Jutro glasnog čitanja
Pripreme za Natjecanje u čitanju naglas držale su nas u neizvjesnosti do samoga kraja: koliko smo se intimno radovali jutru glasnog čitanja, toliko smo, iskreno, bili pomalo u strepnji hoćemo li sve to izvući bez ogrebotina. Jer prijava je bilo više, hm, mnogo više nego što smo očekivali.
Na natjecanje se odazvalo 16 osnovnih škola, a nastupilo je 28-ero djece ravnomjerno podijeljeno u 2 kategorije - 1. kategorija: 3.-5. razredi, 2. kategorija: 6.-8. razredi. Više o tome koje su škole nastupile i kakvo je to natjecanje uopće bilo na:
http://gkr.hr/index.php/Magazin/Najave/Natjecanje-u-citanju-naglas
Zanimljive su bile uvodne rolice kojima su čitači morali ukratko objasniti svoj odabir teksta. Iako pravila natjecanja sugeriraju jednostavno objašnjenje, čini se da je mnogima upravo taj dio bio najteži, puno teži od interpretativnog čitanja. Obratiti se nepoznatoj skupini ljudi te u tri minute svojim riječima objasniti zašto se baš ta knjiga našla u našim rukama i taj tekst u našem izboru, pokazao se silno zahtjevnim zadatkom. Stoga se velik dio čitača ovdje pokušao pomoći glumom ili napamet naučenim tekstom. Pritom je tekst vrlo često bio primjeren pisanoj formi, ali je u govornoj zvučao pomalo neprirodno. U mlađoj skupini samo je nekoliko djece taj dio izveo spretnije i spontanije, u starijoj nas je skupini već veći dio natjecatelja uspio hrabrijim, slobodnim stilom uvesti u čitanje ili nam se predstaviti tako naučenim tekstom i uvježbanim nastupom da je barem zvučalo prirodnije.
Izabrani tekstovi dijelom su bili odabir djece, no većim dijelom, stječe se dojam, ipak, sugestija mentora - učitelja i školskih knjižničara. Bilo je tu puno lektirnih naslova, a tek nešto manje naslova iz slobodnog izbora - lijepe književnosti koju djeca čitaju iz užitka. Stoga su se, uz sve unaprijed zadane kriterije, nametnuli neki novi, proizišli upravo iz izbora teksta. Posebno se vrjednovala "povezanost" djeteta s tekstom, njegova uključenost, predanost, saživljenost. Radost čitanja! Jasno su se mogla osjetiti čitanja djece koja su punim bićem „unutra“, jer neka su ostala tek "na površini" teksta. Bilo je tu mnogo korektno pročitanih ulomaka, ali samo iza nekih trebalo je daha i vremena za preradu dojmova. Intonacija, dikcija, izražajnost, varijabilnost boje glasa pri razlikovanju govornih dionica likova, komunikacija s publikom (pogledom, mimikom), čitanje drugome, a ne samom sebi... sve su to bile odrednice koje su prosudbenom povjerenstvu kazivale kvalitetu interpretacije. Neki su čitači uistinu ovladali tehnikom, ostavili nas bez daha i zasjenili ostale. Nekima je bilo utoliko teže, osobito onima koji su nastupali neposredno nakon nekolicine Izvrsnih.
Prosudbeno povjerenstvo u sastavu:
prof. dr. sc. Karol Visinko, red. prof. Odsjeka za kroatistiku Filozofskog fakulteta u Rijeci,
Alica Kolarić, prof. komparativne književnosti i filozofije, dipl. knjižničarka, članica HKD-ove Komisije za knjižnične usluge za djecu i mlade
i Verena Tibljaš, prof. HJK, dipl. knjižničarka, koordinatorica programskih aktivnosti GKR-a
zaključilo je sljedeće:
Djeca su zapravo čitala izvrsno, daleko iznad naših očekivanja.
Profesorica Visinko u ime povjerenstva dala je izvrsnu povratnu informaciju svakom pojedinom djetetu i svima zajedno (mentorima i djeci) smjernice za ubuduće, što je bila dodatna korisnost ovog jutra glasnog čitanja. Podsjetimo se, predmet znanstvene i stručne djelatnosti prof. dr. sc. Visinko je hrvatski jezik i književnost u svim oblicima jezičnoga i književnoga odgoja i obrazovanja, poučavanje učitelja za jezični i književni odgoj i obrazovanje te recepcija i interpretacija hrvatske i svjetske književnosti za djecu i mlade. U posljednje se vrijeme osobito posvetila istraživanju nastave jezičnoga izražavanja. Rezultat njezina istraživanja u području čitanja knjiga je toga naslova i sadržaja koja se upravo priprema za objavu. Bit će tu još dodatnih smjernica za vježbe čitanja!
Potaknuti ovogodišnjim vrijednim i korisnim iskustvom, ozbiljno razmišljamo već o idućoj godini. Pa iako nismo ljubitelji kompetitivnih aktivnosti, ako su one potrebne da djeca uče čitati naglas i da to čine ovako dobro kao ova djeca (njih 28!), onda ćemo dati sve od sebe da i na taj način vježbamo čitanje!
S obzirom da smo svakodnevno svjedoci sve većih problema, sve nerazvijenije vještine čitanja kod djece - ovo jutro dokazuje da dobra vježba čini čuda jer sva su djeca zapravo čitala interpretativno, vrlo dobro. Dakako, neki i bolje od dobroga, što je na kraju rezultiralo nagradama:
1. kategorija (3.-5. razredi):
3. mjesto: Lucijan Mofardin, OŠ-SE „Dolac“, IV. r., mentor: Vanja Malner - ulomak iz romana Pinokio Carla Collodija
2. mjesto: Thomas Kostović, OŠ „Podmurvice“, V. r., mentorica: Alida Devčić Crnić - ulomak iz romana Alica u zemlji čudesa Lewisa Carolla
1. mjesto: Klara Matković, OŠ „Kantrida“, III. r., mentorica: Mirjana Beviakva - pjesma Jedna je mačka iz knjige Miševi i mačke naglavačke Luke Paljetka.
2. kategorija (6.-8. razredi):
3. mjesto: Tomislav Topić, OŠ "Centar", VI. r., mentorica: Bogdana Čiča - ulomak iz romana Trojica u Trnju Pavla Pavličića
2. mjesto:
Karla Nešković Vranješ, OŠ "Eugen Kumičić", VIII. r., mentorica Martina Dubovečak Nekić - ulomak iz romana Bilješke jedne gimnazijalke Nade Mihelčić
i Viktorija Kalić, OŠ "Nikola Tesla", VII. r., mentorica Sanja Beg Nisi - ulomak iz romana Djevojka koja je postala Marija Antoaneta Juliet Gray
1. mjesto: Ivan Čagalj, OŠ "Pećine", VIII. r., mentorica Ksenija Sobotinčić Štropin - ulomak iz romana Galeb Jonathan Livingston Richarda Bacha.
Trećenagrađeni i drugonagrađeni čitači osvojili su svojim čitanjima knjige na dar, a pobjednici su nagrađeni godišnjim članstvom u Gradskoj knjižnici Rijeka.
Ono što je ipak kruna svega:
Klarina Radost čitanja i Ivanovo Osjećanje teksta predstavljat će Primorsko-goransku županiju na državnoj razini natjecanja koje će se održati na sajmu knjiga Interliber u Zagrebu 13. studenoga ove godine.
Ne sumnjamo da će nas dostojno predstavljati!