O svjesnom odbacivanju života (iliti grafičkoj noveli Piletina sa šljivama)
Marjane Satrapi smo dobro zapamtili zbog Persepolisa no to nije jedini adut koji ima u rukavu...
Po čemu se prirodne i umjetne priče najviše razlikuju? Prije svega, prema kvaliteti dijaloga koje vode protagonisti priče – temelji li se priča na posve izmišljenim ili stvarnim događajima najbolje se dade zaključiti po vrsti rečenice – one mogu biti neprirodno knjiške kao u beskrvnim sapunicama i kazališnim predstavama ili pak izravne i lišene ukrasa, preuzete iz života. Grafičku novelu Piletina sa šljivama (Fibra, 2015.) iranske autorice Marjane Satrapi (1969.) čine životne rečenice kakve slušamo i izgovaramo na ulicama, u javnom prijevozu ili unutar četiri zida, intimnom prostoru u kojemu otvoreno pokazujemo pravu prirodu, ne misleći pritom na znatiželjno susjedstvo.
Piletina sa šljivama započinje kratkim dijalogom – Naser Ali Kan obrati se na ulici ženi s unukom jer ga ona podsjeća na stanovitu Irân. Ispada da se ona uistinu zove Irân, ali se ne sjeća sugovornika pa ovaj zaključi da je došlo do zabune. Odlazi do trgovine glazbenim instrumentima kupiti novi tar [1]
Nijedan tar ne može zadovoljiti stvaralačke potrebe Nasera Alija Kana i ovaj svjesno odluči prekinuti ovozemaljski život. Odbija omiljenu hranu (piletina sa šljivama), gubi interes za fatalnim pripadnicama suprotnoga spola (Sophia Loren), razočaran je svojom djecom koja njegovo umiranje ne doživljavaju ozbiljno, a supruzi ni po kojim slučajem ne želi oprostiti. Nepokolebljiv je u svojoj odluci da umre, koja se može interpretirati kao oblik eutanazije, jer ne može živjeti bez glazbe. Nije razbijeni tar jedini razlog zašto je Naser Ali Kan izgubio glazbeno umijeće, kroz priču se saznaje zašto je zapravo presahnuo izvor nadahnuća, no taj detalj nije zgodno otkriti potencijalnom čitateljstvu.
Premda je Piletina sa šljivama manjega obima (83 stranice), autorica uspijeva prikazati brojne kompleksne situacije i narušene međuljudske odnose čiji razlozi sežu u dublju prošlost. Kada pripovijeda o prošlim događajima, Satrapi kao grafičko rješenje koristi crnu pozadinu. Dok se Persepolis može klasificirati kao impresivno autobiografsko štivo, Piletina sa šljivama snažno je biografsko štivo u kojem se predočavaju posljednji dani majčinoga ujaka, osebujnoga glazbenika koji svjesno odbija živjeti jer je izgubio dar sviranja. U Persepolisu prevladava realistična atmosfera, dok u Piletini sa šljivama ne manjka mističnih iracionalnosti. Osim iracionalnosti i dramatičnosti, Satrapi koristi smiješne elemente – da bi umirio brbljavoga sina Mozaffara, Naser Ali Kan koristi opijum, što djetetu godi pa kasnije zapitkuje ljude imaju li opijuma.[2]
Poput Persepolisa (Vincent Parronnaud, Marjane Satrapi, 2007.), grafička novela Piletina sa šljivama također je dobila istoimenu ekranizaciju, ali u obliku igranoga filma.[3]