Većina neprofitnih organizacija velik dio svojih programa provodi uz neprocjenjivu pomoć volontera/ki, a kako bi svi uključeni, organizacija, volonteri/ke i korisnici/ce bili/e zadovoljni i kako bi volonterski program organizacije bio što kvalitetniji, svaka organizacija mora steći osnovna znanja iz menadžmenta volontera.

Uz želju da olakšaju organiziranje/poboljšanje volonterskih programa, SMART poziva na edukaciju u području menadžmenta volontera.

Edukacija je namijenjena organizatorima volontiranja koji predstavljaju udruge, javne ustanove (zdravstvo, obrazovanje, socijalna skrb, kultura), zaklade, fondacije, vjerske ustanove, tijela državne uprave, jedinice lokalne ili regionalne samouprave, turističke zajednice i sindikate.

Zahvaljujući obuci stečenoj na seminaru Menadžment volontera, koordinator volontera za Strukovnu udrugu Portić, je uspio okupiti, zainteresirati i zadržati volontere u projektima. Radeći s volonterima shvatili smo koliko je zahtjevan i složen ovaj posao i vjerujemo da smo uspjeli zahvaljujući znanjima i strukturi dobivenoj na seminaru u Smartu.“ Koordinatorica volontera/ki, Strukovna udruga za dobrobit djece Portić, Rijeka

Cilj edukacije je razviti/unaprijediti postojeće sposobnosti, vještine, znanje i stavove predstavnika/ca organizatora volontiranja kako bi razvili i/ili unaprijedili volonterske programe u svojim organizacijama. Edukacija će se provesti kroz dva edukacijska modula u trajanju od 2 dana (ukupno 4 dana edukacije), 6. i 7. i 20. i 21. studenoga 2014., namijenjena je organizacijama s područja Primorsko – goranske županije, u potpunosti je besplatna za sudionike/ce, omogućena je kroz redovni program Volonterskog centra Udruge SMART, a financirana od strane Ministarstva socijalne politike i mladih.

Ako ste zainteresirani za sudjelovanje u edukaciji, ispunite prijavnicu te ju pošaljite e-mailom na marta@smart.hr, ili faxom na broj 051/330-470 najkasnije do 3. studenoga 2014.

Već po dobrom običaju pitali smo Martu Hauser, voditeljicu volonterskog programa SMART-a, da nam hladnu  informaciju oplemeni odgovorima na par ključnih pitanja.

Koja su to konkretno znanja i vještine koji se dobivaju na vašoj edukaciji?

Na edukaciji se, kao i u ostalim koje SMART provodi, koristi participativan i interaktivan pristup (kombinacija teorije i iskustvenog učenja prilagođenog principima učenja odraslih osoba) u radu kroz radionice. Koristeći ovakav pristup osiguravamo svim sudionicima/ama sigurno okruženje za rad, motivaciju i aktivno sudjelovanje. Tijekom rada koriste se različite tehnike i metode koje uključuju: kvalitetna, kratka i jasna izlaganja, različite simulacije, igre, rad na slučaju te različite druge grupne i individualne tehnike i metode. 

Edukacija je zapravo vrlo konkretna i fokusirana na uspostavu ili nadogradnju postojećih volonterskih programa u organizacijama, izradom svih potrebnih dokumenata i obrazaca, informiranjem o zakonskim obvezama organizatora volontiranja, kao i dragocjenom razmjenom iskustava, a često i savjeta koje, osim trenerica, pružaju i  sudionici/ce. Naravno, osim papirologije, bavimo se i motivacijom za volontiranje, nagrađivanjem volonterki i volontera, evaluacijom volonterskog programa i volontera/ki...

Zašto je uopće važan menadžment volontera? 

Organizacije često imaju predodžbu da će im volonteri/ke olakšati posao, no često se događa upravo suprotno, dogodi se da obim posla značajno poraste uključivanjem volontera/ki. Nije to nimalo lagan posao, što će vam potvrditi svatko tko se upustio u isti. Paralela se može povući s menadžmentom zaposlenika/ca u nekoj organizaciji jer nećemo baš pustiti ljude da rade bez da znaju što trebaju raditi, bez da ih educiramo o tom poslu, bez ugovora, vođenja satnice itd.  No, kako su neprofitne organizacije, koje, prema Zakonu o volonterstvu, mogu uključivati volontere/ke u svome radu usmjerene na svoje korisnike/ce, angažiranje volontera/ki značajno poboljšava kvalitetu usluge koju organizacije pružaju.

Iako je volontiranje dobrovoljna aktivnost pojedinaca/ki važno je da organiziranje volonterskog rada prati određenu strukturu te da se pojedinci/ke, odnosno organizacije koje uključuju volontere/ke, pridržavaju određenih pravila. Takav način upravljanja volonterima/kama je odraz dobre prakse u organizaciji koja je važna kako bi volonterski programi tekli sa što manje poteškoća, kako bi se smanjila mogućnost zlouporabe i mogućih loših posljedica po volontera/ku odnosno organizaciju te kako bi sve uključene strane bile zadovoljne i potpuno upoznate s očekivanjima, pravima i obvezama koje imaju jedni od drugih. Različita istraživanja usmjerena na problematiku volonterstva ukazuju na veću spremnost građana/ki na volonterski rad ako postoji adekvatna infrastruktura koja uključuje i kvalitetan menadžment volontera unutar organizacije. Također, ono što je naše dugogodišnje iskustvo na ovom području pokazalo, strukturiraniji i promišljeniji imaju za posljedicu veći broj, zadovoljnijih, motiviranijih volontera/ki te, na kraju krajeva, bolju i kvalitetniju uslugu koju volonteri/ke pružaju krajnjim korisnicima/ama. A to je ipak najvažnije.

Kakvo je trenutno stanje u lokalnim organizacijam, udrugama po pitanju upravljanja volonterima?  

Primjećujemo da sve veći broj neprofitnih organizacija, što uključuje udruge, ustanove, zaklade, javnu upravu itd., u svoj rad želi uključiti volontere/ke i što je najvažnije, žele to učiniti na kvalitetan način. Sve više organizacija prepoznaje potrebu za dodatnim znanjima i vještinama koje su potrebne da bi angažiranje volontera/ki teklo glatko, broj sati savjetovanja o pitanjima vezanima uz volonterstvo se povećava, kao i  broj poziva na volontiranje. Ustvari, jedan od najvećih problema vezanog uz volonterstvo u Hrvatskoj jest nedovoljan broj motivirajućih i kvalitetnih volonterskih programa, zato nas posebno veseli činjenica da su organizacije prepoznale važnost dobrog upravljanja volonterima/kama. U proteklih desetak godina educirali smo oko 100 koordinatora/ica volontera/ki i uglavnom su te organizacije uspješnije u privlačenju i što je najvažnije zadržavanju volontera/ki u organizacijama.