrano – ovo je prava stvar.
Goodreads Voice - vrsta online časopisa u kojem ćete naći intervjue s autorima, prikaze zanimljivih članova i članica Goodreadsa.
No, kao i uvijek, postoji zamka u bajci, vještičja kućica od čokolade.
Razlozi za svjesno (ne)korištenje Goodreadsa (otvoreni za dopunu!):
1. Konzumeristička posla?
Započevši kao nezavisna mreža, Goodreads je zadobio brojne simpatije te korisnike i korisnice koji su upravo zbog te etikete nezavisnog participirali u mreži, odnosno doveli broj ulogiranih do kritične mase koja ga je i učinila referentnim mjestom. No prije nekoliko mjeseci američki izdavački div Amazon je kupio Goodreads, pa su mnogi izrazili zabrinutost zbog gubitka neovisnosti stranice i bojazan da će njihove podatke i čitateljske navike Amazon upotrijebiti ne bi li im svoje knjige što bolje - prodao. Naime preko Goodreadsa možete i kupovati knjige preko različitih izdavača. Stoga su neki od korisnika i korisnica ukinuli svoj račun i prešli na druge mreže sličnog tipa.
Ipak, ako im se može vjerovati, Goodreads je prije nekoliko dana objavio vijest da je dosegnuo brojku od 20 milijuna ulogiranih, dvostruko više od 10 milijuna u 2012., a što govori da ljudima Amazonova kupnja, u konzumerizmom nagriženom svijetu, očito predstavlja malo ili ništa.
No svakako bi nam na umu trebala ostati rečenica jedne razočarane korisnice prilikom Amazonove kupnje Goodreadsa: "Baš loše. Još jedna dobra stvar nestaje. Sretna sam zbog vas i novca koji ćete zaraditi od kul stvari koju ste započeli; tužna sam zbog sebe i tužna zbog interneta, koji će uskoro biti u vlasništvu Amazona i Facebooka." (“Too bad, another good independent thing bites the dust. Happy for you and the money you'll make off the cool thing you started; sad for me, and sad for the internet, which will soon be owned by Amazon and Facebook.”)
2. Predlaganje preporuka na osnovu skupine knjiga (dakle prema žanru) na vašim policama
Ova je opcija još uvijek preopćenita, dakle Goodreads vam daje preporuke na temelju skupine knjiga odnosno žanra, a ne određene knjige i njezine poetike. Ovu opciju možete prilagoditi, ali i dalje samo preko omiljenih žanrova. Neki se domišljaju svojim profiliranim listama/policama (jer Goodreads i predlaže na temelju vaših knjiških polica) na osnovu kojih će im Goodreads predlagati naslove, primjerice ovakva lista: http://www.goodreads.com/review/list/1157189?shelf=recommend-me-more-books-like-these
Pravilo: što više knjiga dodate na police, to više preporuka imate. Dakle vrijedi da što više pročitate to bolje prolazite. :)
3. Anglocentričnost - vjerujem da ovu točku i ne treba previše objašnjavati kao problem.
Alternative Goodreadsu
Ja ih nisam provjerila vlastitom participacijom, ali vrijedni stanovnici interneta jesu pa ih se može jednostavno provjeriti:
Na kraju vas pozivam da komentirate i nadopunjavate ovaj tekst, jer ovime ni približno nije rečeno sve bitno o Goodreadsu. Tako možemo stvoriti interaktivni, work in progress tekst. Bilo bi to fantastično. :)
Posjetite www.goodreads.com