Posljednjih godina glazbena se literatura sve više širi, prevladavaju prijevodi biografija velikih pop i rock-zvijezda, a trend zahvaća i ovdašnje autore i izvođače, od Karla Metikoša do Arsena Dedića. Ako se tomu dodaju naslovi na kompatibilnim jezicima regije: srpskom i bosanskom, onda je očito kako izdavači imaju raison d’être da pune police knjižara (uključujući onu jedinu rock knjižaru: Rockmark u Zagrebu!) glazbenim naslovima.

Jednostavnim uvidom očito je kako se ponajviše tih naslova, kad je riječ o domicilnoj glazbi, odnosi na razdoblje (punka i) novog vala, odnosno na razdoblje od 1977. do kraja osamdesetih, kako se već gdje definira taj glazbeni zahvat.

Predstavljanje knjige u Rijeci

Riječko predstavljanje knjige "Zamisli život...: Novi val - prva generacija" Dušana Vesića održat će se u petak 9. listopada u 18 sati u Ogranku Trsat Gradske knjižnice Rijeka. Zbog ograničenog broja mjesta sudjelovanje je obvezno prijaviti na mail prijave.programi@gkri.hr.

Osim glazbene razvedenosti, novovalnim izvođačima je zajedničko to što su stubokom promijenili rock-poetiku. Dotad su tekstovi rock-pjesama uglavnom koincidirali s tekstovima izvođača zabavne glazbe i, nota bene, uglavnom su bili banalniji. Priče o ljubavi, ode zavičaju ili pokušaji introspekcije s očitim rukopisom alkohola ili opijata tvorili su najveći dio rock-poetike u sedamdesetima, do pojave punka.

Jedini izuzetak bio je Buldožer koji je priznato izvorište inspiracije mnogim novovalnim bandovima. Oslobađanje od raznih stega, ulični govor, stvarne priče i zvučni udar neopterećen sviračkim umijećem bili su osnovni punk postulati koji su, zapravo, otvorili put za novovalne varijacije.

Premda je nalet punka u Jugoslaviji promijenio dotadašnju glazbenu hijerarhiju, ipak nije bio identičan onima u Americi i Velikoj Britaniji, imao je drukčiji, socijalistički kontekst. Ono što je bilo isto jest činjenica da su oni glazbeni procesi koji danas traju desetljećima, u tom razdoblju bili završeni u par mjeseci: na primjer, raspad banda, formiranje drugog, snimanje albuma i stvaranje nacionalnog i regionalnog hita.

Aktualna knjiga Dušana Vesića Zamisli život… (u originalu: Bunt dece socijalizma) kronološki definira punk i novi val u bivšoj Jugoslaviji kroz prizmu četrnaest bandova (uključujući dva riječka: dakako, Parafe i Termite) koji su djelovali između 1977. i 1982. stoga u podnaslovu knjiga i ima oznaku Novi val – prva generacija.

Azra prva postava

Na fotografiji: Prva postava Azre.

U knjizi se od punk začinjavaca opisuju Pankrti, Paraf, Termiti, Prljavo kazalište i Pekinška patka, a od novovalnih bandova Azra, Električni orgazam, Film, Haustor, Idoli, Piloti, Parlament, Lačni Franz i Šarlo akrobata. U sporednim ulogama pojavit će se Bijelo dugme, Parni valjak i Buldožer. Pritom se ističu i središta odakle izvođači dolaze: Ljubljana, Maribor, Rijeka, Zagreb, Novi Sad i Beograd. Serijom različitih priča o tim bandovima predočio je kako se razvijao novi val u tih pet godina dajući točne vremenske odrednice koje na neki način raskrinkavaju neka uvriježena mišljenja o pojedinačnim razvojima scena. Upravo s ovakvim pristupom, kao nitko dosad, Vesić je uspio ispričati priču o novovalnim herojima, ljudima koji su promijenili lice rock-glazbe na ovim prostorima.

Prva knjiga o jugoslavenskom novom valu koja je u bila izdana u 'realnom vremenu' je almanah Drugom stranom koji je 1983. objavio Istraživačko-izdavački centar SSO Srbije. Knjiga velikog formata bogato opremljena fotografijama uglavnom viđenima na stranicama omladinske štampe uključivala je eseje Darka Glavana, Petra Janjatovića, Dragana Kremera, Momčila Rajina i druih, a priredio ju je David Albahari. Almanah uključuje i stihove mnogih izvođača te kompletnu diskografiju (uključujući kasetnu produkciju) do 1983. godine. Osim poetike i sociološke važnosti novog vala, almanah je  problematizirao i druge aspekte: fotografiju, grafite, fanzine, strip, TV emisije i drugo.

Isti izdavač objavio je od 1985. do 1989. četiri broja zbornika Potkulture koji u pojedinim tekstovima zahvaća problematiku novovalne generacije. Također objavili su 1986. sociološku studiju Ljube Trifunovića Vibracije koja zahvaća i novi val te 1988. zbornik Mladi i neformalne grupe.

Poznato je kako se Azra nije smjela emitirati na zagrebačkom Radiju 101, što je crtica koju je zabilježio i Ante Perković u iznimnoj knjizi Sedma republika koja govori upravo o toj izgubljenoj generaciji kojoj je rat odnio zajedništvo.

Posebno izdanje novosadskog časopisa Polja Uhvati ritam objavljeno je 1990., a urednici su David Albahari i Mihajlo Pantić. Posrijedi je omnibus posvećen rock i književnosti, a mnogi autori dotakli su se novog vala (npr. Aleš Debeljak u eseju Kraj rockerskoga zavjeta (Lou Reed i Johnny Štulić)). Eseje i priče su, među ostalima, napisali Branko Maleš, Bogdan Tirnanić, Petar Popović, Dejan Kršić, Tomislav Wruss, Branko Čegec, Tadej Zupančič, Svetislav Basara, Edo Popović, Milko Valent, Davor Slamnig i drugi, a među koricama toga izdanja nalazi se i jedan moj esej.

Devedesete su ostale bez književnih posveta novom valu. U ratnim vremenima kao da je glazba koja je ujedinjavala mlade u bivšoj državi bila proskribirana, nepoželjna, manje vrijedna. Štoviše, poznato je kako se Azra nije smjela emitirati na zagrebačkom Radiju 101, što je crtica koju je zabilježio i Ante Perković u iznimnoj knjizi Sedma republika koja govori upravo o toj izgubljenoj generaciji kojoj je rat odnio zajedništvo. Kako je istaknuo, Radio 101, dugogodišnji simbol urbanog u hrvatskom eteru, zdušno je puštao skladbu Bojna Čavoglave ("uz prigodni ustaški pozdrav, poručuje četnicima da neće u mjesto u koje – iz perspektive urbanog snoba – nitko pametan ne bi htio ni zalutati") i to baš dok je zaboravljao da u fonoteci posjeduje grupu imena Azra.

Ante Perković je u knjizi vrsno usporedio događaje u glazbi na engleskoj i američkoj rock sceni i doba kad na ovim prostorima punk i novi val dobivaju društvenu važnost. Isto tako tijekom cijele knjige vozio je paralelni slalom između političkih zbivanja i dosega pop-kulture. U tako postavljenom sustavu vidi se, zapravo, na koji način su upravo izvođači, pjesme i albumi bandova s kraja sedamdesetih i u osamdesetima bili važni neovisno o njihovoj glazbenoj vrijednosti.

Osim generalnog pospremanja činjenica o popularnoj glazbi u YU raspadu, Ante Perković u knjizi prilično precizno raskrinkava mitove ili podsjeća na činjenice vezane za pojedine izvođače. Tako kaže, na primjer, da su Indexi bili neupitno velik band s pjesmama koje su lako postojale hitovi i u tuđim vremenima, ali je zanimljivo da za sobom nisu povukli nijednog glazbenog klona. Nitko nikad nije pokušao biti 'novi Indexi'.

Termiti

Na fotografiji: Postava riječkih Termita.

Prvi put je ta knjiga objavljena 2011. godine, u doba kad su novovalne pjesme već postale evergreeni i gotovo neopazice ušle su u programe većine radijskih postaja. Iste je godine Vinko Barić u vlastitoj nakladi objavio enciklopediju Hrvatski punk i novi val 1976.-1987. (zanimljivo, poklapa se s inicijalnim djelovanjem Parafa). Vrlo detaljno izdanje s ogromnom količinom arhivskog materijala otkrilo je sve dimenzije punka i novog vala u Hrvatskoj i sigurno predstavlja referentnu točku za minuciozno proučavanje toga glazbenog žanra.

Dobar dio literarne priče o novom valu zakuhao je Igor Mirković koji je 2004. snimio dokumentarac Sretno dijete koji je pratio dvostruki CD s odabranim pjesmama, kao i bogato ilustrirana knjiga. Mirković se postavio kao svjedok koji je iz prvog reda nadzirao novovalna zbivanja, ali nije se u njih uključivao. Ta knjiga donosi uvid u vrijeme vrenja novog vala, osobito u Zagrebu i na neki način bio je to prvi manje znanstveni pokušaj da se evocira to doba i istakne njegova važnost.

Kad je posrijedi riječka literatura o tom razdoblju, dvije knjige su zapravo temeljene na riječkoj punkerskoj supkulturi – sveobuhvatni 91. decibel (Vodič rock'n'roll Rijekom) Velida Đekića i Riječke rock himne Zorana Žmirića.

Iste godine isti izdavač (Fraktura) objavit će i knjigu Branka Kostelnika Moj život je novi val u kojoj je autor ukoričio razgovore s najvažnijim protagonistima na ovim prostorima. U odnosu na junake Vesićeve knjige, Kostelnik ima i razgovore s članovima grupa Laibach, Ekatarina velika, Partibrejkers i Videosex (osim Laibacha, onima koji su nastali nakon razdoblja koje Vesić obrađuje), a nema Pilote i Parlament. U tom su smislu te knjige komplementarne, no razlikuje ih bitna odrednica: Vesićeva knjiga namijenjena je najširoj publici, dok je Kostelnikov naslov uglavnom za poznavatelje scene.

Publicistika o jugoslavenskom novom valu obuhvaća biografije pojedinih bandova i(li) njihovih lidera (Pankrti, Prljavo kazalište, Azra, Animatori, Idoli, Lačni Franz…), stručne analize tekstova ili fenomena (zbornik Novi val i filozofija, specijalni broj časopisa 15 dana posvećen novom valu, izdanje časopisa Problemi posvećeno punku, zbornik radova Punk u YU 1980.-1990. Dragana Pavlova i Dejana Šunjke…) ili druge, prijenavedene, formate.

Kad je posrijedi riječka literatura o tom razdoblju, dvije knjige su zapravo temeljene na riječkoj punkerskoj supkulturi – sveobuhvatni 91. decibel (Vodič rock'n'roll Rijekom) Velida Đekića i Riječke rock himne Zorana Žmirića u kojoj je kroz priče o najupečatljivijim pjesmama napravljena, zapravo, geneza riječke rock-scene. Obje knjige su dragocjen i nezamjenjiv doprinos korpusu novovalne literature na ovim meridijanima.

Svakako, posrijedi je tema kojoj se valja iznova vraćati, kao što se radijski urednici i slušatelji uredno vraćaju pjesmama tog vremena koje već 40 godina ne gube na svježini, uvjerljivosti i iskrenosti. Svemu onome čime skladbe, zapravo, boje naše emocije.

Fotografije: Iz promotivnog materijala Naklade Ljevak.