Na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci u utorak, 3. prosinca točno u podne predstavljen je novi sveučilišni poslijediplomski doktorski studij Izdavaštvo i mediji: studiji izdavaštva i medija u kontekstu globalnih trendova i hrvatskog jezičnog i književno-kulturnog identiteta. Riječ je o jedinstvenom studiju u Hrvatskoj rađenom u suradnji s Medijskim sveučilištem u Koprivnici, a jedan od partnera studija je i The Oxford International Centre for Publishing Studies na Sveučilištu Oxford Brookes. 

Studij su predstavili dekan Filozofskog fakulteta u Rijeci prof. dr. Predrag Šustar, inicijatorica prof.dr. Marina Biti s Odsjeka za kroatistiku, te suradnici prof. dr. Miha Kovač (Sveučilište u Ljubljani) i prof. dr. Zoran Velagić (Sveučilište u Osijeku).

Predrag Šustar je istaknuo da je riječ o zanimljivom iskoraku iza kojega stoji ogroman trud izrade programa u čemu je posebno pomogao Odsjek za kroatistiku. Ovim činom doktorski studiji konačno počinju komunicirati sa širim javnim prostorom, a ne samo s istraživačkim sektorom. Oni se ne uklapaju u nišu već kreiraju potrebe, što je izrazito suvremen pristup, istaknuo je Šustar. Druga važna karakteristika je međunarodna suradnja izražena i kroz vezu s Oxford Brookesom. Pri tom recimo da je to djelatna, a ne formalna suradnja, zaključio je.

Miha Kovač je prisutne ukratko uputio u povijest ovakvih studija u Europi te u osnovne pravce mišljenja. Kao posebno intrigantu činjenicu istaknuo je da gotovo do devedesetih nije bilo značajnijeg i dubljeg izučavanja izdavaštva na akademskoj razini, a danas se pitanja proporcionalno umnažaju: kako se mijenja nakladnička mapa Europe u vrijeme digitalnosti, širenje i utjecaj engleskog jezika (u Sloveniji je 20% knjiga u knjižarama na engleskom jeziku!) preživljavanje knjižara u digitalnom okruženju, je li čitanje s ekrana drugačije... Nova PISA istraživanja u Sloveniji pokazuju novi pad čitalačke pismenosti, a siguran sam da ulogu u tome ima i prerano puštanje djece pred ekrane, istaknuo je Kovač.

Zoran Velagić se usredotočio na poziciju novog studija u kontekstu hrvatskog znanstvenog prostora rekavši da je začudno kako preddiplomska i diplomska razina ne poznaju studije nakladništva dok se pioniri tek formiraju na doktorskoj razini. Ovo predstavljanje je svojevrsna hereza jer nakladništvo u Hrvatskoj ne postoji kao znanstvena grana. Pokušavam naći odgovor na pitanje zašto se za studije izborilo i novinarstvo i leksikografija i enciklopedistika, ali ne i nakladništvo, zapitao se Velagić.

Ugodno druženje zaključila je Marina Biti rekavši kako je ovo jednostavno životno i intelektualno nužno područje tako da za njegovu budućnost nema straha.

Zavirite u program novog studija Izdavaštvo i mediji. 

IMG_4083

Fotografije: Saša Stanić