iŠkola u praksi: iskustvo OŠ "Vežica"
O školama budućnosti često se veoma puno priča, a na njihovom ostvarivanju veoma malo radi. Jedan od mogućih pravaca pokazuje agilna ekipa iz Osnovne škole "Vežica" koja je širu javnost prilično iznenadila viješću o nabavci iPad računala za učenike. Pola godine poslije skoka u nepoznato vrlo su rado s nama podijelili kakvi su rezultati i zadovoljstvo.
Ove školske godine OŠ "Vežica" započela je projekt pod nazivom iŠkola i tako na najbolji mogući način krenula u provođenje Nacionalnog obrazovnog kurikuluma koji propisuje Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta.
Cilj je projekta uvođenjem novih tehnologija promijeniti dosadašnji način rada u osnovnoj školi i započeti novu eru obrazovanja učenika. Na koji način? U sklopu projekta škola je kupila iPad tablete za učenike i učitelje 8. c razreda. Time je postala prva osnovna škola u Hrvatskoj koja je omogućila učenicima nastavu svih predmeta uporabom iPada!
Kompetencije za budućnost
Naši vrijedni učitelji prošli su edukaciju i sada više ništa nije kao prije. Kemija, fizika, matematika i ostali predmeti uče se na nov i zanimljiv način blizak učenicima, jer učenici imaju pristup internetu u svim učionicama škole te mogu puno više istraživati i koristiti se multimedijalnim interaktivnim sadržajima u nastavi. Učenici imaju priliku komunicirati online sa svojim učiteljima, pa i roditeljima, koji imaju izravan uvid u nastavne materijale.
Nastavne materijale i zadatke dobivaju elektroničkom poštom, čitaju e-lektire, rješavaju testove znanja online, imaju priliku za e-učenje i pritom stječu digitalne kompetencije koje se od njih u budućnosti očekuju. Uz postojeće digitalne materijale kojima učitelji koriste u nastavi izrađujemo i digitalne interaktivne knjige (iBooks) za učenike, čime želimo rasteretiti učenike i olakšati im školsku torbu.
Nacionalni obrazovni kurikulum
Život i rad u suvremenom društvu brzih promjena i oštre konkurencije zahtijevaju nova znanja, vještine, sposobnosti, vrijednosti i stavove, tj. nove kompetencije pojedinca, koje stavljaju naglasak na razvoj inovativnosti, stvaralaštva, rješavanja problema, razvoj kritičkog mišljenja, poduzetnosti, informatičke pismenosti, socijalnih i drugih kompetencija. Njih nije moguće ostvariti u tradicionalnom odgojno-obrazovnom sustavu koji djeluje kao sredstvo prenošenja znanja. Pomak u kurikulumskoj politici i planiranju s prijenosa znanja na razvoj kompetencija znači zaokret u pristupu i načinu programiranja odgoja i obrazovanja.
Naše prve digitalne interaktivne udžbenike izradio je profesor geografije Davor Kolarić te su oni dio sadržaja na uređajima kojima se koriste učenici. „Nastava geografije, uz upotrebu iPad-a, puno je dinamičnija i zanimljivija kako učenicima tako i meni kao profesoru. U ovih par mjeseci izradio sam nekoliko "digitalnih knjiga" koje se u potpunosti razlikuju od istih u papirnatom obliku. Prednost ovakvih "knjiga" u tome je što su one interaktivne i pružaju učeniku puno više informacija i različitih multimedijalnih materijala na jednom mjestu. Ne trebaju više tražiti multimedijalne sadržaje po CD-ima i DVD-ima, nego su oni dostupni i integrirani u sam nastavni sadržaj. Učenici samo jednim klikom npr. opis veličine valova mogu vizualizirati na kratkom filmu. Motivacija je učenika na visokoj razini kao i njihova aktivnost. Učenici više istražuju te su aktivni sudionici nastavnog procesa, a ne pasivni promatrači. Komunikacija na relaciji učenik - profesor puno je jednostavnija i brža te se odvija u svako doba dana, a ne samo u vrijeme boravka u školi. Jednostavniji je i način provjeravanja znanja online testovima, koji su također interaktivni, a ujedno olakšavaju nastavniku ispravljanje, ocjenjivanje i izradu statistike testa. Učenicima je olakšana torba jer ne moraju nositi udžbenik, radnu bilježnicu i bilježnicu u školu“, ustvrdio je naš profesor Davor Kolarić.
Od pojačane motivacije do ekološke osviještenosti
Osim multimedije, interneta i digitalnih interaktivnih sadržaja mijenjamo rad u istraživačku nastavu, nastavu temeljenu na učenikovom iskustvu, projektnu i multimedijsku nastavu. Stvaramo nove uvjete za individualizirani pristup učeniku, interdisciplinarni pristup i problemsko učenje. Želimo suradnički oblik nastave u kojem učenik postaje partner učitelju u procesu učenja i kao takav akter obrazovnog procesa u pravom smislu riječi.
Ciljevi projekta su:
- veća motivacija i aktivnije uključivanje učenika u nastavni proces
- bolji školski uspjeh učenika i priprema učenika za cjeloživotno učenje
- izjednačavanje položaja naših učenika s učenicima iz visoko razvijenih zemalja
- modernizirati i osuvremeniti nastavu digitalnim nastavnim sadržajima te rasteretiti učenike smanjivanjem nastavnog materijala (digitalni testovi znanja, domaći uradak...)
- ekološka osviještenost i briga o okolišu (smanjenje nastavih materijala u papirnatom obliku)
- izrada hrvatskih aplikacija za učenje
- iskoristiti prednosti novih tehnologija u radu s učenicima s posebnim potrebama
- snalaženje u modernom digitalnom dobu i razvijanje društvene svijesti i odgovornosti prema novima tehnologijama i energetski održivom razvoju
- popularizacija hrvatskih portala
- moderan školski kurikulum.
I na kraju, jedan je od ciljeva projekta postati Appleov “svjetionik”, no ne kako bismo ostali usamljeni, kao što to svjetionici jesu, već kako bismo bili primjer drugim školama za bolju budućnost našega školstva.
Projekt smo predstavili u Londonu na Apple Leadership Summitu, na Carnetovoj korisničkoj konferenciji (CUC), prvoj mini HUPE konferenciji u Opatiji, na susretu Teachmeet u sklopu CUC konferencije, a nedavno i na skupu ravnatelja u Vodicama, gdje smo uspjeli zainteresirati 10 novih škola za iPad u nastavi. Idući mjesec pozvani smo na 36. Međunarodni skup MIPRO. Veliki je interes za ovakav način rada te nas je osim medija (HRT – Znanstvena petica, RTL, Novi list, Rijeka danas, Radio Rijeka...) kontaktirala čak škola iz Južnoafričke Republike!
Projekt se razvija u suradnji s Filozofskim fakultetom u Rijeci, koji ga evaluira, intenzivna je komunikacija s Gradskom knjižnicom Rijeka, s kojom se planira razvoj hrvatskih aplikacija za učenje i čitanje, u partnerstvu s Appleom, koji pruža besplatnu edukaciju za učitelje te u suradnji s CARNetom, koji će nam omogućiti digitalne udžbenike za sve predmete i biti podrška u provođenju projekta. Od nedavno krećemo u suradnju i s Fakultetom elektrotehnike i računarstva, s kojim planiramo izrađivati aplikacije za razrednu nastavu. Projekt će trajati 3 godine po uzoru na Essa Academy (Velika Britanija), koja je uvođenjem tableta (iPada) u periodu od tri godine uspjela povećati školski uspjeh učenika za 97%.
Domaće zadaće za vrijeme malog odmora
Nakon 6 mjeseci provođenja projekta naša očekivanja su se ispunila. Učenici su aktivniji za 70 %, pišu domaće zadaće za vrijeme malog odmora, a s obzirom da tablet nose i kući, puno se više pripremaju za nastavu, sami biraju vrijeme, mjesto i način učenja. S obzirom da se tablet pokazao kao izvrstan, novi medij za učenje, prije tri mjeseca škola je kupila uređaje i svim učiteljima od prvog do osmog razreda. To će učiteljima ujedno omogućiti lakši unos nastavnih sati, ocjena i izostanaka jer od iduće školske godine krećemo i s projektom e-dnevnik. U sklopu projekta učenici i roditelji imat će uvid u izostanke, ocjene i bilješke nastavnika.
Na kraju, možemo se pohvaliti da smo zbog navedenih aktivnosti prepoznati kao inovativna škola koja primjenjuje i radi na izradi digitalnih nastavnih materijala, čiji učitelji vrlo uspješno implementiraju digitalne nastavne sadržaje i inovativne nastavne aktivnosti potpomognute IKT-om, zbog čega smo pozvani na sudjelovanje u europskom projektu Open Discovery Space (ODS).
Fotografije: Loredana Zima Krnelić/Osnovna škola Vežica