Djeca ostaju djeca, a knjižničarke (p)ostaju dobre vile
Dječje knjižnice Sušak, Beli kamik, Stari grad… ogranci Turnić, Zamet, Drenova… kako je izgledao rad s djecom unatrag tridesetak godina, doznajemo iz priča naših kolegica koje i danas rade u našoj knjižnici. Ankica, Dunja i Mirna podijelile su s nama svoja sjećanja:
Ankica Vučak: Dječja je knjižnica poput čarobne šume
Kada se 1981. godine otvorilo radno mjesto knjižničara u knjižnici "Beli kamik", nakon kratkotrajnog rada u knjižnici "Stari grad", s radošću sam prihvatila to radno mjesto i predano radila tamo sve do 1991.
Dječja je knjižnica poput čarobne šume, prepune stabala koja nude svoje plodove, a knjižničar(ka) dobra vila koja vodi i usmjerava djecu na tom putu. Ubrati sa stabla čarobne šume što više plodova cilj je svakog knjižničara.
Kako bih privukla i zadobila djecu u knjižnici, započela sam svoj animatorski rad, organizirala djecu u likovne i recitatorske grupe i provodila kvizove znanja, vodila razgovore o knjigama, postavljala razne izložbe za djecu, surađivala i dovodila u posjete brojne razrede i vrtiće. Naručila sam i društvene igre, što je djeci bilo novo i zanimljivo. Gostovali su kod nas i ugledni pjesnici i književnici.
Uloženi se trud isplatio: od skromnih tristotinjak članova broj se povećao na tisuću.
Nakon rada u "Belom kamiku", radila sam u ograncima "Zamet" i "Turnić", u kojima sam dolazila i danas još uvijek dolazim u kontakt s djecom, nastojala sam i nastojim raditi na njihovoj edukaciji i animaciji.
Zadatak mi je preporučiti djeci pravu knjigu uvažavajući njihove želje i potrebe.
Sretna sam što nam je u lancu korisnika dijete najjača karika, posvećujemo mu posebnu pozornost, nabavljamo sve više slikovnica koje svojom šarolikošću privlače one najmlađe, koji onda ozarena lica prevrću list po list i tako i nesvjesno usvajaju slike i prve riječi i šire svoje vidike. Pravi su pogodak pričaonice i igraonice za djecu.
Oni stariji uzrasti, školarci, dolaze u knjižnicu i često i po nekoliko sati borave u njoj, jer knjižnicu osjećaju kao svoj drugi dom, svoj "dnevni boravak", pišu zadaće i referate, čitaju časopise i knjige i prepričavaju svoje doživljaje.
Djeca ostaju djeca, izgubljena u čarobnoj šumi, ali usmjeravanjem i vođenjem dobrih vila, knjižničara, oni se sigurno kreću koristeći se najsuvremenijom tehnologijom za pretraživanje i tako pronalaze svoj pravi put.
Dunja Bogić: Od kinoprojektora do videorekordera
U Dječjoj knjižnici "Sušak" radila sam od 1987. do 1994. Za rad u toj Knjižnici vežu me lijepa sjećanja.
Iako je prostor tada bio neadekvatan, mali korisnici i njihovi roditelji te djedovi i bake rado su u nj dolazili. Tražila se školska lektira, čitali su se dječji klasici, s nestrpljenjem se očekivao svaki nastavak serijala Pet prijatelja.
Svoje slobodno vrijeme djeca su provodila u Knjižnici igrajući društvene igre, čitajući dječje časopise i enciklopedije, a i gledajući filmove, isprva putem kinoprojektora, a kad su nabavljeni televizija i video, onda i preko tih medija.
Stalne su bile izložbe novih knjiga, tematske te izložbe dječjih likovnih radova.
Posjeti vrtića, osobito waldorfskog, bili su uobičajeni, a i posjeti nižih razreda Osnovne škole Centar.
U Knjižnici su gostovali i dječji pisci poput Dubravka Horvatića, Damira Miloša i Tita Bilopavlovića.
Važno je napomenuti da je 90-ih godina Knjižnica bila mjesto okupljanja djece izbjeglica iz zadarskog zaleđa koji su bili nedaleko stacionirani. Uz knjigu, filmove, igru načas bi zaboravili svu težinu situacije u kojoj su se našli.
1993. u prostor Knjižnice ulazi Narodna čitaonica "Sušak". Djelovanje Knjižnice biva suženo, a ona se 1994. zatvara. Njezin cjelokupni fond s fondom Dječje knjižnice "Beli kamik" postaje temeljem novootvorenom Dječjem odjelu "Stribor".
Mirna Krišković: Što znači osjetiti dijete koje te otvoreno gleda svojim znatiželjnim očima
Moje iskustvo u radu s djecom u dječjim knjižnicama podosta je daleko, međutim, neka sjećanja ipak ostaju....
Moj rad u mješovitom ogranku Drenova, u kojem je prevladavala dječja populacija osamdesetih godina i vrlo kratak rad u dječjoj knjižnici Beli Kamik, pa zatim Stribor ostavili su trag i sjećanja na jedno drugo vrijeme i neku drugu djecu kojoj su sadržaji bili nešto drugačiji nego danas....
Prisjećam se prekrasne suradnje sa školom "Fran Franković" na Drenovi i njihovih dječjih radova vrlo lijepih kao redovna postava u knjižnici. Suradnja s tom školom i njihovim učenicima bila je izvan svih očekivanja. Djeca su dolazila s veseljem u knjižnicu i puno su čitala, a knjižničar je bio tu da im pomogne i da ih osjeti. Što znači osjetiti jedno dijete koje te otvoreno gleda svojim znatiželjnim očima - pa to je nešto najljepše i najveća motivacija za nas knjižničare koji smo u tom periodu radili s njima. Smišljali smo programe na svoj način, jest da nije bilo nekog koncepta kao danas, ali imalo je smisla, radosti i duše.
Čitanje slikovnica i priča djeci bio je prekrasan način da se potakne njihova znatiželja. Književni susreti koji su bili lijepi i topli uz prisustvo više razreda, uz nevjerojatna pitanja i za književnike pomalo začuđujuća, ali motivirajuća, tako da su ti susreti, koji možda danas izgledaju već pomalo deplasirano, ostali još dugo doživljaj toj dječici i o njima se još dugo i živo pričalo u knjižnici.. sve do sljedećeg novog susreta...
Gledanje videoprojekcija dječjih filmova tehnikom osamdesetih, veliko veselje i doživljaj za ondašnju generaciju djece.
Sve u svemu, jedno lijepo, jednostavno i toplo vrijeme osamdesetih godina mojeg rada s djecom.