Riječi prožete glazbom
Ovo nisu notni zapisi. Ovo su sjajni romani i priče o glazbenicima, glazbi, strasti i posrtajima...
Kazuo Ishiguro: Bez utjehe
Glavni lik romana je pijanist Ryder, glazbenik velikog ugleda i svjetske slave, koji dolazi na gostovanje u (anoniman) europski gradić. Dočekan kao prava umjetnička veličina, na svakom koraku svi se prema njemu odnose s dubokim poštovanjem. Ryder se prvotno upoznaje s osobljem hotela, a potom se koncentrični krugovi njegovih poznanstava i odnosa šire dalje u sve bizarnijem smjeru spletki, prijevara i događaja koji mu izmiču kontroli. Vrlo brzo, ne svojom voljom, naći će se uvučen u začudan koloplet odnosa raznih likova (koje prvi put vidi) do razmjera gotovo nevjerojatnih, kafkijanskih situacija. Usporedno s Ryderovom emocionalnom distanciranošću, s jedne strane, te kroz umnažanje različitih identiteta i umrežavanje odnosa, s druge strane, bizarnosti i noćne more se intenziviraju prerastajući u jednu simboličku razinu „srednjoeuropskog sindroma“ unutar kojega se na planu egocentrične umjetničke samozaokupljenosti pomalja opća ljudska i umjetnička dezorijentiranost. Kompleksan roman kojim ovaj suvremeni britanski pisac japanskog podrijetla prodire u delikatnu umreženost kaosa suvremenog života i umjetnosti, koja mu se počesto nadaje kao svojevrsni azil.
Erik Fosnes Hansen: Psalam na kraju puta
Prvi puta objavljen 1990. godine, Psalam na kraju puta priča je o tragičnom putovanju "nepotopivog" Titanika, ispričana iz perspektive sedmorice izmišljenih brodskih glazbenika različitog porijekla, ali iste sudbine. Autor slijedi zanimljive i dirljive živote svojih likova, stvarajući time sliku Europe s kraja 19. i početka 20 stoljeća. Njihova osobna putovanja odražavaju se i uokviruju u sudbini samog broda koji plovi prvi i zadnji put.
Nick Hornby: Juliet, gola
Dvoje stanovnika ocvalog britanskog primorskog gradića živi u apatiji svoje dugogodišnje veze. On je frenetični obožavatelj legendarnog rockera Tuckera Crowea, ona je frustrirana njegovom zaluđenošću, a pomalo i njim samim. U trenutku kada svatko od njih napiše i objavi svoju (radikalno različitu) recenziju netom objavljene akustične verzije jedinog albuma Tuckera Crowea, njihovi životi zadobivaju obrat – veza će se raspasti, on će se preispitivati u naručju druge žene, ona će se zaljubiti u Tuckera Crowea, a Tucker Crowe će izaći iz 20-godišnje anonimnosti. Ovo je priča o tome kako je jedan (loš) akustični album preokrenuo nekoliko života i jednu povijest rock-glazbe.
Nick Hornby: HiFi
Roman prvijenac ovog suvremenog britanskog pisca priča je o tridesetpetogodišnjem Robu Flemingu, glazbenom fanatiku i kolekcionaru, vlasniku prodavaonice ploča u zabačenom dijelu Londona, kojeg je nakon tri godine zajedničkog života napustila djevojka Laura. No, to je ujedno i priča o generaciji tridesetogodišnjaka koji se još "traže", više ili manje svjesni procjepa između njihove dobi i njihove zrelosti, uz zvučni "background" pop i rock glazbe (kao nezaobilaznog iskaza te generacije) i obilnu dozu britkog britanskog humora.
George R.R. Martin: Pjesma sudnjeg dana
Ovaj izvrsno napisan roman hommage je rock glazbi i generaciji koja je šezdesetih stasala i živjela uz tu glazbu. Šezdesete su zračile poletom, zanosom, zajedništvom i nadom. Počelo je s muzikom i djecom cvijeća, a proširilo se na ostale sfere života. Glazba tog vremena značila je antimilitarizam, pacifizam, duhovnu i fizičku slobodu, a takvi su bili i temeljni obrasci ponašanja najvećeg dijela mladih. Naravno, nije sve bilo "peace & love". Bio je Vijetnam, ubojstva Kennedyjevih i Luthera Kinga, međunarodni i državni terorizam, nasilje. Generacija šezdesetih, iako je krvlju platila svoje ideale i polako nestala u sivilu sustava, ipak je potakla na nova razmišljanja i u mnogočemu promijenila svijet.
Ann Patchett: Bel Canto
U neimenovanoj južnoameričkoj zemlji svjetski poznata sopranistica Roxana Coss nastupit će na zabavi u čast dolaska japanskog industrijskog magnata Hosokawe, a njegovi domaćini nadaju se da bi ga mogli nagovoriti da tamo izgradi tvornicu i na taj način pripomogne razvoju njihove siromašne domovine. Odmah na početku, zabavu u raskošnom predsjednikovu domu pokvarit će banda naoružanih terorista u lovu na predsjednika, no on je baš te večeri ostao kod kuće. Među taocima je, osim megazvijezde Roxane Coss i gospodina Hosokawe, čitav niz ruskih, talijanskih i francuskih diplomata. Ulog je ogroman, mnogi životi na kocki. Crveni križ reagirat će odmah, no talačka kriza mjerit će se danima, tjednima, mjesecima. Osim ljubavi prema glazbi, pedeset osmero internacionalnih talaca i njihove uzničare povezivat će nešto posve neočekivano. Vrijeme će stati a prioriteti dobiti sasvim neočekivan i drugačiji poredak
Louis de Bernieres: Mandolina kapetana Corellija
Radnja ovog romana počinje početkom II. svjetskog rata i prati kroz šezdeset godina život mlade Grkinje Pelagije, kćeri neobičnog doktora Iannisa, na otoku Kefaloniji u Jonskom moru. Priča prati događaje od talijanske okupacije otoka, dolaska Nijemaca do komunističke vladavine, što sve utječe na osobne živote stanovnika. U središtu je ljubavna priča koja se događa Pelagiji i topničkom časniku Antoniju Corelliju, koji na njemački pozdrav odgovara podignutom rukom i pozdravom "Heil Puccini", a i virtuoz je na mandolini. Mnoštvo različitih neobičnih likova, raskošne kulise Mediterana i stravični prizori rata čine pozadinu ovog sjajnog romana po kojem je snimljen i istoimeni film.
Salman Rushdie: Tlo pod njenim nogama
Roman iz pera jednog od najvećih romanopisca današnjice Salmana Rushdija napisan je 1999. godine. Izmaštana je to priča o super zvijezdama rocka Ormusu Cami i Vini Apsara - Rushdi priča njihov životni put, djetinjstvo, uspone i padove od pedesetih godina 20. stoljeća pa sve do devedesetih, a radnju smješta u Bombaj, London, New York. Ipak, prije svega, vječna je to priča o Orfeju i Euridiki...
Frode Grytten: Zapalite kuću
Roman posvećen grupi The Clash počinje opisom proljeća 1981. kad su nizom koncerata u New Yorku pokorili svijet. Za članove grupe glazba baš kao i punk pokret predstavlja pokušaj da se svijet pokuša promijeniti na pozitivan način. Savršena kombinacija različitih stilova kao što su punk, ska, reagge i rock'n'roll i spremnost da uvijek beskompromisno prkose sustavu učinili su The Clash jednom od najutjecajnijih pojava na glazbenoj sceni. No čak i na vrhuncu slave Strummer, Jones, Simonon i Headon bore se s vlastitim sumnjama i strahovima. U romanu autor kroz razmišljanja svakoga od njih opisuje početak, uspon i raspad The Clasha, benda koji nije uspio promijeniti svijet, ali je svakako obilježio živote svojih obožavatelja.
Thomas Bernhard: Gubitnik
Roman Thomasa Bernharda priča je o trojici pijanista koji se upoznaju 1953. godine na školovanju u Salzburgu. Samo jedan od njih, Glenn Gould, ostvaruje vrhunsku karijeru, dok druga dvojica odustaju od glazbe, no čitavog života ostaju opsjednuti Gouldom. I u ovom romanu Bernhard iznosi svoja negativna razmišljanja o Austriji te prezir prema Beču i Salzburgu.
Giller Leroy: Nina Simone: roman
Roman je inspiriran životom slavne američke glazbenice Nine Simone. Složen kao kolaž višestrukih pripovjedačkih perspektiva i vremenskih dionica, roman započinje dolaskom Filipinca Ricarda na Azurnu obalu, u dom slavne umjetnice, kako bi za nju obavljao pomoćne poslove. Njegova krotkost ima blagotvorni učinak na hirovitu i naglu Ninu, suočenu s fizičkim, psihičkim i financijskim propadanjem u suton svoga života. Nina i Ricardo razvijaju prisan odnos iz kojeg pažljivi Ricardo saznaje o pojedinostima mukotrpnog života crne glazbenice, od koncertnih početaka glazbenog čuda od djeteta, preko prvih nastupa u noćnim klubovima, do vremena velike slave i počasnih doktorata prestižnih glazbenih učilišta koja su je nekoć s prezirom odbacivala.
Pamela des Barres: Ja sam s bendom
Legendarna groupie-djevojka Pamela Des Barres u svojim memoarima opisuje rock i hipi scenu šezdesetih i sedamdesetih godina. Znatiželjna Miss Pamela svoju strast za rock glazbom i rock glazbenicima opisuje na duhovit i pronicljiv način pružajući tako novi uvid u živote zvijezda, glazbenu scenu Los Angelesa i čitavo jedno razdoblje povijesti rocka.