Dejan Radić: Do danas nismo izgubili stvaralački zanos
U GKR Lab-u donosit ćemo razgovore s ljudima koji doista stvaraju neke nove svjetove uz pomoć...
...digitalnih alata pri čemu je razvoj videoigara vjerojatno najsofisticiraniji segment stvaralaštva. Posebno nas zanima domaća "scena", pa smo se za premijeru obratili Dejanu Radiću, jednom od stupova domaćeg developerskog studija Cateia Games. Dejan je spremno i iscrpno odgovorio na naša pitanja.
Pretpostavljam da izvan gamerskih i poslovnih publikacija, a posebno nečemu iza čega stoji narodna knjižnica, rijetko dajete intervjue, stoga za početak moramo predstaviti vaš pogled na firmu – tko ste, što ste i zašto ste?
Cateia Games, za one koji to još ne znaju, firma je koja se bavi izradom videoigara. Iza nas je do sada više od 16 godina rada i preko 30 igara koje se prodaju na svjetskom tržištu i stoje rame uz rame s najboljima u žanru.
Trenutno zapošljavamo 15 vrsnih profesionalaca i isto tako nekoliko outsource-timova, pa se sveukupni broj ljudi koje svakodnevno rade na Cateinim igrama kreće oko 40.
Cateinim kormilom dugi niz godina uspješno upravljaju Dejan Radić, Ivan Bralić i Krešimir Špes.
Kada i kako ste se uopće odlučili baviti razvojem videoigara? Svi smo mi bili klinci, a onda kada ne želimo biti piloti i policajci, valjda je na trećem mjestu da želimo raditi "igrice". No to je jedan ozbiljan i zahtjevan posao, to ste sigurno znali, i kako ste se na njega odlučili? Možda ovo možemo preformulirati i reći: "Kako izgledaju game developeri kada su mali"? Što ste voljeli, što se igrali, čitali, čemu se nadali?
Da, u pravu ste... to sada jest jedan ozbiljan i zahtjevan posao kako kažete, ali na početku toga nitko nije svjestan. I dobro je da je tako... Na početku vaša mašta i entuzijazam nisu omeđeni grubim činjenicama materijalističkog poslovanja, već ste usmjereni na ostvarenje svoje ideje koja je lišena gotovo svake svjesnosti o postojanju granica bilo koje vrste. Tada, u našim počecima, zaista smo bili prepravljeni osjećajem čistog stvaralačkog zanosa, i taj dio nismo ni danas izgubili. Osim igranja igara, na naše stvaranje zasigurno je imala nepobitan utjecaj i literatura raznih žanrovskih pravaca, od SF-a do filozofskih književnih djela. Naravno, film i glazba koja su i danas naša svakodnevica šire vidike i pomažu nam u idejama. Okruženi umjetnošću stvaramo umjetnost, da se tako izrazim.
Možete li u kratkim crtama opisati uopće proces nastanka jedne vaše videoigre. Pretpostavljam da sve počne s idejom i scenarijem...
Da, svakako... Međutim da biste imali "dobru" ideju, trebate prvo upoznati svoju publiku kojoj je igra namijenjena. Tek iz toga promišljanja i istraživanja niče dobra ideja. U suprotnome možete lako zalutati. Nakon toga dolazi pomno napisan scenarij koji zahtijeva duboko poznavanje grafičkih i programerskih mogućnosti vašeg tima. Zatim slijede jednostavne ili kompleksnije skice koje već u ranoj fazi trebaju odražavati željenu atmosferu igre, pa se po tom naputku sastavljaju 3D-scene. Kada je i to napravljeno, cijeli proces rada se seli do 2D-obrade scena, pa se zatim se u programerskom odjelu rade animacije, razni introi, traileri itd. Igra se finalno polira i to uključuje mnoštvo radnih procesa i dobru koordinaciju svih članova tima. Kada je sve završeno i odrađeno, tada se sve temeljito testira, i manjkavosti se dorađuju,ispravljaju i zamjenjuju boljim rješenjima.
Ima li razmišljanje o komercijalnosti projekta presudnu ulogu u izboru teme, scenarija, stila ili dajete oduška vlastitim kreativnim očekivanjima i standardima?
Na naše današnje promišljanje prilikom stvaranja novog naslova svakako utječe bogato iskustvo proteklih godina. Ovdje je važno naglasiti da mora postojati prijeko važan balans između davanja oduška vlastitoj kreativnosti i s druge strane očekivanja tržišta kojem je igra namijenjena. Imate još tu i nezaobilazan faktor financijske paradigme koja postavlja svoja pravila. Dakle postoji nekoliko važnih elemenata koji utječu na nastajanje svakog projekta i njihov pravilan odnos je ključ za uspjeh projekta.
U kontekstu razvoja scenarija, koliki utjecaj na njihov razvoj imaju svi proizvodi koje primate kroz konzumaciju – filmovi, knjige, stripovi? Bolje rečeno, otkuda crpite inspiraciju?
Inspiraciju crpimo iz neprestane konzumacije umjetnosti svake vrste. Knjige, stripovi, filmovi, glazba... Sve to oblikuje naše ideje i u mnogočemu utječe na naš osobni razvoj. Biti natopljen inspiracijom znači konzumirati je kroz sve oblike u kojima se pojavljuje.
Sigurno vas se obično pita gdje nalazite ljude koji rade na vašim projektima, s obzirom na slabost game development-grane u hrvatskom kontekstu (ma koliko god nas veselili dobri primjeri). Vjerujem da imate viziju o promjenama koje su potrebne u obrazovanju, a koje bi pomogle ovoj propulzivnoj i zanimljivoj grani razvoja? Kada se uz to pribroji vrlo lako odlučivanje o odlasku u strane zemlje čini mi se da smo u problemu....
Da, dotakli ste osjetljivo pitanje... Mi smo imali sreću da zaposlimo zaista sjajne ljude koji imaju zavidno znanje i iskustvo koje se stalno nadograđuje. Svima njima možemo zahvaliti što smo danas priznati i cijenjeni developer od igrača širom svijeta, a i naši nas izdavači uvijek hvale zbog kvalitete, točnosti i poštivanja rokova.
Važno je reći da veliku pozornost uvijek pridajemo tome da se održava dobra radna atmosfera, da se svi osjećaju ugodno i cijenjeno. Osjećaj profesionalnosti i pripadnosti timu su uvijek motivirajući.
Međutim još je uvijek mali broj ljudi u Hrvatskoj koji se bave ovom granom industrije... iako primjećujem da se u zadnje vrijeme pojavljuju nova lica i to svakako pozdravljam. Trebat će još neko vrijeme dok se u hrvatskom društvu ne osvijesti činjenica da je gaming-industrija najbrže rastuća industrija u svijetu, ove će godine sveukupno zaraditi oko 100 milijardi dolara, i da razvoj u tom smjeru može donijeti nova radna mjesta i veću konkurentnost na stranom tržištu. Obrazovne institucije bih svakako potaknuo da pridaju pozornost ovom fenomenu i ponude usku specijalizaciju obrazovanja i usavršavanja grafičara i programera, koji su nasušno potrebni ako želimo iskoristiti ovaj uzlazni trend poslovanja.
Kako stoje stvari oko nastavka Kaptain Brawea i ovoljetne crowdfunding-kampanje?
Kaptain Brawe nije se predao nakon što je dobro startao na Kickstarteru, a onda ipak nije uspio sakupiti cjelokupni traženi iznos. Pokušali smo još jednom, i opet nismo uspjeli sakupiti iznos u cijelosti potreban da ostvarimo projekt. Ali ovdje je važno naglasiti - ne odustati ni kada se sve čini izgubljeno. Kao što se kaže, gotovo je tek onda kada sudac odsvira kraj... pa možda ni onda. :) Dakle nismo odustali, i rezultat toga jest da se upravo sada dva velika izdavača međusobno natječu tko će potpisati ugovor s nama za izdavanja i financiranje novog nastavka igre Kaptain Brawe 2: A Space Travesty. Za one koji ne znaju, na igri će sudjelovati i veterani svjetske industrije Steve Ince i Bill Tiller, koji su dobro poznati po igrama Witcher, Broken Sword, Monkey Island itd.
Dakle ipak ćete imati priliku zaigrati fantastičnu avanturu s, vjerujem, nezaboravnim Kaptain Brawe budalaštinama u izvedbi Cateia Games studija.
Na koje ste projekte trenutno fokusirani i želite li nešto posebno najaviti? Slobodno....
Trenutno paralelno radimo na više projekata, u ovoj smo godini planirali napraviti nekih desetak novih naslova. Većina je gotova i spremna za izdavanje, neki projekti su u finalnoj fazi izrade, pa će i to do kraja godine biti riješeno.
Najavio bih i preporučio da zaigrate: Myths of Orion: Light from the North, priču o mladoj čarobnici koja se bori protiv strašnog maga.
Za ljubitelje srednjeg vijeka i misticizma, uskoro izdajemo sjajan novi nastavak uspješnice:
Where Angels Cry 2: Hell Broke Loose, gdje se nalazite u ulozi mladog svećenika koji po naputku kardinala treba privesti pravdi svirepog inkvizitora.
Isto tako novi naslov kojeg preporučujem ljubiteljima steampunka: Eternity Lost: Light of Aurum, priča o ljubavi, opasnim negativcima, gradu u utrobi zemlje, neobičnim napravama i izumima.
Klišej pitanje za kraj, ali izrazito važno za "naš mali svijet": što biste početnicima ili samo idejno zainteresiranima za game development poručili – kojom stazom je dobro krenuti u našim okvirima?
Zadajte si velike ciljeve, vjerujte da se i vama oni mogu ostvariti, oboružajte se strpljenjem i radite na sebi... predano i neprestano. Rezultati će sigurno doći.