7 igara rođenih iz knjiga
Vrijeme je da stanemo na kraj priči da igre samo uništavaju čitanje i pokažemo kako je riječ o dvama vrlo skladnim svjetovima.
Videoigre uništavaju čitanje. Na tu jednostavnu formulaciju može se svesti uobičajeni stereotipni stav o videoigrama i njihovim redovitim igračima, zametke kojega možemo pratiti još od njihove prve eksplozije osamdesetih godina. Svaka minuta provedena pred Atarijevim aparatom minuta je koja je mogla biti provedena pred knjigom - bila je to logika iza navedenog razmišljanja.
Nije bila rijetkost naići i na tvrdnje kako je riječ o predatorskoj aktivnosti koja čitanje iskorjenjuje jer sprečava ulazak u svijet fikcije kroz imaginaciju s obzirom da videoigre nude već gotove univerzume u koje je samo potrebno dovoljno uživjeti se, a ne i domisliti ih. Srećom, svijet knjige i videoigara zapravo je znatno pomirljiviji i skladniji, pa vrijedi istaknuti da je niz sjajnih igara nastao upravo pod izravnom inspiracijom pisanih djela. Mi smo stoga napravili malu selekciju najzanimljivijih pretvaranja knjiga u videoigre kako bi tipkovnicu, joystick i touch kontrolore bar na jedan dan zamijenilo listanje. Isplati se.
Vladimir Bartol: Alamut = Assassins Creed
Alamut je jedno od najvećih djela slovenske književnosti, što dokazuje i prijevod na više od trideset jezika, dok je preporuku talijanskom izdanju napisao Umberto Eco osobno! U novije vrijeme doživjela je novi val popularnosti zbog interpretacije da jako dobro zahvaća bit radikalnog islamizma. Kako god bilo, priča o islamskim borcima inspirirala je Assassins Creed, jednu od uspješnijih modernih franšiza, a o vezi s knjigom odmah je po predstavljanju progovorio njen producent Jade Raymond, koji je tako negirao spekulacije prema kojima je cijela igra trebala biti nastavak kultne videoigre Prince of Persia.
Ayn Rand: Atlas Shrugged = BioShock
U novije vrijeme filozofija je sve zainteresiranija za fenomene popularne kulture (Simpsoni, South Park, Seinfeld...), pa i igre koje potom promatra kroz vizuru filozofskih teorija. Ovaj put situacija je servirana na pladnju jer je suštinski temelj BioShocka, jedne od najboljih pucačina u svijetu igara (prema nekima i u povijesti!), izgrađen na filozofiji i knjigama Ayn Rand. Andrew Ryan, jedan od glavnih likova igre već je imenom očito povezan sa spisateljicom koja se smatra duhovnom majkom neoliberalizma, a nadahnula ga je knjigom Atlas Shrugged, u kojoj je kao u BioShocku u fokusu utopijska državna tvorevina. Atlas, vođa pobune, vuče izravno ime iz knjige! Da ne ostane sve samo na nazivlju, pobrinula se i sama ideologija tvorca grada Rapturea koju obilježava objektivizam i primarna borba za vlastite interese i ambicioznost.
Serijal knjiga J. K. Rowling o Harryju Potteru = Harry Potter
Eksploatiranje ključnih romana J. K. Rowling uz prilično uspješne i prihvaćene filmove donijelo je svaki put sa sobom i videoigru za koje uglavnom vrijedi sud kritike – bolje da ih nije ni bilo. Svejedno, u našem pregledu moramo ih spomenuti jer manje ili više prate radnju romana, a i njihova je brojka impresivna. Ono što je možda zanimljivije, igre su nastale bez uske vezanosti uz roman poput igre Harry Potter: Quidditch World Cup. Turnir u metloboju nije baš FIFA iako iza nje stoji EA Sports, ali je jedan od rijetkih igrivih fikcijskih sportova koji se može zaigrati u prilično solidnom grafičkom ruhu. Poseban su užitak pak nastavci Lego Harry Potter, u kojima su junaci dobili estetiku lego-kockica, što je samo jedan od razloga zbog kojeg su među igrama Harry Potter i najbolje ocijenjene.
Philip K. Dick: Bladerunner: sanjaju li androidi električne ovce? = Blade Runner
Philip K. Dick pripada piscima SF-a s najviše filmskih uprizorenja iako mu priče često nisu imale ni više od dvadeset stranica, ali su zahvaljujući prirodi nalik misaonom eksperimentu i šokantim raspletima uvijek bile dobar materijal za akcije trilerskog duha. Prema knjizi Bladerunner: sanjaju li androidi električne ovce? nastao je i kultni Blade Runner, a prema njemu pak videoigre... Iako se u različitim medijima interpretacija udaljavala od pisanog izvornika, osnova bazirana na priči o androidima ostala je ista. Već je 1985. godine nastala igra za Commodore 64 i ZX Spectrum, koja će u povijesti ostati upamćena kao jedna od inspiriranih glazbom (!) – naime kako tvorci nisu mogli dobiti prava na sam film, u potpisu je moralo stajati da je bazirana na Vangelisevom soundtracku! Čast svega na dobar je način obranjena tek više od deset godina kasnije kada kao jedna od prvih 3D point and click avantura nastaje novi Blade Runner. Nema Deckarda, ali ni Roy McCoy nije ništa manje opak.
Frank Herbert: Dina = Dune
Objavom romana Dina 1965. godine pisani SF konačno je potvrdio da je faza njegove egzistencije u pulp magazinima zauvijek gotova te je postao općeprihvaćen žanr koji može dosegnuti značajne književne vrijednosti i biti popularan u širokim masama. Govorimo to zato što je prema pojedinim procjenama Dina možda najprodavaniji SF roman u povijesti! Dina se soživljavala kao SF ekološkog pravca jer je preispitivala egzistenciju života u svijetu lišenom klasičnih prirodnih resursa, a ta je spekulacija o budućnosti Zemlje postajala sve popularnija. Što reći za roman kojeg je Arthur C. Clarke počastio komplimentom da ne zna za postojanje ničeg sličnog osim Gospodara prstenova? Ne čudi stoga čak pet pretvorbi u videoigru, među kojima je posebno upečatljiv Dune II, upamćen kao jedna od prvih uspješnih strateških igara u realnom vremenu koja je utabala put kasnije puno uspješnijoj igri Command & Conquer i ušla na Timeovu listu jedne od 100 najboljih igara u povijesti! I ne zadržavajte se na pijesku. Nikad se ne zadržavajte na pijesku.
Douglas Adams: Vodič kroz Galaksiju za autostopere i istoimena igra
Iako su današnjoj publici gotovo potpuno strane tekstualne avanture, osamdesetih su godina činile solidan dio kolača tržišta računalnih igara. Vodič kroz Galaksiju za autostopere prošao je sve medije - od radija, preko knjige, filma i serije, a prilično čudi što je u obliku igre ostao samo u izdanju tekstualne avanture. Ipak, ova se nije zaboravila kao tisuće ostalih, već ju štoviše prati glas jako teške, intrigantne i kultne.
Agatha Christie: Ubojstvo u Orient Expressu i istoimena igra
Kriminalistički zapleti romana Agathe Christie kao stvoreni su za uzbudljivu igru, pa je pravo pitanje zašto ih obično prati glas neuspješnih i neuzbudljivih. Najupečatljivija je nastala prema najpoznatijem Ubojstvu u Orient Expressu, a glas Poirotu dao je sam David Suchet, legendarni televijski interpretator lika. Na žalost, igrač ne može upravljati samim Poirotom, već se nalazi u poziciji drugog putnika.