Kampanja "Čitaj mi!": naši uspjesi, naše želje
Je li nacionalna kampanja "Čitaj mi!" uspješna i koliko je zaista uvjerljivo promicala čitanje djeci od najranije dobi tijekom protekle dvije godine? Čitaju li hrvatske obitelji više, uživaju li roditelji i djeca u trenucima zajedničkog čitanja i pričanja?
Koliko su obitelji s malom djecom iskoristile mogućnosti i pravo svoje djece da se koriste knjižničnicama i njihovim uslugama? Sve su to pitanja koja nam nameće javnost. No, jedno od interesantnijih pitanja svakako je kada i zašto se o poticanju čitanja u Hrvatskoj počelo ozbiljnije razgovarati i koji je događaj sve nas probudio iz višegodišnjeg sna?
U Goethe-Institutu Zagreb je, sad već davne, 2012. godine održana dvodnevna konferencija s radionicama o njemačkim čitalačkim projektima i mogućnostima njihove primjene u Hrvatskoj. Konferenciju je organizirala knjižnica Goethe-Instituta u suradnji sa ZANA-om (Udrugom za zaštitu prava nakladnika), Hrvatskim P.E.N. centrom, te Knjižnim blokom, a sudionici su bili knjižničari, članovi Sveučilišta, predstavnici Ministarstva kulture, Agencije za odgoj obrazovanje, nakladnici i drugi stručnjaci koje se može dovesti u vezu s knjigom i čitanjem. Sabine Uehlein, direktorica za programe i projekte njemačke zaklade Stiftung Lesen, govorila je o svojim iskustvima, projektima i programima za poticanja čitanja djece i mladih koji se provode u Njemačkoj na raznim razinama (od lokalne do republičke), a nakon nekoliko skupnih radionica najživahniji dio konferencije bila je raprava na završetku drugog dana koja je skrivila dvije važne inicijative u Hrvatskoj.
Prva inicijativa je online peticija za osnivanje službenog tijela Republike Hrvatske sa zadaćom poticanja čitanja koju je potpisalo više od 1800 stručnjaka. Na peticiju je uslijedio odgovor Ministarstva kulture u vidu osnivanja Povjerenstva za izradu Nacionalne strategije poticanja čitanja i posebnog akcijskog plana za odgajanje čitatelja od najranije dobi. Konačni nacrt prijedloga Nacionalne strategije poticanja čitanja očekujemo početkom 2015.
Druga inicijativa bila je pokretanje prve nacionalne kampanje za promicanje čitanja naglas djeci od rođenja pod nazivom "Čitaj mi!" Odlučili smo primijeniti ono što su mnoge druge europske i svjetske države radile u proteklih dvadeset godina, preskočiti otkrivanje tople vode i skrenuti pažnju na važnost razvoja čitalačkih navika od najranije dobi. Tako se i Hrvatska pokretanjem nacionalne kampanje "Čitaj mi!", sa zakašnjenjem, ali velikom voljom i očekivanjima, od 2013. godine pridružila zajednici zemalja koje potiču ranu i obiteljsku pismenost, u provedbi koje sudjeluju knjižnice, pedijatri, rodilišta, mnoge udruge i ustanove. Dodana vrijednost ove kampanje utemeljena je na partnerskom odnosu pet udruga - Komisije za knjižnične usluge za djecu i mladež Hrvatskog knjižničarskog društva, Hrvatskog pedijatrijskog društva, Hrvatskog čitateljskog društva, Hrvatske udruge istraživača dječje književnosti i UNICEF-a Hrvatska koje već gotovo tri godine dobro surađuju, razmjenjuju informacije i ideje te volonterski provode aktivnosti kako bi se osiguralo ostvarenje svih ciljeva kampanje. Glavni cilj kampanje je poticanje roditelja i drugih odraslih da s čitanjem naglas djetetu započnu već od njegova rođenja, jer istraživanja pokazuju da se djeca kojoj se čita i priča od najranije dobi brže razvijaju, zainteresiranija su za okolinu, brže uče, bolje se snalaze u komunikaciji s drugima što je izravno povezano s kasnijim uspjehom u školi i poslu.
Brojke i slova o našim postignućima od 2013.:
- tiskano 9000 letaka i 2100 B1 plakata
- više od 370 događanja u kojima je sudjelovalo oko 10000 djece i roditelja
- oko 200 narodnih i školskih knjižnica u kampanji
- preko 3400 lajkova, oko 1300 objavljenih informacija na Facebook stranici "Čitaj mi!" www.facebook.com/CitajMi
- 152 followera na Twitteru, 262 objavljena tweeta https://twitter.com/citaj_mi
- održavanje mrežne stranice www.citajmi.info na kojoj se se redovito osvježavaju popisi preporučnih slikovnica i događanja u okviru kampanje u cijeloj Hrvatskoj
- otvorenje malih knjižnica "Zbirčice", "Male libroteke" - pokretne knjižnice iz koje se kući posuđuju slikovnice u dječjim vrtićima u Zadru, Rijeci, Velikoj Gorici
- otvorenje malih knjižnica u pedijatrijskim ambulantama i Domovima zdravlja u Sisku, Prelogu, Bjelovaru, Koprivnici, Ozlju...
- obilježen Međunarodni dan darivanja knjiga, 14. veljače, te prikupljeno preko 3000 slikovnica u velikoj akciji darivanja slikovnica "Čitam, dam, sretan sam" koje su darovane dječjim odjelima općih bolnica, dječjim domovima, domovima zdravlja i pedijatrijskim ambulantama, Crvenom križu, dječjim vrtićima, udrugama...
- tiskano uz financijsku potporu UNICEF-a 4000 slikovnica za bebe "Gledaj ova mala slatka lica" koje su nakon predavanja prim. mr. sc. Marije Radonić, pedijatrice OB Dubrovnik, podijeljene pedijatrima u Šibensko-kninskoj i Karlovačkoj županiji, te uskoro u Sisačko-moslavačkoj, Virovitičko-podravskoj i Vukovarskoj županiji.
- predavanja za roditelje o važnosti čitanja djeci u Karlovcu, Zadru, Koprivnici, Bjelovaru, Vukovaru...
- preko 1000 volontera sudjelovalo je u akcijama kampanje
- prijavljeno je 463 fotografija i video isječaka za nagradnom foto-natječaju kampanje
- više od 80 slikovnica podijeljeno je obiteljima koje su sudjelovale u foto-natječaju
- suradnja s nakladničkim kućama Mozaik knjiga, Algoritam, Naklada Bombon, Školska knjiga, Profil, Ibis grafika, Planet Zoe, Naša djeca, Naklada Nika, Libricon
- Milanka Opačić, potpredsjednica Vlade i ministrica socijalne politike i mladih pročitala slikovnicu djeci u jednom zagrebačkom dječjem vrtiću obilježavajući prvu godinu nacionalne kampanje „Čitaj mi“ u travnju 2014.godine.
- uključivanje Hrvatskog logopedskog društva kao novog partnera kampanje
Ukratko o našim željama:
- osigurati sustavnu financijsku podršku nadležnih ministarstva za aktivnosti kampanje "Čitaj mi!" (tiskanje letaka, plakata, roll up plakata, veleplakata uz prometnice, stručne edukacije volontera...)
- doprijeti do što većeg broja roditelja i drugih odraslih u obitelji u suradnji s tvrtkama koje imaju značajnu ulogu u svakodnevnom životu hrvatskih obitelji
- proširiti suradnju s nakladnicima
- darivati slikovnicom svako dijete već u hrvatskim rodilištima, a kasnije darivati slikovnice na redovitim pregledima kod pedijatra u dobi od 2-3 godine i 6 godina starosti djeteta
Prema mišljenjima mnogih stručnjaka ovo je jedna od najbolje osmišljenih, inovativnih akcija koja promiče čitanje i knjigu u hrvatskim obiteljima (to nam je jako drago!). Zajednički angažman brojnih partnera doprinio je širenju svijesti na lokalnoj i nacionalnoj razini o važnosti čitanja naglas i poticanju rane i obiteljske pismenosti. S istim ciljem i dalje ćemo raditi na provođenju aktivnosti u sklopu kampanje "Čitaj mi!" jer je dobra ideja ujedinila mnoge knjižničare, pedijatre, književnike, nakladnike, odgojitelje, te od 2014. godine i logopede, ali i sve ostale koji sa svojim radom svakodnevno doprinose dobrobiti djece.