Darko Šeparović, Pristanište

Pristanište Darko šeparović

Pripovjedač je promatrač koji bilježi svoja zapažanja i u životu sudjeluje u kontemplativnom ritmu. Stoga ovaj roman lirskog tona teče kao što se i zabilježeni događaji nižu, bez hektike i forsiranja. Na pristanište preko puta pripovjedačeve kuće brodovi pristaju i isplovljavaju, ljudi dolaze i odlaze, dok on, opčinjen toplim kvalitetama drveta, strpljivo radi svoj mirni posao...


Miljenko Jergović, Vjetrogonja Babukić i njegovo doba

Babukić

Odlučivši iznenada poći u svijet, bilo kamo, samo dalje od svog života, naslovni junak kruži tim svijetom, obilazi ga, ali ne kao bilo koji turist. Drži se aviona i aerodroma, ulazi u kontakte sa svojim slučajnim suputnicima, sluša njihove priče, usvaja nove jezike nevjerojatnom lakoćom.

Naizgled, događa mu se svašta, ali kao da ga ništa doista ne dodiruje, u živote svojih suputnika/sugovornika ne ulazi nego samo kao kakav katalizator, da bi priču čuo. I zaboravio. Gusto ispisan roman, prepun obrata u kojima se spaja nespojivo, s neobičnim glavnim junakom, vuče u rječitu avanturu poput starinskog filmskog žurnala u kojemu mimo gledatelja promiču slike povijesti, prirode i društva.


Dino Pešut, Tatin sin

Dino Pešut Tatin sin

Na vijest da mu se otac teško razbolio, mladić, koji unatoč svom fakultetskom obrazovanju za život zarađuje kao recepcionar u hotelu, gotovo i ne reagira. S ocem, naime, nije uspio izgraditi prisniji odnos jer nikad nije ispunio njegova očekivanja. Uslijed takvih okolnosti bit će prisiljen razgovarati s ocem, a to ne želi jer to znači da će se morati suočiti s vlastitim identitetom, samosažaljenjem, očajanjem, nezadovoljstvom. Slika koja se otvara odražava životno stanje generacije mladih rođenih 1990-ih, iznimno senzibilnih i obrazovanih, kojima društvo uporno ne pruža priliku.


Želimir Periš, Mladenka kostonoga

Kostonoga

Mladenka Gila, zvana Kostonoga, vještica je i vidarica koja se u 19. stoljeću bavila iscjeliteljstvom i travarstvom. Roman prati njezina putovanja Dalmacijom, Istrom i Austrijom. U pedeset dvije glave s još šest dodataka koji čine ovu "rastresenu knjigu" isprekidane vremenske crte, zaigrava se neobična priča satkana od vjerovanja i praznovjerica, kazivanja i basni u ritmu usmene deseteračke narodne pjesme, komična, rugalačka, groteskna i istodobno na mahove sjetna.


Mirko Božić, Trajekt u šumi

Trajekt  šumi

Osjećaj nepripadanja vlastitom tijelu koje je pod utjecajem bolesti – možda bismo tako mogli skupiti rasuti teret o kojem Božić piše u ovoj knjizi. Prolazeći vlastitu dijagnozu jedne vrste epilepsije, gradeći zbirku terminologijom bolesti, ali govoreći uvijek emotivno, iz vlastite nemoći naspram tog stanja, on iskapa slikovite pjesme iz sterilnog okoliša. Propitujući sebe koji se mijenja, kao i važnost moždanih valova u odnosu na ono što čini našu osobnost, naš duh, razmatra proporcije i mogućnosti čovjeka.

Što učiniti s tijelom ako je ono najednom izdajnik svega što jesmo? Postajemo li tada njegovi taoci i možemo li se spasiti, smijemo li to pomisliti? Božić propituje te granice, vlastitu lucidnost, ali i ljubav. Iako je naizgled ovo knjiga o borbi koja je unaprijed izgubljena, ona je i knjiga o traženju ljubavi i u pozadini ovih stihova titra jednako kao i bjelina. Ljubav nam ne mora odgovoriti, ali Božić postavlja bitnu premisu: važno ju je tražiti, čak i u danima kad je teško nositi sve ono što mi sami jesmo


Ivica Đikić, Štapići za pričanje

Štapići za pričanje

Udba, politička emigracija, naše godine kojima smo opsjednuti, 1941., 1991., 1945., 1995..., generali, pukovnici i pokojnici, politika, želja za što većom moći, sve su to teme o kojima na jedinstven, neponovljiv, literarno maestralan način progovara Ivica Đikić. Sedam priča u Štapićima za pričanje natopljeno je pitanjima o zlu i njegovu izvoru, o mračnim dubinama ljudske duše, o životnim nesrećama i biblijskome ljudskom bijesu.

I sasvim je svejedno piše li Đikić o svojem djetinjstvu izmaštanim i udaljenim likovima, o Slobodanu Praljku, ili pak još jednu priču o Blagi Antiću, nezaboravnom špijunu iz njegove serije Novine, jer svi su ti likovi itekako višedimenzionalni i njihove sudbine tiču se i nas kao čitatelja. Štapići za pričanje ovdje nisu samo naslov, već su i magičan aparat koji ovaj istinski pripovjedač ima duboko u sebi. Svaka priča u Štapićima za pričanje dolazi iz različite poetike, ali sve zajedno ulaze u jedinstven đikićevski svijet, svijet u kojemu su protagonisti i njihov unutarnji nemir pokretači ne samo radnje već i svega što će se neukrotivo i neobuzdano sručiti na njih same i njihovu okolinu.


Marko Gregur, Vošicki

Višicki

Romansirana biografija češkog doseljenika u Koprivnicu u kojoj je od 1909. pa sve do smrti 1957. godine djelovao kao izdavač-entuzijast, idealist, svojevrsni vjernik knjige te komercijalni tiskar. Zapamćen je po objavljivanju avanturističkih romana Karla Maya, ali i djela Augusta Cesarca i Miroslava Krleže u razdoblju kada su mu takvi potezi mogli samo naškoditi u političkoj atmosferi 30-ih i 40-ih godina 20. stoljeća.

U pozadini priče "o pravom čovjeku u krivim vremenima, o dvama svjetskim ratovima i nebrojenim političkim prevratima" izranja slika Koprivnice s galerijom likova fiktivnih i stvarnih povijesnih osoba koje su obilježile spomenuti prostor i vrijeme.


Lora Tomaš, Slani mrak

Slani mrak

Debitantski roman novinarke, prevoditeljice i književne kritičarke, opisan kao "dokumentarno-fikcijska posveta životu na otoku", u kojemu je preneseno iskustvo stvarnog otočkog života kako su ga povjeravali pripovjedačici-zapisivačici. Čita se kao suzdržanom emocionalnošću bogat kolaž kronike sudbina ljudi koji se generacijama drže malenih hrvatskih otoka. U tome su kolažu fragmenata i različitih diskursa zamagljene granice dokumentarnog i fikcijskog, tvoreći posve neobično i nesvakidašnje štivo.


Ivan Vidak, Radio Siga

Radio Siga

U bačkom mjestu Siga rodio se i živio Kalman Gubica, mjesni dobošar kojem je od četrnaeste godine povjeren zadatak da na dvanaest seoskih križanja svakodnevno čita novosti iz zemlje i svijeta. No, nakon što uoči Drugog svjetskog rata preživi udar munje suočit će se s posljedicama i okolnostima kakve nije mogao ni sanjati… U Vidakovom svijetu električnog magičnog realizma, jedna lokalna pripovijest i njezin historijski resantiman poprimaju čudnovata obilježja, a njezin se glavni junak, u specifičnoj deklinaciji života, opire najraznovrsnijim diktatima...


Zoran Ferić, Putujuće kazalište

Putujuće kazalište

'Putujuće kazalište' obimna je i kompleksna obiteljska saga u kojoj je kroz prošlost autorove obitelji ispričana i povijest dvadesetog stoljeća u Hrvatskoj i Europi. A tu obitelj nisu obilježili samo ratovi, nacionalna i ideološka mržnja, nego i nekoliko potresnih ljubavnih priča, od kojih svaka, neovisno o vremenu u kojemu se odvija, nosi vlastitu tragičnost i ljepotu.


Korana Serdarević, Gušterov rep

Gušterov rep

U novom izboru od petnaest priča ova suvremena hrvatska autorica tematizira prizore prepoznatljive iz svakodnevice čiji su protagonisti obični ljudi sa svojim ambicijama, željama, ljubavima, strahovima i tjeskobama, uhvaćeni u prijelomnim trenucima, na ponekad i smiješnome rubu – rubu apsurda ili tragedije, ili u traumi koju su im prouzročile uloge u koje su zatočeni, a željeli bi samo proživjeti svoj život u kakvom-takvom miru vlastitoga izbora.


Nebojša Lujanović, Maratonac

Maratonac

Istrčati 42,195 kilometara. Atletska disciplina koja tjera čovjeka preko ruba izdržljivosti samim izborom govori mnogo o strukturi osobnosti trkača. Potrebna je hrabrost, potrebna je upornost, sposobnost prkošenja bolu, a možda ponajviše neka vrsta bijesa u borbi sa samim sobom: "Možeš trpjeti više nego što drugi mogu razmišljati o tome. Trpjeti i ne nadati se ničemu dobrome..." Roman ovog suvremenog hrvatskog pisca knjiga je o neodustajanju, introspekcija u kojoj se trkač postavlja sam nasuprot svemu, raščišćavajući vlastite dvojbe, strahove i poraze.


Zoran Pilić, Svijet prije tebe

Svijet prije tebe

Hrvatski pisac uvršten na popis "New Voices of Europe" u svojem nas trećem "romanu ceste, zbirci tužnih pustolovina i albumu veselih bjegova" upoznaje s Edijem. Edi je nekadašnji heavy metalac kojeg su obilježile sretne sedamdesete dok je odrastao u jednom slavonskom gradu te mračne i razorne devedesete dok je njegovom okolinom huktao rat.

Odlazeći iz "europskog Maconda", Edi se kroz brojne glazbene i filmske reference, suočava s vlastitim padovima, ali i usponima. Vremensku okosnicu romana čine i svjetska nogometna prvenstva koja postaju dijelom uspomena, ali i uobličuju život samog protagonista.


Magdalena Blažević, Svetkovina

Svetkovina

Autorica otvara zakučaste teme ljudske egzistencije. Nasilje, bolest i umiranje tek su neki od motiva kojima je protkana ova zbirka od 24 priče, čije su protagonistice uglavnom žene - moćne, slabe, otrovne i žrtve u isti mah, u nedokučivim vremenskim i prostornim pejzažima snovitog ozračja. Radnja zadire u najskrivenije kutke ljudske podsvijesti i obiteljskih povijesti, raslojavajući perverzne naslage individualnih sudbina, od čedomorstva do seksualnih opsjednutosti. Autorica instinktivno u čovjeku prepoznaje atavistički strah od usuda, ponirući u halucinogeni svijet nadrealnog.


Ante Zlatko Stolica, Blizina svega

Stolica Blizina svega

Blizina svega zbirka je kratkih zapisa koji žanrovski variraju od kratke priče, pjesme i pjesme u prozi do crtice i anegdote. Naslovna sintagma prepisana je iz jednog oglasa za prodaju stana, a nastavlja se na niz blizina: škola, vrtić, autobus, zvjezdarnica, mir.

Uokvirena oglasnom formom i navedenim nizom te ubačena u naslov knjige, blizina svega postaje blizina običnog i jednostavnog (škola, autobus), ali i onostranog i neuhvatljivog (zvjezdarnica, mir). Osim što funkcionira kao realna prostorna odrednica, blizina svega je istovremeno prostorno neostvariva – nemoguće je biti blizu svemu, kao što je nemoguće biti daleko od svega.


Pavao Pavličić, Lađa od vode

Lađa od vode

Pedesetak godina od odavno rasprodanog i uopće teško nabavljivog prvog (1972.), ponovljeno izdanje zbirke od dvadeset priča jednog od najčitanijih domaćih autora, koje su nastajale krajem 1960-tih godina i objavljivane mahom u omladinskom tisku.

Priče u zbirci donose šarolik niz motiva u kojima se iščitava fantastični otklon od neposredne društvene stvarnosti, neko iskliznuće od očekivanog i očitog, koje blago usmjerava čitateljevu pažnju prema općoj temi komunikacije, jezika i znakova te potcrava potragu za "dešifriranjem velike tajne književnosti: gdje prestaje izmišljeno, a počinje zbiljsko".


Igor Štiks, W

W

Igor Štiks je pariški lijevi intelektualac koji nakon više od dvadeset pet godina ponovo dolazi na Jadran na čitanje oporuke Waltera Stiklera, konzervativnoga francuskoga filozofa koji je pod nerazjašnjenim okolnostima ubijen na dalmatinskom Otoku. Tamo upoznaje zavodljivu aktivisticu Tessu Simon. Njih dvoje u Walterovoj kući polako upoznaju jedno drugo te tajnovitu, napetu i vratolomnu storiju o Walteru, koji je od ljevičara iz 1968. postao vodećim desničarskim misliocem, i njegovu prijatelju Wladimiru, najutjecajnijem lijevom militantu, čiji je teroristički rukopis uvijek odavao dozu ironije i koji nastavlja inspirirati sve mlade buntovnike današnjice.

Priča o Walteru i Wladimiru otvara se pred Igorom i Tessom kao napeti politički triler suvremene europske povijesti koji nas vodi u sve kutke kontinenta. Kako bi saznali sve detalje i razotkrili tajne, njih dvoje moraju otići u Igorov i Walterov rodni grad Sarajevo. I sami upetljani u vrtlog povijesti, kroz svoju će istragu otkriti ne samo misteriju Walterove smrti već i Tessina postanka i Igorove osobne povijesti. Najnoviji roman Igora Štiksa W knjiga je koja se doslovno ne ispušta iz ruku. Pisan u maniri najboljih skandinavskih trilera i vrhunske književne kombinatorike, prepun intriga i obrata, W nam daje presjek posljednjih pola stoljeća europske i svjetske ljevice, njezinih borbi, padova...


Slađana Bukovac, Odstraniti životinju

Odstvarniti životinju

Prva zbirka priča novinarke, videonovinarke i književnice Slađane Bukovac donosi 10 kratkih priča kojima je zajedničko to što su sve pisane u prvom licu, a sve progovaraju o bliskim, intimnim, nerijetko bolestima prožetim, situacijama koje protagoniste povezuju, ali i međusobno udaljavaju jedne od drugih. Progovaranjem o ranjivosti tijela, gašenju života, labilnosti čvrstine duha, suočavanju s izazovnim situacijama, Bukovac čitatelja uvlači u minuciozno opisan naš svakodnevni svijet čineći ga sudionikom zbivanja svojih priča.


Mirjana Dugandžija, Rujanska kupačica

Rujanska kupačica

Zbirka jedanaest novih priča donosi ponekad do srži ogoljene isječke životnih stvarnosti likova čiji međusobni odnosi variraju od ljubavi do rezignacije i neprijateljstva u nizu intenzivno doživljenih trenutaka.


Ivan Vidić, Faradayev kavez

Faradejev kavez

Povučeni obiteljski čovjek, zaposlenik Ministarstva pravosuđa, zanesen svojim idealima i pogledima na pravdu i društveno dobro, idealna je žrtva predatora na raznim razinama. Nakon što ga prevari žena i njegov brak propadne, nađe se u središtu skandala zbog kojeg dobiva otkaz na poslu i završava na društvenom dnu, prezren od svih.

Ta nezavidna situacija Krešimira Bubala potakne da radikalno promijeni svoj život. Zapošljava se kao pomoćni radnik na seoskom imanju, daleko od svega što je poznavao. Time započinje njegova filozofska i društvena transformacija. Ali Krešo i ne zna što ga sve čeka u prirodi kojoj se vratio ne baš svojom voljom...