U doba kad obilježavamo 40 godina zasluga za narod prvoboraca punka i novog vala na ovim prostorima - pa je tako otvoren Muzej novog vala u Zagrebu, gdje je postavljena i izložba o najvažnijoj kompilaciji na ovim prostorima, 'Paket aranžmanu' (izložba će se uskoro otvoriti i u Muzeju grada Rijeke), reizdaju se ključni albumi, reaktiviraju se bendovi - jedan je događaj iz tog razdoblja nekako ostao u zapučku sjećanja. Posrijedi je posljednji koncert Termita, održan krajem lipnja 1982. u Plavoj sali riječke Dvorane mladosti.

Plava sala je, zapravo, hodnik na prvom katu Dvorane mladosti s pogledom na parkiralište, a riječ je o koncertu koji za Rijeku ima važnost nastupa Sex Pistolsa 1977. u Manchesteru na kome su bili akteri lokalne scene koji će oblikovati glazbenu povijest – utemeljitelji Joy Divisiona, Smithsa i ostalih manchesterskih bendova uključujući i Simply Red (!). Tako su se na posljednjem koncertu Termita u Rijeci okupili oni koji će na njihovim zasadima nastaviti oblikovati novi val u Rijeci sve do kraja osamdesetih, što je dokumentirano na antologiji 'Riječki novi val', realiziranoj u dvije verzije, 2008. i 2021.

Premda u punoj snazi, Termiti su nakon tog koncerta (izvještaj s njega objavio sam u Valu) odjezdili u povijest, izgubivši motive za nastavak djelovanja. Jedan od najvažnijih hrvatskih i jugoslavenskih bendova nikad nije dobio priliku da snimi samostalni album i u to doba, bila je to ona točka preokreta kad bend ima podlogu za nastavak ili razloge za nestanak.

044

Autor fotografije: Nikica Petković

Ipak, Termiti nisu nestali, kolekcija njihovih studijskih i live zapisa objavljena je 1996. na CD-u s ironičnim nazivom 'LP ploča Vjeran pas'. Stigli su do svoje longplejke, makar i nazivom, ali 14 godina prekasno, a i dalje bez željenog formata. Njima u čast je Edi Jurković nazvao svoju zbirku priča s tematikom razdoblja u kome su Termiti djelovali (a i oni se pojavljuju u zbirci) 'ZP Vrlo valovito', gdje je ZP kao zbirka priča aluzija na LP kao long play.

Intervju s Predragom Kraljevićem Kraljem o razdoblju vladavine Termita naći ćemo u knjizi intervjua Branka Kostelnika 'Moj život je novi val'. Fotografija Roberta Tičića Tice i Kralja resi naslovnicu oba izdanja knjige Vinka Barića 'Hrvatski punk i novi val 1976-1987', a u knjizi Barić navodi sljedeće:

'Zanimljivo je da je najveće priznanje Termitima dao Johnny Rotten koji je preslušavši CD Termita (nakon koncerta Sex Pistolsa u Ljubljani 1996.) izjavio da su ga oduševili i da nije znao da se u socijalizmu svirao tako dobar punk, te da bi rado vidio buduću suradnju Sex Pistolsa i Termita. Tko zna, možda jednog dana… Izjava je tim jača, jer se zna da Rotten cijeni tek 2-3 punk benda, a ne voli ni Clash ni Damned ni Ramonese." Ne čudi što je Termite bio glas o najfurioznijem bendu istočno o Londona.

Ja sam, pak, u 'Maloj enciklopediji hrvatske pop i rock glazbe' zapisao:

'Mahnitost i sirova energija, ali i scenska artikuliranost ono je što je uvijek krasilo Termite i po čemu će zauvijek ostati upamćeni. Prvi pravi spektakl priredili su u Kristalnoj dvorani opatijskog hotela Kvarner. Spektakl s perjem i zahodskom školjkom zabilježio je čak i tjednik Studio. Nakon tog događaja, Termiti su bili predgrupa Buldožerima na njihovim slovenskim nastupima 1980. i 1981.

Riječki nastupi Termita kao što je onaj 1980. na Ri Rocku kad su isprobavali sustav playbacka ili iste godine u trsatskoj Narodnoj čitaonici te njihov posljednji koncert u tzv. Plavoj sali Dvorane mladosti 1982. bez sumnje su događaji koji nadilaze trenutačno značenje i postaju generacijsko obilježje. Takva je i skladba 'Vjeran pas', surova tinejdžerska himna s kojom su se mladi poistovjetili i koja ni danas ne gubi na svježini i uvjerljivosti. Ne čudi stoga, što su je obradio Fit (s Pepijem Krošnjakom u postavi), a Let 3 je uvrstio na drugi album 'El Desperado'.'

Dragan Ambrozić posvećuje aktualnu kolumnu na portalu Music Box upravo toj pjesmi:

'“Vjeran pas” nije nihilistička pesma, nego opis nihilističke stvarnosti. Pjevač Predrag Kraljević Kralj bijesan je i ogorčen dok izgovara rečenicu za koju zna da je tekst njemu napisane sudbine: “U život kreće samo dio nas / U životu prolazi samo vjeran pas”. Za njega spasa nema, jer nema budućnosti, netko ju je razgradio i oduzeo i prije nego što se dogodila.

Štoviše, pjesma je surovo realistična: u njoj je opisana izvjesna sudbina milijuna, naročito mladih. Dotad je već bilo jasno u kakvom smo okruženju – mediji su bili kontrolirani i ponavljali su stalno iste stvari, jednako kao što su izlozi bili puni iste robe. Postojala je svakodnevna milicijska ulična prijetnja represijom, provođenoj u ime “mirnog sna radnog naroda”, zbog čega je obična patrola imala pravo legitimirati i privesti svakoga tko samo izgleda sumnjivo (a punkeri su zaista odudarali). Naći svoj prostor, djelovalo je kao zadatak samo za hrabre. Parafi su donijeli jezik pobune u hrvatski ili srpski, no, Termiti su s “Vjernim psom” otišli korak dalje – ne samo da su napravili naš pandan Sex Pistolsima i njihovom sloganu “no future” iz legendarne “God Save the Queen”, nego su i eksplicitno objasnili poražavajuću istinu zašto budućnosti za nas nema. Odnosno – ima je, ali bolje da je nema.

138

Autor fotografije: Nikica Petković

Termiti su ovom besmrtnom pjesmom poručili da su ljudi i tako skloni biti sluge, ne bi li bolje prošli u životu, ali da će u budućnosti biti još gore – svi će željeti biti korumpirani. Prava tema “Vjernog psa” je totalitarni konformizam, a ne komunistička stega. Sistem koji je preživio sve i od tog doba postao još moćniji.'

Pjesma je doživjela nekoliko domicilnih i međunarodnih obrada, uključujući sasvim začudnu verziju Zorice Kondže u emisiji HTV-a 'Evergreen'. S obzirom na njezin rockerski pedigre iz grupe Stijena, cover 'Vjernog psa' nije potonuo u estradnu pličinu.

Termiti su se nakon kultnog koncerta u Plavoj sali okupili još nekoliko puta, nažalost bez Roberta Tičića Tice koji je nakon raspada benda prešao u Parafe, a onda preminuo između snimanja i miksanja albuma 'Zastave'. Gitaru su zasvirali Josip Maršić i Idis Turato. CD 'LP ploča Vjeran pas' reizdan je 2008. godine s novim omotom.

Prije dvije godine Termiti su se još jedanput pojavili, ovoga puta u knjizi Dušana Vesića 'Zamisli život...' u kojoj on kronološki opisuje razvoj punka i novog vala u Jugoslaviji kroz karijere 14 ključnih bendova. Jedan od njih su i Termiti, a indikativno je da je riječ o jedinom bendu od njih 14 koji nikad nije snimio LP ploču.

Tako je da nedosanjana LP ploča dobila i neko svoje mitsko obilježje, kao što je to snimljeni a nikad objavljeni album grupe Trotakt projekt 'Blago tonirano' (mnogo godina kasnije objavljen u sklopu box-seta 'Repriza izgubljene priče') ili drugi album Patrole na kome je umjesto Renata Metessija pjevao Mladen Bodalec.

S objavljivanjem CD-a, dakako, Termiti su dobili određenu revalorizaciju, ali u očima fanova i dalje je bitniji bio vinil 'Novi punk val 78-80' s tri pjesme – 'Vjeran pas', 'Mama, s razlogom se brineš' i 'Vremenska prognoza' (sve tri su i na CD-u) zbog dva razloga: objavljen je u realnom vremenu i na poleđini ovitka nalazi se izvrsna fotografija benda uživo.

Upravo je takva percepcija i poticaj da Termiti konačno dobiju pravi dokument svoga djelovanja, odnosno pravu LP ploču 'Vjeran pas'. Na taj način bit će zaokružena karijera benda koji je razbio konvencije i postavio percepciju poistovjećivanja s porukama kakve odašilje suvremena glazba. I sve to u samo nekoliko godina, u istom razdoblju kad je i Džoni Štulić napravio sve što valja. Nakon toga, Termiti su otišli u legendu, a Azra na lomaču taštine i među plodove gnjeva.