"Pogrebnik" Xaviera Dorisona i Ralpha Meyera: vestern akcija nadopunjena humorom
Miroslav Cmuk nas redovito razveseli prikazima stripova koji tek trebaju doći na naše police.
Napraviti originalnu ili makar sadržajno kvalitetnu vestern priču u strip industriji nije nimalo lagan zadatak, naročito ne nakon talijanskoga serijala Ken Parker koji je i u crtačkom i scenarističkom pogledu izuzetan, gotovo pa nenadmašiv. Pripovjedni standardi podignuti su na maksimalnu razinu jer serijal Ken Parker nudi životnu priču o osobenjaku nemirnog duha koji traži svoje mjesto pod suncem, mijenja profesije te uvijek nastoji pravedno djelovati u zajednici i prirodi, u skladu s univerzalnim moralnim zakonima. Teško da će itko na sadržajnom planu napraviti bolji posao od crtača Ive Milazza i scenarista Giancarla Berardija koji su idejni očevi Kena Parkera.
Kvalitetan vestern također je izuzetno rijetka pojava u sferi suvremene kinematografije – pretežno se rade obrade ili sasvim prosječna ostvarenja što brzo ishlape iz sjećanja. Quentin Tarantino napravio je dva relativno dobra vesterna u kojima otvoreno izražava počast kultnim vesternima – Odbjegli Django (2012.) i Mrska osmorka (2015.). Zlatno doba vesterna najvjerojatnije se neće ponoviti jer gledateljstvo više zanimaju akcijski spektakli nabijeni specijalnim efektima, baš kao što se nikada neće ponoviti zlatno doba stripa jer je čitanost na globalnoj razini neatraktivna aktivnost što izaziva podsmijeh.
Premda nije popularan kao prije dvadesetak i više godina, vestern kao žanr ipak uspijeva preživljavati na polju devete umjetnosti (serijal Tex u Italiji izlazi od 1948. godine). Tako je nedavno objavljen naslov Pogrebnik (Fibra, 2016.)[1]
U mirnom gradiću Anoki City trebaju pogrebnika pa Jonas Crow kreće na put čim je ta vijest stigla do njega. Uspostavi se da treba pokopati utemeljitelja grada, no problem je u tome što mrtvac još nije mrtav. Prije nego što umre, bogati starac Joe Cusco proguta čitavo zlato koje je za života stekao mukotrpnim radom, a svojoj njegovateljici, zamamnoj gospođici Prairie u oporuci ostavlja težak zadatak koji mora izvršiti uz pogrebnikovu pomoć. Pogrebniku Jonasu i gospođici Prairie silne probleme počinju praviti stanovnici Anoki Cityja, ogorčeni rudari kojima je do Cuscovog zlata, donedavni Cuscovi najamnici, vojska i ostale vrste humanoidnih lešinara kojima je do brze zarade...
O prošlosti pogrebnika Jonasa Crowa malo toga saznajemo, no nije teško naslutiti da je riječ o individualcu koji iza sebe ima kompleksnu i živopisnu priču čiji će se detalji otkriti u pričama što će uslijediti. Jonas Crow nije mlakonja u kriznim situacijama, već sposoban i okretan svat kojega se ne može samo tako nasamariti ni u kojem pogledu, a ima i specifične izjave dok se obraća potencijalnim neprijateljima.[2]
Ljubitelji vesterna doći će na svoje čitajući Pogrebnika; podsjetit će ih stripove kao što su Tex Willer, Blueberry i već spomenuti Ken Parker, ali i na kvalitetnije filmove što pripadaju tom žanru. Xavier Dorison (1972.) potpisuje scenarij Pogrebnika, Ralph Meyer (1971.) i Caroline Delabie zaslužni su za kolor, dok Ralph Meyer ima i ulogu crtača. Vrijeme će pokazati hoće li se autorska suradnja Dorisona i Meyera produbiti u kreativnom smislu kao što je to bio slučaj kod Milazza i Berardija ili će doći do pada kvalitete priče. Početak priče o pogrebniku Jonasu Crowu djeluje sasvim obećavajuće, akcija se nadopunjuje humorom i obrnuto, dok melodramatike nema ni u tragovima.