Maštarije što potiču maštu iliti "Maštoglavice"
Lijepo je začiniti sunčani dan dječjom poezijom, posebno kada je lijepa poput "Maštoglavica".
Dječja poezija nije u pretjeranoj mjeri zastupljena u popisu lektirnih djela – pjesničke zbirke Gustava Krkleca i Mladena Kušeca sve se manje posuđuju, no Stanislav Femenić (Idi pa vidi), Zvonimir Balog (Nevidljiva Iva) Pajo Kanižaj (3čave pjesme) i Luko Paljetak uporno drže svoju poziciju, ne gube na zanimljivosti. Primjerice, Paljetkova pjesnička zbirka Miševi i mačke naglavačke još uvijek je rado čitana među djecom jer, ipak ju čine humoristične pjesme u kojima glavnu riječ vode životinje čije su brige i osjećaji nalik ljudskima, a upravo takva književnosti lako zaokuplja mlađe čitateljstvo. Odraslima je najteže napisati dječju knjigu – da bi uopće nastala, autor se mora spontano spustiti na dječju razinu, upoznati njihov način razmišljanja i poprimiti osnovne značajke djeteta. Unatoč razlici u godinama, Luko Paljetak (1943.) dandanas uspijeva biti razumljiv i zanimljiv novim generacijama mladih čitatelja; Paljetak nije izgubio smisao za pravljenje dječje pjesme, baš kao što nisu sva djeca izgubila smisao za čitanje pjesama što su prilagođene njihovoj dobi. Dokaz tome je najnovija pjesnička zbirka Maštoglavice (Znanje, 2015.) što može poslužiti učenicima koji tek ulaze u bogati svijet dječjih stihova, ali i iskusnijim čitateljima koji rado pročitaju poučne i bezazlene stihove što nisu opterećeni elementima stvarnosne književnosti.
Tematski gledano, Maštoglavice je klasična zbirka za djecu, pjesme su pretežno raspoređene po godišnjim dobima, u mnogim su pjesmama glavni likovi životinje (Jedan slon jelu sklon; Lastavica; Mačka pod limenim krovom; Mačka i miš na limenom krovu...), cvijeće (Proljetni cvjetni bal; Zaljubljena tratinčica) i mladež (Posljedice ljeta; Zimska ljubav). Paljetak otvara univerzalne teme koje djecu oduvijek zanimaju – karnevalske draži, pravljenje snjegovića, održavanje zubne higijene, proljetne promjene i bezazlene ljubavi što su u stanju nadvladati zimske nepogode samo su neke teme kojima su mladi redovito okupirani. Pomalo se ističe pjesma Posljedice ljeta u kojoj se Paljetak obraća djeci što se približavaju svijetu odraslih, a prijeko potrebne odgovore nalaze kod roditelja jer im mediji ne daju uvijek dovoljno pouzdane odgovore: Na internetu o tom nema/gotovo ništa, počinje drama./Nek u rješenje tog se problema,/vrijeme je, sada uključi mama. Tjelesne transformacije nerijetko nastupe ljeti - u tri mjeseca tijelo se nerijetko neočekivano promijeni, a rijetki mladi budu unaprijed pripremljeni na nadolazeće promjene. Unatoč svim pripremama i savjetima, promjene ih poprilično zbune i uplaše, u njima se stvori pregršt pitanja, a nastane kronični manjak odgovora. Iz gore navedenih stihova vidljivo je kako Paljetak još uvijek vjeruje u instituciju obitelji, da još postoje odgovorni roditelji koji imaju slobodnog vremena za vlastitu djecu. Upravo bi takve pjesme, koje govore o dječjim pubertetskim i obiteljskim problemima, trebale biti što više zastupljene u dječjim knjigama jer, uvijek se nađe dijete koje potrebnu utjehu pronađe u svijetu knjige.
Osim što djeci opisuje standardne prirodne mijene i svijet kroz likove životinja i biljaka, Paljetak im ujedno širi znanje iz opće kulture. Čitajući određene pjesme, djeca će možda prvi put čuti za određene vrste plesova te ponoviti ili proširiti znanje iz prirode i društva, što će reći da su Maštoglavice metodičko štivo, prilagođeno dječjem uzrastu. Pretežno koristi vezani stih, svjestan kako djeca vole igranje riječima, kad su riječi skladne i zvučne poput zvončića. Kod nekih pjesama, Paljetak namjerno koristi nagli i nedorečeni završetak, čime daje mladom čitatelju određenu dozu kreativne slobode, nudi mu da samostalno kreira kraj pjesme. Prepoznatljiv vrckast duh, što je sastavni dio mnogih Paljetkovih radova, proteže se kroz čitavu zbirku – njegove maštarije aktiviraju dječju maštu. Maštoglavice su, poput prave dječje pjesničke zbirke, obogaćene bogatim ilustracijama za koje je zaslužna Sanja Rešček Ramljak [1]
U kojoj će mjeri zbirka Maštoglavice (za)živjeti kod čitatelja, ovisi najviše o promotorima dječje književnosti kojih je sve manje, dok je odličnih knjiga za djecu i mlade iz dana u dan sve više.