Kao dječak muku sam mučio s nesanicom koja mi je ukrala mnoge noći i snove. Ipak, u zamjenu je uvijek nedjeljom, u ranim jutarnjim satima, ostavljala televizijski program okrenut na HRT-u 2 i spaghetti vesternima u kojima su svoje mjesto nalazili Sergio Leone, Franco Nero, Lee Van Cleef... Brojni zapleti, konstantna akcija, kauboji! Dječaku u razvoju dosta.

Kada sam odrastao počinjao sam shvaćati da sam imao sreće pri lovljenju zadnjih tragove zlatnog doba vesterna na filmskom platnu koje je preraslo kauboje i Indijance. Sam žanr na platnu živim je još održavala šačica redatelja predvođena Quentinom Tarantinom koji je režirao Odbjeglog Djanga i Mrsku osmorku. Nedovoljno za popularizaciju starog žanra. Barem u kinima jer veliki povratak revolveraša bio je bliži negoli što je itko mogao očekivati.

 

Godine 2010. na malim ekranima, ali u drugom obliku, diljem svijeta našao se Red Dead Redemption, novi Rockstarov sandbox. Nakon godina gledanja Divljeg zapada, sada je došlo vrijeme i da ga se proživi u liku glavnog protagonista/antagonista Johna Merstona, umirovljenog bandita koji zbog svoje slobode mora uhvatiti svih do posljednjeg partnera u zločinima.

Ne morate vjerovati meni, vjerujte svojim prijateljima, ali i mnogobrojnim recenzijama koje su ostale osupnute tragičnim prikazom života glavnoga lika, kao i simboličnim raspadom Divljega zapada.

Naoko jednostavna i ižvakana priča, ali narativ je to za koji će mnogi igrači reći kako je slomio brojne predrasude o tome kako su računalne igre "samo" igrice.

Ne morate vjerovati meni, vjerujte svojim prijateljima, ali i mnogobrojnim recenzijama koje su ostale osupnute tragičnim prikazom života glavnoga lika, kao i simboličnim raspadom Divljega zapada čije se vrijednosti jedna za drugom brišu klikovima miša. Današnji utopijski izgled Divljeg zapada prikazati u grotesknom svijetlu koje osvjetljava brojna etička pitanja uistinu je bilo hrabro od strane Rockstara koji se ubrzo našao pred drugim gorućim pitanjem – kako drugi dio možemo učiniti boljim? Kako? Odgovor? Potpuna sloboda.

Reklamna kampanja od nula kuna

Kada stvorite široku bazu vjernih obožavatelja, reklamne kampanje postaju sve jednostavnije jer hvalospjevi koji se šire kao šumski požari u trenutku objave nove igre vredniji su od najbolje osmišljene reklame. Red Dead Redemption 2 jedan je od najboljih primjera čiju su vrijednost mase igrača podigle na neviđene razine na temelju samo nekoliko isječaka iz igre.

Ovisno o kutu gledanja, smiješnim ili tužnim, pokazala se euforija stvorena oko toga kako muda vašeg konja reagiraju na vremenske atmosferske (ne)prilike. Svijet u kojem to postoji morao je biti neviđenih razmjera. Ta tvrdnja po izlasku igre pokazala se pogrešnom... jer svijet je bio još veći.

 

Iako je nepotrebno to ponovno napisati/kopirati, učinit ću to – Red Dead Redemption jedan je od najdetaljnijih umjetnih svjetova stvorenih za igrače. Stvarnost prikazana u seriji Westworld čini nam se bližom nego ikada jer Rockstar ključeve igre daje u ruke igraču pred kojim su kilometar za kilometrom, zadatak za zadatkom, neznanac za neznancem u svijetu u kojem je moguće ostvariti svaku moguću radnju iz spaghetti vesterna.

Red Dead Redemption 2 je utjelovljenje eskapizma jer kada jednom  zakoračiš u svijet Divljeg zapada, zaboravljaš na svijet iz kojeg si došao.

Odgovor je to na pitanje kako učiniti nastavak boljim od prvog dijela. Lako – učini ga drugačijim, učini ga osobnijim. Glavni junak drugog nastavka je Arthur Morgan, ostarjeli bandit čija karakterizacija staje na toj sintagmi. Tako se daje na slobodi igraču da izgradi ličnost svojeg protagonista koji živi u vrijeme izdisaja Divljeg zapada, krajem 19. stoljeća. Tvorci igre daju si tako oduška i u kritici u toga vremena kroz dijaloge likova te njihova dijela. Nikad dosta ironije.

Međutim, većini igrača ništa od toga ne predstavlja činjenicu vrijednu pamćenja jer jedino što oni vide pred sobom su kilometri neistražene karte i – neproživljenih fantazija. Ako su Sergio Leone, Franco Nero, Lee Van Cleef to mogli na velikim ekranima, mi to možemo sad na malim ekranima. Red Dead Redemption 2 je utjelovljenje eskapizma jer kada jednom  zakoračiš u svijet Divljeg zapada, zaboravljaš na svijet iz kojeg si došao. I to je jedini razlog zbog kojeg je u samo osam dana prodano više od 17 milijuna primjeraka igre koja je vratila vesterne na ekrane diljem svijeta.

Zanimljivo, otkako je igra izašla nisam niti jednu noć izgubio zbog nesanice. Vjerojatno jer od prvog dana spavam samo u igri...