Potrefi se, slučajno ili planski, da u isto vrijeme budu objavljeni stripovi kojima su naslovnice slične, recimo, obje budu snježne ili prikazuju požar. Događa se i da u isto vrijeme budu objavljeni stripovi koji su tematski slični pa su tako nedavno objavljena dva stripa različitih autora u kojima je glavni lik privatni detektiv.

U djelu Maggy Garrisson (Fibra, 2019.) središnji je lik mlađa djevojka Maggy kojoj ne ide baš u životu pa prihvati posao tajnice u uredu privatnog detektiva. Posla za Maggy zapravo i nema jer, detektiv nije pretjerano uspješan i tražen u svojoj branši. Međutim, uskoro će se Maggy okušati u toj profesiji, početi odrađivati sitne poslove. Za početak, odluči pronaći nestaloga kanarinca Rodriga, a kasnije će doći ozbiljniji angažmani koji će Maggy uvaliti u mnoštvo nevolji i promijeniti joj neperspektivnu svakodnevicu

Lik privatnoga detektiva čini album Sam Pezzo (Fibra, 2019.), zbirku detektivskih priča Vittorija Giardina (1946.) koji potpisuje crtež i tekst. Giardino je veoma znano ime u svijetu stripa i domaćim stripoljupcima; nedavno je objavljeno integralno izdanje Jonas Fink (Fibra, 2018.), trodijelna priča koja zorno dočarava duh Prag i turbulentne društvene prilike što su obilježile drugu polovicu 20. stoljeća. Priče o Samu Pezzu odvijaju se u Bologni, gradu koji intenzivno živi, a naročito su živahne ulice i kafići, gdje ljudi banče i provode slobodno vrijeme. Konobari su razgovorljivi, susretljivi i upućeni, znaju što se događa u gradu i Samu dobro dođu kao izvor informacija. Upućenih doušnika ne nedostaje, oni su informativna srdašca ulica, šire i skupljaju korisne vijesti o događajima koji se odvijaju s druge strane zakona, što Samu pomaže u istragama.

Giardino prikazuje nedigitalna vremena kada su se vijesti širile direktno ili pomoću posrednika usmenim putem, uz pomoću telefona i pisanih poruka. Zato će možda avanture privatnoga detektiva Sama mlađim čitateljima izgledati starinski i klasično jer, tehnologija nije sveprisutna.

Nepoznata prošlost

Sam Pezzo upoznat je s podzemljem grada Bologne, ali ne prati sva previranja u svijetu kriminala, već pretežno ona zbivanja što imaju veze sa slučajevima koje mora riješiti. Često bude podvrgnut većim iskušenjima, izvuče deblji kraj u sukobu s ljudima čiji se interesi preklapaju sa Samom ili njegovim klijentima. Premda domišljat i sposoban, svjestan je Sam kako nije pokupio svu pamet svijeta, katkad se dobrano preračuna, podcijeni protivnika pa pokupi batine ili primi metak. Sam Pezzo redovno nosi baloner (poput inspektora Columba) i brkove (poput inspektora Poirota), krasi ga lukav izraz lica, na trenutke djeluje nezainteresirano. Djeluje odmjereno i racionalno, u umjerenoj je mjeri galantan (Marcello Mastroianni bio bi idealan u ulozi Sama!) i nije mu u cilju da svaku ženu odvuče u krevet, a bilo je slučajeva da se spetljao s krivim ženama (Gorko buđenje) pa tako promućurnoj Irene uputi poetičnu kritiku: „Dobro si me preveslala! Kriste, zbog očiju poput tvojih trebali bi tražiti dozvolu za nošenje oružja.“ (72.)

U priči Merry Christmas, koja je objavljena 1980. godine, govori se o afričkim imigrantima koji pripadaju Fronti za oslobođenje, zavjerama i špijunima; ne sukobljava se Sam samo s plaćenim ubojicama i prekaljenim lopovima, već mu se put ukrštava i s frustriranim rasistima.

Drži Sam do svojega i tuđega dostojanstva pa tako neke poslove odbija prihvatiti; ima ponos i granice preko kojih ne misli prijeći, želi sačuvati svoj obraz i principe na životu. Ironičan je, ali ne i ciničan; posjeduje ideale, ali nije idealan. Katkad bude uvučen u intrige gdje jedva izvlači živu glavu jer su upletene krupne ribe koje ne biraju sredstva da bi ostvarili zadane ciljeve (Nitko za tobom neće plakati, Posljednja pljačka). Oblije ga znoj u opasnim situacijama (Klopka), povremeno zaviri u čašicu i nije mu strano stanje kronične besparice. Siguran je na okidaču, ali ne puca bez potrebe; ustrajan je i zapravo ni po čemu izuzetan, ne može se reći da Sam Pezzo posjeduje posebne vještine. Ima poveći broj poznanika, ali ima i ljudi kojima nije odveć mio. Često mu se u blizini nađe iskusni policijski službenik (komesar Locuoco) koji bi ga rado smjestio u zatvor.

Tko je bio Sam Pezzo prije nego je postao privatni detektiv? Je li poput Dylana Doga radio u policiji, vagao čvarke u mesnici ili posluživao piće u diskoteci? Tko su mu roditelji i iz kakve obitelji dolazi, je li razočarao oca ili majku svojim odabirom zanimanja? Odgovore na ta pitanja Giardino ne nudi, malo se toga zna o Samovoj prošlosti i ranoj mladosti, nije spomenuto kako i zašto se odlučio za karijeru privatnoga detektiva, nepredvidljivo zanimanje koje mu ne donosi previše radosti i sigurnosti. Jedno je vrijeme nakratko zbog neimaštine pristao raditi kao zaštitar u trgovačkom centru (Merry Christmas), no taj angažman nije dugo potrajao jer se verbalno sukobio s poslodavcem te odbio poslušnost. Imao je Sam posla s opasnim kriminalcima koji su nastojali dobro zaraditi na dragom kamenju i opijatima, a bilo je i slučajeva u koje bi se umiješala aktualna politika.

U priči Merry Christmas, koja je objavljena 1980. godine, govori se o afričkim imigrantima koji pripadaju Fronti za oslobođenje, zavjerama i špijunima; ne sukobljava se Sam samo s plaćenim ubojicama i prekaljenim lopovima, već mu se put ukrštava i s frustriranim rasistima te nasilnim ksenofobima koji su najjači kada djeluju grupno.

Sedamdesete i osamdesete

Radnja većine priča smještena je u sedamdesete i osamdesete godine 20. stoljeća (priče su izlazile od svibnja 1979. do 1983. godine u časopisima Orient Express i Ili mogo), dok je posljednja priča, Slučaj Rashid, kraćega obima, ima svega dvije table i objavljena je 2016. godine u novinama Il corriere della sera. Priča je aktualna jer se dotiče imigranata i netrpeljivosti domaćega stanovništva prema strancima. Giardino je u kratkim crtama ispričao pripovijest koju bi netko drugi pretvorio u roman od stotinjak i više stranica. U te dvije table Sam je uspio riješiti slučaj i pritom debelo pogriješiti.

Često uvučen u opasne intrige, Sam nije jednom bio slabe sreće i nasanjkan, nije da svi njegovi slučajevi završe sretno i idealno; doduše, svaki se put Sam uspije izbaviti iz problema, ali katkad posljedice zato budu kobne za ljude koji su Samu dragi.

Avanture Sama Pezza svidjet će se ljubiteljima izvrsnoga kriminalističkoga štiva u kojima je zorno predočen Samov mentalni sklop, etički ustroj u kojemu prvo mjesto ne zauzima grozničava želja za zaradom ili društvenim uspjehom. Giardinov protagonist sigurno će steći simpatije čitatelja, naročito onih starijih čitatelja kojima su poznata nedigitalna vremena u kojima je Sam Pezzo djelovao uporno i sa stavom.

*Sadržaj nije dopušteno preuzimati bez pisanog dopuštenja autora.